Edzés

Csoportos személyiedzés | Jobb egy társsal edzeni, mint egyedül?

Néhány évvel ezelőtt, leginkább a profi sportolókra és híres személyiségekre volt jellemző, hogy megengedhették maguknak a személyre szabott edzéstervet, étrendet, és hogy edzői felügyelettel edzhessenek. Napjainkban, fénykorát éli a személyi edzői pálya, és ennek a pozitív oldalát nézve elmondhatjuk, hogy mindenki számára elérhetővé vált ez a szolgáltatás. Nincs senki rákényszerítve egynéhány edzőre, és maga az edző sem lesz leterhelve időpontokkal. Aki az igénybevételen gondolkodott, az most könnyedén megteheti. De nem hiányzik még valaki, akivel könnyebb lenne elkezdeni? De jó ötlet edzőtárssal személyi edzőt fogadni?

Előfordulhat, hogy motivációhiányban szenvedünk, és többet akarunk kihozni az edzéseinkből, akkor az egyik legjobb ötlet edzőpartnerrel, de akár csoporttal tenni azt. Még ha olybá tűnik is, hogy a „magányos farkas”, „egyedül jó edzeni” állítások illenek ránk, akkor is elmondható, hogy egy jól megválasztott edzőtárs képes kihozni belőlünk azt a maradék erőt és energiát, ami plusz ismétléseket vagy métereket is jelenthetnek. Segíthet abban, hogy bele adjunk mindent, és mint tudjuk, ha valaki látványos eredményt akar elérni, annak mindent bele kell adnia. „Annyit kapsz, mint amennyit adsz.”

Személyi edző

Egy edzőtárs megléte a következő teljesítménynövekedést képes okozni: Oxfordi Egyetemen elvégzett tanulmány szerint azok az evezők, akik csoportban dolgoztak, több endorfint termeltek, amitől erőteljesebben és gyorsabban eveztek, azokkal a társaikkal szemben, akik egyedül gyakoroltak. A megnövekedett fájdalomküszöb, hosszabb evezési időt és kevesebb kellemetlen izomfájdalmat eredményezett.

Árak

Az egyik legkényesebb, és egyben a legbefolyásolóbb tényező a pénz. Erre kínál kedvezőbb megoldást a párban, esetleg csoportban edzés.

Néhány edző egyszerűen leosztja a létszámmal a végösszeget, amíg mások lehet, hogy többet kérnek el egy csoportos edzésért. Az utóbbi teljesen érthető, hiszen nem csak egy emberre kell felügyelni, és ez több tervezést és odafigyelést igényelhet. Ennek ellenére is szinte biztos, hogy kedvezőbb árakban sikerül megegyeznünk az edzővel, ezért ha a takarékoskodáson van a hangsúly, ez egy remek megoldás.

Az árnyoldala a dolognak –ami talán mégsem annyira negatívum- az az, hogy amikor le kell mondanunk az edzést, és mégis ki kell fizetnünk azt az alkalmat. A legtöbb edzőnek minden nap sok-sok kliense van és így előfordulhat, hogy nem tud már aznapra több embert fogadni. Ha nekünk mégis van egy időpontunk, amit lemondunk az utolsó pillanatban –de legalább olyan kevés idővel, hogy az edzőnk már nem tud mást berakni a helyünkre-, akkor azt a legtöbb esetben ki kell fizetnünk. De nézzük a jó oldalát: Ha van valamilyen következménye a kihagyott edzésnek, hajlamosabbak vagyunk nem kihagyni azt, amit később biztosan meghálál mind a pénztárcánk, mind a testünk.

Csoportos edzés

Közösség

Jól válasszuk meg kikkel szeretnénk a közös célért küzdeni, ugyanis kulcsszerepet játszik egy jó közösség kialakítása ebben. A legtöbb edző egy teremhez van kötve, ahol ha nem ismersz senkit, nincs könnyű dolgod. Ebben az esetben neked kell társaságot találnod, akikkel igénybe vehetitek a közös edzést. Próbálj meg kisebb csoportokhoz csapódni, ismerkedni az öltözőben, egy-egy gépnél, amin együtt dolgoztok, vagy beszélj az edző klienseivel, hogy érdekli-e az ötlet őket.

Nem árt tudnunk a csoporttársaink edzettségét se. Egy nálunk edzetlenebb taggal –mivel kevesebbet fog bírni, mint mi-, valószínűleg nem tudsz majd hatékonyan leedzeni. Ugyanez igaz ellenkező esetben is, amikor nálunk jobb erőnlétben lévő társakat választunk. Magabiztosságnak sem feltétlen tesz t, ha egy haladó nálad sokkal fejlettebb. Ugyanakkor, azért meg kell említeni, hogy ez pozitív hatással is lehet a teljesítményünkre, egyfajta húzóerőként. Viszont egy hasonló kaliberű partnerrel mindennemű frusztráció nélkül küzdhettek a célotokért.

Apropó cél. A célnak úgyszintén meg kell egyeznie a társéval, mert nem mindegy, hogy míg ő tömegel, te szálkásítasz vagy ugyanez fordítva. De ugyancsak teljesen más az edzés és az étkezés, ha egyikőtök súlyzós edzést végez, a másik pedig maratonra készül.

sprintelés

Motiváció

A csoportos edzéseknek van egy olyan hangulata, mely általában kedélyes formában zajlik, de mindenkiben titkon forr a versenyszellem. Szeretnénk legyőzni a mellettünk állót, egy picit felülkerekedni rajta, és ez az, ami kell ahhoz, hogy minden héten éppen annyival dolgozzunk többel, vagy annyival fussunk több km-t, hogy a fejlődés folyamatos legyen.

És most beszéljünk egy érdekes tanulmányról: a Stanford egyetem arra az eredményre jutott, hogy kéthetente egy telefonhívás képes az edzések számát átlagosan 78%-kal megnövelni. De mit jelent ez pontosan? Egy telefonhívás, melyet kezdeményezhet ember vagy akár egy számítógép is, aki/ami azért keres bennünket, hogy beszámoljunk a következőkről: hányszor edzettünk a múlthéten, mennyit sikerült emelnünk az edzés intenzitásán és ha volt edzés, amely elmaradt, tájékoztasson minket annak fontosságáról.

A vizsgált alanyok 18 hónap elteltével is fejlődést mutattak.

A kutatásból kiindulva, ha edzőtársat nem is sikerül találnunk, legyen egy illető, akinek beszámolhatunk az edzéseinkről, és így a motivációnk töretlen lesz. Személyes találkozók alkalmával, ez még erősebb hatást válthat ki.

Kilépni a komfortzónából

Arról már volt szó, hogy ha van húzóerő, akkor van plusz teljesítmény is. De nem ez az egyetlen módja megtapasztalni valami újat. Egyedül hajlamosabbak vagyunk a megszokott, unalmas gyakorlatokat, ugyanolyan módon, ugyanolyan súllyal csinálni. Ez sajnos valószínűleg ahhoz vezet, hogy előbb-utóbb megállunk a fejlődésben, mert az izmok nem kapnak újfajta terhelést. Ezzel szemben egy edzőpartner –amennyiben hagyjuk magunkat- lehet, hogy tud új gyakorlatokat vagy trükköket mutatni, ami egy kicsit megbolondíthatja a mindennapi ténykedésünket az edzőteremben.

Edző, oktató, tanár

A személyi edzés lényege, hogy egy profi, szakképzett tanár figyeli minden mozdulatodat és segít, amikor már a fizikai korlátokat feszegeted, kijavít, ha valamit rosszul csinálsz. Ahhoz, hogy az ehhez biztosított minőségi felügyelet megmaradjon, törekedjünk maximum 3 főre korlátozni a csoportunkat, mivel ez egy nagyobb létszám esetén csorbulhat.

Összefoglalás

A csoportos edzés rengeteg előnnyel rendelkezik. Egy közös célért küzdő társaság sokkal élvezhetőbb, barátibb környezetet kínál, mint egymagunkkal versengeni. Ha pedig úgy érezzük, hogy már nem tudunk minden edzésen magasabb szintet hozni, miért ne folytathatnánk edzővel azt? Láthatjuk, hogy ezt sem feltétlen egyedül kell, illetve lehet igénybe venni, mert ha úgy tetszik, akkor a párunkkal, edzőtársunkkal vagy az eddigi társaságunkkal is megtehetjük. Ezzel nem csak az egy főre jutó költségeket faraghatjuk lejjebb, de új barátokat és motivációt szerezhetünk, amely továbbvisz majd minket az utunkon.


https://www.wsj.com/articles/SB10001424052748704314904575250352409843386
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2817271/
https://www.myprotein.com/thezone/training/group-personal-training-better-than-working-out-on-your-own/



Fazekas Dániel

Fazekas Dániel

Cikkíró, táplálkozási és életmód tanácsadó, junior testépítő

A nevem Fazekas Dániel, Budapesten születtem. Életem legnagyobb részét a testépítés és az ahhoz tartozó egészséges életmód teszi ki. 15 éves koromban határoztam el magam, hogy változtatni fogok, mind az életvitelemen, mind a megjelenésemen. Eleinte a saját testsúlyos, későbbiekben a súlyzós edzés fortélyait sajátítottam el. Az évek során számos diétát követtem, legyen az versenyfelkészülés idején, vagy tömegnövelés érdekében alkalmazott. 5 év folyamatos ismeretszerzés, tanulás és edzésmúlt után úgy döntöttem ideje megmérettetni magam másokkal is. IFBB Junior Testépítő és Fitness Magyar Kupán, a második helyért járó ezüst érmet vihettem haza klasszikus testépítés kategóriában. Immár 6 évnyi, folyamatosan bővülő tudásommal szeretnék segíteni azokon, akik egészségesebb, fittebb életre vágynak.