0
Kosár

Jelenleg nincsenek termékek a kosarában

Edzés

Edzőtermi edzés kezdőknek

Újévi fogadalom? Hogyan kezd hozzá?

Sokak számára a tartós életmódváltáshoz vezető út első lépését jelenti az a pillanat, amikor első edzőtermi bérletük megvásárlásával csatlakoznak egy sportközösséghez. Sok esetben ehhez szükség van a komfortzóna megszokott kényelmének elhagyására és a kezdeti ellenérzések leküzdésére.  Az edzőtermi közeg szokatlan, az új sporteszközök használatának megtanulása leküzdésre váró kihívás, az edzőtermi edzések kitartást igénylőek és fárasztóak – megérthető, ha kezdőként izgalommal vagy akár aggályokkal tölt el az edzőtermi edzés gondolata.

Azonban fontos emlékezned arra, hogy testi egészséged megőrzésében kiemelt szerepe van a gyakori és rendszeres fizikai aktivitásnak. Az edzőteremben végezhető súlyzós ellenállásos edzéssel nem csupán egy esztétikus, de egy egészséges és jól funkcionáló testet építhetsz.

Az edzőtermi edzés vitathatatlan előnye, hogy napirendedbe a számodra legalkalmasabb módon illesztheted be. Szemben egy olyan csoportos sporttevékenységgel, amelynek kezdési időpontjához neked kell alkalmazkodni, az edzőtermi edzésed időpontját egyéb elfoglaltságaidhoz igazíthatod. További előnye egy jól összeállított és személyre szabott edzéstervnek, hogy tested izomzatát egyenlő terhelés éri. Bizonyos sportok esetében a test izomzatát ért terhelés nem egyenletes, így hosszútávon akár mozgásszervi betegségek is kialakulhatnak. A megfelelő módon végzett súlyzós ellenállásos edzés szimmetrikus terhelést nyújt testednek. Minden tanulási folyamat része a hibázás, az edzőtermi súlyzós edzésben vétett hibák számát jelentősen csökkentheted, amennyiben hozzáértő szakember segítségét kéred és képzed magad a témában.

Ahhoz, hogy edzőtermi sporttevékenységed hosszú távon végzett és sikerélményekben gazdag legyen, fontos megtalálni a számodra legoptimálisabb sportlétesítményt. Mitől lesz optimális egy edzőterem? A cikk további részében olyan fontosabb szempontokat ismerhetsz, meg amelyek segítségedre lesznek az optimális edzőterem megtalálásában.

Az edzőterem elhelyezkedése

Az edzőterem közelsége egy evidens előny. Kiszemelt sportcentrumod minél közelebb van, annál kevesebb időt kell utazással töltened. Ha sikerül egy lakhelyedtől 20 percre elhelyezkedő edzőtermet találnod, heti 3 edzés esetén egy évben 52 órával kevesebb időt fogsz utazással tölteni. Természetesen vedd figyelembe egyéb rendszeresen ismétlődő tevékenységeidet. Amennyiben a munkahelyed felé vezető úton található egy számodra megfelelő sportlétesítmény, elképzelhető, hogy időtakarékosabb döntés lehet, mint egy másik terem választása.

Kiválasztott edzőtermed elhelyezkedése az időmenedzsment szempontok mellett azért fontos, mert lakóhelytől távol eső sportcentrum választása esetén nagyobb eséllyel hagysz ki edzéseket. Az időjárásra, közlekedésre és egyéb tényezőkre hivatkozva könnyebben találhatsz kibúvókat edzésed elvégzése alól. Hosszú távú sport sikeredhez nélkülözhetetlen a konzisztens edzésmunka.

Az edzőterem felszereltsége, csoportos órák

Milyen jellegű sporttevékenységet szeretnél végezni? Rendelkezik az adott edzőterem az általad kívánt sporttevékenység végzéséhez szükséges eszközökkel? Ezeket a kérdéseket érdemes feltenned mielőtt döntést hozol. Egy erő- és izomfejlesztés centrikus edzés más típusú felszerelést igényel, mint egy csoportos spinning óra. Hazánk nagyobb városainak edzőtermei általában jól felszereltek és rendelkeznek széleskörű kardió gépparkkal, szabadsúlyokkal és edzőgépekkel. Végső döntésed meghozása előtt érdemes egy napijegyet vásárolnod és kipróbálni az edzőterem nyújtotta szolgáltatásokat, így meggyőződhetsz arról, valóban megtalálható az összes számodra szükséges sporteszköz.

Kisebb városokban általában kevesebb választási lehetőség áll rendelkezésre a sportolni vágyók számára. Egy kevésbé jól felszerelt edzőteremben végzett edzés is lehet hatékony és eredményes. Kezdőként azonban nagyobb nehézséget jelenthet a gyakorlatok helyes kivitelezésének megtanulása nem megfelelő sport környezetben.

Az edzőterem forgalma

Akadályozó tényező lehet edzéseid során, ha hosszú perceket kell várni a használni kívánt kézi súlyzóra, guggoló állványra, felhúzó platformra vagy fekvenyomó padra. Amennyiben több edzőterem közül tudsz választani, érdemes lehet összehasonlítanod a két terem átlagos forgalmát edzéseid idejében.

A terem átlagos forgalmáról megkérdezheted a recepcióst, megvizsgálhatod egy napijegy vagy bérlet vásárlásával vagy akár segítségül hívhatod az olyan internetes keresőmotorokat, mint a Google (népszerű időszakok funkció).

Az edzőtermi bérlet ára

Fontos, hogy a saját igényeidnek leginkább megfelelő, tudatos fogyasztói döntést hozz meg, amikor edzőtermet választasz. Érdemes vajon 25-40% többlet árat fizetned olyan szolgáltatásokért, amit nem használsz? Van értelme 4.000-5.000 forinttal drágább bérletet vásárolni egy olyan edzőteremben, ahol számodra nincs fogyasztói többlet érték?

A legtöbb sportcentrum kínál nyugdíjas és diákkedvezményt, amelyek átlagosan 10-20%-kal kedvezőbb bérletárat jelentenek. Sok edzőteremben kedvezményes bérlet vásárlásra jogosultak a rendőrök, tűzoltók és mentősök. Továbbá a legtöbb sportlétesítmény kedvezményesebb bérletárat kínál, amennyiben hosszabb időintervallumra (3 hónap, 6 hónap, 1 év) vásárolsz bérletet. Mindig érdeklődj a recepción az elérhető kedvezményekről és élj a számodra legkedvezőbb opcióval!

Az edzőtermi vendégkör

Új hobbid következményeképpen alkalmad nyílhat sok új személy megismerésére. Edzéseid elsődleges célja a sporttevékenység elvégzése, azonban fontos, hogy olyan szociális közegben légy, amelyben kényelmesen érzed magad. Versenyzői ambíciókkal rendelkező sportolóként lehet feszélyezve érzed magad egy kevésbé elszánt sporttársak számára fenntartott edzőteremben és hasonlóan frusztráló lehet fordítva is. Érdemes törekedned, hogy céljaidnak és kritériumaidnak megfelelő közösség legyen a kiválasztott edzőteremben. Így egymás eredményeit támogathatjátok, és nem hátráltatjátok.

Akármilyen edzőterem mellett is döntesz, a tartós életmódválasztás fontos első lépését teszed meg azzal, amikor csatlakozol egy edzőteremhez!



Rózsa Zoltán

Rózsa Zoltán

Cikk és tartalomíró

A sport gyermekkorom óta szerves részét képezi életemnek. Írásaim elsődleges célja a táplálkozástudomány és testmozgás fiziológiájának megosztása közérthetően és szórakoztatóan. Cikkeimben komoly hangsúlyt fektetek arra, hogy állításaim ne csak személyes tapasztalataimat, de a sporttudomány legfrissebb álláspontjai is igazolják.