Kiegészítők

A zöld tea hatása | 7 ok, amiért érdemes zöld teát fogyasztani

Fordította: Kelemen József

A tea az egész világon népszerű, számtalan változata ismert (Angliában például a legnagyobb népszerűségnek a Yorkshire tea örvend). A zöld tea az egyik legismertebb teafajta, a történelem során és manapság is népszerű, köszönhetően az ízének és az egészségre gyakorolt előnyös hatásainak. A zöld tea számos formában kapható, általában a helyi szupermarketben is.

Bizonyára tudod, hogy egészséges… de vajon tisztában vagy az összes egészségre gyakorolt előnyével? Ez a cikk bemutatja, melyek a zöldtea-fogyasztás legjobb, bizonyított hatásai.

Ugrás ide:

zöld tea hatása

Mi a zöld tea?

A legtöbb tea, amit a világon fogyasztanak, ugyanabból a növényből származik, a latinul Camellia Sinensis növényből. A fehér, zöld, fekete és oolong tea, az erjesztéstől és a feldolgozás minőségétől függ.1

A zöld tea nem erjesztett, vagyis a növény második legfeldolgozatlanabb formája. Legnagyobb része Kínából származik. Egyedül a fehér tea, ami kevesebb feldolgozáson esik keresztül, de nem nő annyi ideig, hogy olyan erős hatásokkal rendelkezzen, mint a zöld tea.

Zöld tea egészségre gyakorolt előnyei

A zöld tea természetben előforduló katekineket tartalmaz – ez egy különleges flavonoid (polifenolok közé sorolható) vagyis, egy olyan növényi alapú tápanyag, amely erős antioxidánsokat tartalmaz. A katekinek teszik ki a tealevél szárazanyagának nagy részét, és a legtöbb egészségre előnyös hatásokért ezek felelősek.2
4 fő katekint tartalmaz, a legígéretesebb mind közül az EGCG.2

1. Erős antioxidáns tulajdonságokat mutat

A zöld teában lévő EGCG-ről kimutatták, hogy hatékonyan védi a sejteket a sérülésektől, és megakadályozza az esetlegesen káros sejtek burjánzását, melyek az oxidáció vagy egyéb sejtkárosító anyagok hatására alakulnak ki. 2

Bár ez a terület még további kutatásokat igényel, az antioxidánsokra mintegy megelőző gyógyírként tekinthetsz, amely megvédi a szervezeted a sérülésektől, betegségektől és késlelteti az öregedést.

2. Védhet a szívbetegségektől

Sok ember bevonásával, Japánban készültek hosszú távú hatásokat figyelő tanulmányok is, melyek azt találtak, hogy azok az emberek körében, akik több zöld teát ittak, kisebb eséllyel alakult ki szív-és érrendszeri probléma, mint akik nem ittak.3

Miközben az elfogyasztott tea mennyisége a szív-és érrendszert érintő tanulmányonként változott, általánosságban elmondható, hogy a gyakori zöldtea-fogyasztók szíve és érrendszere egészségesebb lehet.3

3. Serkentheti a véráramot

A kutatók úgy vélik, hogy a zöld tea véráramserkentő hatásokkal bírhat, és megóvhat számos szívhez köthető betegségtől.2

Leginkább a szív- és érrendszer egészségét támogató és megelőző hatása miatt érdemes zöld teát fogyasztani.

4. Testzsírcsökkentő hatásokkal is rendelkezhet

Egy másik tanulmányban, amely szintén a szív egészségére koncentrált, azt találták, hogy a zöld tea kivonat segített 10%-kal csökkenteni a résztvevők testzsírszázalékát.3

A 10%-os testszírvesztés, jelentősen csökkentheti a krónikus betegségek kockázatát, legfőképpen olyanoknál, akik túlsúlyosak vagy elhízottak.

5. Segíthet a súlycsökkentésben

A zsírcsökkenés a fogyás kulcsa, kimondottan akkor, hogyha szeretnéd megőrizni az izomtömeged. A zöld tea természetes, kellemes ízzel rendelkezik, és mellette alacsony kalóriatartalommal. Amennyiben meg tudod inni édesítők hozzáadása nélkül, akkor egy alacsony kalóriás, természetes energiabombát kapsz.

6. Gyulladáscsökkentő hatásokkal is rendelkezhet

Amellett, hogy szív- és érrendszeri betegségek kapcsolatba hozhatók gyulladással, számos egyéb állapotra is hatással lehet a gyulladás. Ilyen az ízületi fájdalom és a különféle bőrbetegségek is.

Az erős antioxidáns hatása révén – mely egyben gyulladáscsökkentő is- , a zöld tea reményt adhat mindenkinek, aki gyulladásos betegségekkel küzd.

7. Mikróbaellenes tulajdonságokkal is rendelkezik

A zöld teáról bizonyított, hogy baktériumellenes hatásai révén megelőzheti a fertőzések kialakulását.2

Sejtszinten állítja meg a baktériumokat, valamint a vírusokat és gombákat.2 A fertőzések megelőzése az egészség kulcsa. A baktériumokra gyakorolt hatásával lehet magyarázható, hogy miért is képes csökkenteni a szájszagot.2

Zöld tea típusai

A zöld tea számos formában elérhető. Íme, néhány ötlet, hogy a zöld teát sikeresen beépítsd a mindennapi étrendedbe.

Üdítők

A zöld teát szinte bárhol megveheted. Próbáld kerülni azokat, amelyek sok hozzáadott cukrot tartalmaznak (az olyan természetes cukrokat is, mint a méz), mivel a hozzáadott cukrok elvehetik az egészségre előnyös hatások egy részét.

Szárított tea levelek

Ha szereted otthon főzni a teát, és megvan a kellő felszerelésed hozzá, akkor megveheted a szárított zöld tea leveleket is, és otthon megfőzve ihatod a színtiszta egészséget.

Filteres tea

Olcsó és egyszerű megoldás, ha sietsz. Egy teafilterrel és forró vízzel elkészítheted a zöld teádat. Vagy ha hideg vízbe áztatod éjszaka, akkor jeges teát kaphatsz.

Matcha

Egy népszerű formája a zöld teának, a matcha rengeteg kávéházban elérhető. Megveheted por formájában, de akár otthon is elkészítheted.

Instant por

A matchától eltérő az instant teapor. Tasakban kapható, és egy perc alatt feloldódik.

Táplálékkiegészítők

Nem szeretsz teázni, vagy nem szereted a zöld tea ízét? Akkor próbáld ki a zöld tea kivonatot, mely a zöld tea minden előnyét megadja anélkül, hogy napi többször kelljen teáznod. A Zöld Tea Kivonat Plus kapszuláink használata nagyon kényelmes és magas hatóanyag-tartalommal rendelkeznek.

Útravaló

Miközben évszázadok óta sejtik az emberek, hogy a zöld tea nagyon előnyös lehet a számunkra, manapság már a tudományos bizonyítékok is megvannak az alátámasztására.2

A zöld teázással a koffeintartalma miatt ugyanazt a hatást érhetjük el, amit a kávéban vagy hasonló koffeintartalmú italokban keresel. Ám ezt nyugodt szívvel fogyaszthatod annak tudatában, hogy rengeteg antioxidáns is kerül a szervezetbe, ami az energiaszinted mellett az egészségedre is előnyös lesz.

Cikkeink kizárólag információs és tanulási célokra szabad felhasználni, és nem vehetőek orvosi tanácsnak. Ha kétségei vannak konzultáljon egészségügyi szakemberrel, mielőtt étrend-kiegészítőket használna, vagy jelentős változásokat vezetne be étkezési szokásaiban.


  1.  Liao, S., Kao, Y. H., & Hiipakka, R. A. (2001). Green tea: biochemical and biological basis for health benefits. 
  2. Reygaert, W. C. (2017). An update on the health benefits of green tea. Beverages3(1), 6. 
  3. Kuriyama, S., Shimazu, T., Ohmori, K., Kikuchi, N., Nakaya, N., Nishino, Y., … & Tsuji, I. (2006). Green tea consumption and mortality due to cardiovascular disease, cancer, and all causes in Japan: the Ohsaki study. Jama296(10), 1255-1265. 


Claire Muszalski

Claire Muszalski

Regisztrált dietetikus

Claire a Táplálkozási és Dietetikai Akadémián végzett regisztrált dietetikus, valamint igazolt egészségügyi és wellness edzőként is végzett a Nemzetközi Egészségügyi és Wellness Coaching Konzorciumon. A Pittsburghi Egyetemen a BSc diplomáját biológia szakon, MSc diplomáját pedig klinikai dietetikus szakon szerezte.

Ételekről és fitneszről való beszélgetés és írás Claire fő jellemvonása, mivel szeret tapasztalataival másoknak egészségügyi és wellness céljaik elérésében segíteni.

Claire továbbá tanúsítvánnyal rendelkező beltéri kerékpáros oktató, és szereti a szellemi és fizikai lendületet, amit a rendszeres futásokból és jógaórákból merít. Amikor épp nem a fitnesszel van elfoglalva, szülővárosi sportcsapatainak szurkol Pittsburgh-ben, vagy családjával a konyhában főz.

Claire tapasztalatáról itt tudhatsz meg többet.


Ne hagyja ki akcióinkat | Klikk Vásárlás