Edzés

Ezért fontos mentális egészséged megőrzése a jelenlegi helyzetben

Amikor hírt szereztünk arról, hogy a Covid-19 megjelent Magyarországon is, az emberek természetesen aggódni kezdtek. Végtére is, ez egy új vírus, amelyről még senki nem hallott egészen az év elejéig. A világjárvány médiában történő ábrázolása természetesen nem javított a megítélésen. A pánikvásárlás és az alapvető készletek felhalmozódása még több stresszt okozott.

Aztán amikor a kormány bejelentette az életmódunkra vonatkozó új szabályokat, az aggodalom még fokozódott. A „social distancing” kifejezés az egyik legszélesebb körű kifejezés lett, saját magunk elszigetelése lett a valóság, és szigorú szabályokat tartattak be velünk. Hirtelen belecsöppentünk egy olyan világba, melyet még senki sem ismert korábban… és ez maga volt a bizonytalanság.

Lehet, hogy gyorsan fel kellett találnod magad, amikor először kellett átállnod az otthoni távmunkára. Lehetséges, hogy váratlanul munkanélkülivé váltál. Az iskolák bezártak, azaz a gyermekek most otthon tanulnak, és ez fokozza a stresszt azoknál a szülőknél, akik munkájukat és az otthoni tanulást próbálják egyensúlyban tartani. A sétáló utcákban bezártak az üzletek, továbbá az egykor oly népszerű találkozóhelyek, mint például a kocsmák, éttermek és bárok is bezárásra kényszerültek. A 65 év felettieknek pedig azt mondták, hogy lehetőleg ne is hagyják el otthonaikat.

Jelenleg mindannyiunknak eltérő az életritmusa. A változás soha nem könnyű, és az elmúlt hetekben sok minden történt. Éppen ezért még fontosabb a lelki egészségünkre való odafigyelés.

Sok ember tudatában van annak, hogy fontos a fizikai egészség megőrzése és ápolása… de mi a helyzet a mentális egészséggel?

mentális egészség

Ezért fontos most a mentális egészség

Mentális egészséged ugyanolyan fontos, mint a fizikai egészséged. A mentális egészség megőrzésére való törekvés sokaknak kihívást jelenthet, ám jelenleg muszáj rá nagyobb hangsúlyt fektetni, mivel ez lehetővé teszi, hogy könnyebben elfogadd a változásokat, és jól tudj alkalmazkodni, amikor stressz és szorongás törne rád.

A jó öreg „ép testben ép lélek” mondás igaz oda és vissza is.  Annak érdekében, hogy jobban fel tudd venni a harcot a betegségekkel, lelkedről is gondoskodnod kell.

A mentális egészség megőrzése otthon

Az új intézkedéseknek köszönhetően valószínűleg több időt töltesz jelenleg otthon, és az egykor oly sűrű határidőnaplód majdhogynem üres.

Az emberi kapcsolatok hiánya kemény lehet. És ezt még csak tetőzi a bezártság érzés. Talán az egyik legjobb mód, hogy ezzel megküzdj, az az, ha úgy tekintesz minderre, mint egy másfajta időszakra. Nem kell feltétlen rossznak lennie.

Lehetőséged nyílik így olyanokkal is ápolni a kapcsolatot, akikkel különben nem tudtál rendszeresen beszélni. Másképp kommunikálhattok, nem csak futtában. A technika vívmányai közé tartozik többek között, hogy lehetőségünk van videó konferenciákat tartani barátokkal.

Használd ezt az időt arra, hogy új szokásokat alakíts ki, és közben nem feledkezel el magadról sem. A valós életben nagyon ritkán szentelhetjük annak az időnket, amit élvezünk, így most aztán tényleg sok könyvet olvashatsz, pihenhetsz és filmezhetsz, vagy egy jól felépített edzéstervet is követhetsz. Új dolgokat is tanulhatsz, és akár elsajátíthatsz eddig nem ismert relaxációs módszereket. Pihenj sokat, pótold a kimaradt alvást!

Igen, valóban különös időszak ez, de egyben az is igaz, hogy valószínűleg nem kell többször átélned. És még előnyei is lehetnek! Íme, néhány tipp, hogy hogyan őrizd meg mentális egészségedet a Covid-19 időszak alatt.

1. Maradj mozgásban!

Ha otthon is mozogsz és aktív vagy, úgy csökkentheted a szorongást és a stresszt. A testmozgás és edzés az energiaszintet is növeli, és még az alvást is javítja.

Keress különféle módszereket, hogy több mozgást tudj beilleszteni a mindennapi életbe, és találj valamit, ami számodra megfelelő! Akár nyújtásokat, akár online edzéseket végzel otthon, vagy akár futni, ill. sétálni mész.

További ötletekért olvasd el a „Maradj otthon is mozgásban” cikkünket!

2. Tarts önreflekciót!

Szánj több időt a gondolkodásra! Ez olyasvalami, amit általában nem teszünk meg. Naponta gondold végig, mi ment jól. Fontos figyelni az apró győzelmekre és mindazokra a dolgokra, amelyekért hálás vagy, függetlenül attól, hogy azok épp kicsik vagy nagyok.

A hálanapló vezetése is segít ezekre koncentrálni, és ez a tevékenység könnyen beilleszthető az új napi rutinba. A stressz és a szorongás csökkentésének másik módja a mindfulness technikák gyakorlása és a jelenre való összpontosítás (a negatív vagy haszontalan gondolatok helyett).

3. Minőségi alvás

Mint korábban említettük, az alvás hihetetlenül fontos mind a testi, mind a mentális egészség szempontjából. Ha azonban álmatlan éjszakákkal küzdesz, akkor ne aggódj, a jelenlegi bizonytalan helyzetben ez normális. De egy jó éjszakai alvás, és az ebből fakadó tiszta elme nélkül nagyobb kihívást jelent, hogy a dolgok jó oldalát nézd.

Szerencsére számos dolgot tehetsz az alvás minőségének javítása érdekében. Határozz meg konkrét időpontokat a lefekvéshez és ébredéshez, valamint ragaszkodj is a rutinhoz! Próbálj természetes napfényt is bejuttatni a helyiségbe, ahol csak lehetséges, mivel ez segít a test belső órájának szabályozásában. Az alvásminőség javítását szolgálja az is, ha alvás előtt 30-60 perccel már nem használsz digitális kütyüket, okostelefont, laptopot.

önreflekciót

4. Megbízható információk

Sok dolog előidézheti vagy felerősítheti a szorongást. A pletykák és a spekulációk ezek közül kettő, ezért fontos megbízható információkhoz jutni. Lehet, hogy nem tudod befolyásolni, ami a világban történik, de jó és megbízható forrásokból származó információkkal úgy érzed majd, hogy jobban kézben tartod a dolgokat.

Azaz, kerüld a szenzációra hajlamos bulvárlapokat és a hamis híreket közzétevő és megosztó platformokat!

5. Ápold a kapcsolataidat!

Stresszes időszak alatt általában jobban működünk, ha mások támogatnak minket, ezért fontos, hogy telefonon, közösségi médián és e-mailen keresztül tartsuk a kapcsolatot szeretteinkkel. Számos segélyvonal ingyenes érzelmi támogatást is kínál, ha esetleg erre van szükséged.

A közösségi média kapcsán érdemes rendszeresen felülvizsgálni tevékenységedet. Szánj időt arra, hogy a fiókjaidat is kipofozd, javítsd. Vannak olyan emberek vagy oldalak, amelyek épp a szorongást erősítik benned? Ha igen, gondold meg, hogy egy időre lenémítod őket, vagy felhagysz követésükkel.

Tanulság

Normális, hogy unalmat, frusztrációt és magányt tapasztalsz. Lehetséges, hogy letört vagy, aggódsz saját vagy a hozzád közel állók egészsége miatt. Fontos tudni, hogy teljesen normális és rendben van, ha így érzünk jelenleg. Mindenki eltérően reagál a különböző helyzetekre. Ne feledd, hogy ezek az érzések valóban elmúlnak, és idővel visszatérhetsz a megszokott élethez. És igen, időnként nehéz lehet otthon maradni, de ne felejtsd, miért is teszünk így.



Evangeline Howarth

Evangeline Howarth

Író és szakértő

Evangeline fiatal kora óta versenyszerűen sportolt. RYA minősített vitorlás oktatóként tisztában van vele, hogy mennyire fontos a megfelelő táplálkozás az extrém és állóképességi sportokban, mivel a Team GBR csapatában és az egyetemi első számú csapat edzőjeként és kapitányaként szerzett tapasztalatot.

Szabadidejében Evangeline szeret futni, különösen maratonokat. Hétvégén vízi sportokat űzve vagy a hegyekben túrázva találod. Kedvenc estéit HIIT edzésekkel vagy guggolásokkal tölti az edzőteremben, mielőtt összedobna egy jó fűszeres ételt, egy tonna zöldséggel - yum!

Evie tapasztalatairól itt tudhatsz meg többet.


Ne maradjon le legújabb akcióinkról! Klikk Vásárlás