Kiegészítők

Az étkezési rostfogyasztás fontossága és forrásai vegánok számára

Az emberi szervezet megfelelő funkcionálásához elengedhetetlen fontosságú a megfelelő mennyiségű étkezési rostfogyasztása. Az alábbi sorokból megtudhatod, milyen egészségügyi előnyei vannak a rostfogyasztásnak és hogy vegánként hogyan vihetsz be elegendő étkezési rostot.

Az étkezési rostok növényi ételekben találhatóak meg és felépítésük olyan összetett, hogy az emberi szervezet nem tudja megemészteni. Pontosan ezért van számos jótékony egészségügyi hatása! A megfelelő mennyiségben fogyasztott étkezési rost segít a vérkoleszterin szint csökkentésében az artériák falainak tisztításával, csökkenti a vérnyomást, az inzulin kibocsájtást és segíthet az irritábilis bél szindrómában (IBS) szenvedő betegeknek.

Továbbá, jótékony hatást gyakorolhat a 2-es típusú cukorbetegek és aranyér betegségekben szenvedő személyek állapotára. Amennyiben székrekedésed van, a rostban gazdag étkezés enyhe hashajtó hatású lehet és segíthet emésztési panaszaid megszüntetésében. Ugyanakkor a hasmenéstől szenvedő vagy irritábilis bél szindrómával (IBS) rendelkező személyek számára is javasolt a magas rosttartalmú étrend.

Pekán dió zabkása

Mennyi étkezési rostot érdemes fogyasztanom?

Az étkezési rostokat két fő kategóriára lehet bontani:

  • vízben oldódó
  • vízben nem oldódó.

Napi 25-35 gramm mennyiségben érdemes fogyasztani mindkét típusú étkezés rostból összesen.

A két rosttípus közötti különbséget az elnevezésük elárulja, míg a vízben oldódó étkezési rost vízbe kerülve feloldódók, addig a másik típus nem. A vízben oldódó rostok hozzájárulnak az emésztési folyamatok lassításához és tápanyagok hatékonyabb felszívódásához. Az emésztési zavarok elkerülésében hatékony segítséget nyújt, az emésztő rendszerben zselés, gélszerű anyaggá változik és más tápanyagokat is képes megkötni. Például a koleszterin egy részét képes megkötni, így az nem képes felszívódni. Továbbá, lassítja a véráramba jutó cukor sebességét, így a nagyobb mennyiségben fogyasztott étkezési rost képes az egész étkezés által kiváltott inzulin reakciót csökkenteni.  Gyümölcsökben, hüvelyesekben, zöldségfélékben és gabonákban található meg elsősorban.

Ezzel szemben a vízben nem oldódó étkezési rostok elősegítik az elfogyasztott étel emésztőrendszeren történő keresztül jutását és hozzájárulnak a széklet megfelelő állagának fenntartásához. Az emésztési folyamatok felgyorsításával a káros salakanyagok hamarabb elhagyják az emésztőrendszert. Fontos megemlíteni, hogy a vízben nem oldódó rostok erős teltségérzetet okoznak, így csökkenthetik az étvágyat és elősegíthetik a súlyvesztést. További előnye a rost dús zöldségeknek, hogy alacsony energiatartalmúak, így kiváló választást jelentenek minden súlyt veszteni vágyó személy számára. Leginkább gabonafélékben, hüvelyesekben és zöldségfélékben található meg.

zabpehely

Emésztőrendszered érzékenysége befolyásolja mennyi vízben oldódó étkezési rostra van szükséged. A hirtelen megemelt rostbevitel puffadáshoz vezethet, mivel a magas rosttartalmú élelmiszerek szénhidráttartalmának egy része nem kerül megemésztésre. Érdemes rostbeviteled fokozatosan emelni, amíg eléred a kívánt mennyiséget.  A megemelt rostbeviteled mellet kiemelt fontosságú vízfogyasztásod is növelni a székrekedés elkerülése érdekében.

Vegánok és a rost

A vegán étrendet követő emberek megfelelő rostbevitelről a veganizmust leginkább ellenző személyeknek sincs kételye. A lenmag, útifű maghéj, magvak, zabpehely, teljes kiőrlésű gabonafélék, bizonyos zöldségek és gyümölcsök mind természetes forrását jelentik az egészéghez fontos étkezési rostoknak.

Amennyiben egyszerűen és hatékonyan szeretnéd növelni napi étkezési rostbeviteled, próbáld ki Fibre Blend rostkeverékünk.  Inulin, útifűmaghéj, zabkorpa, alma rost és kedvező élettani hatásokkal bíró bacillus coagulans keverékből álló termékünk 6 gramm rostot biztosít adagonként. Rostkeverékünk mentes minden sűrítő anyagtól, emulgeálószertől, mesterséges édesítőszertől és ízesítő anyagtól. Készítményünk fogyasztható zabkásásába keverve, smoothie italodban vagy kedvenc fehérje palacsintádon.



Rózsa Zoltán

Rózsa Zoltán

Cikk és tartalomíró

A sport gyermekkorom óta szerves részét képezi életemnek. Írásaim elsődleges célja a táplálkozástudomány és testmozgás fiziológiájának megosztása közérthetően és szórakoztatóan. Cikkeimben komoly hangsúlyt fektetek arra, hogy állításaim ne csak személyes tapasztalataimat, de a sporttudomány legfrissebb álláspontjai is igazolják.