Ugrás a fő tartalomra
Kiegészítők

Kollagén por, kollagén ital vagy kollagén kapszula? | Bemutatjuk a kollagén különböző fajtáit és azok előnyeit

Kollagén por, kollagén ital vagy kollagén kapszula? | Bemutatjuk a kollagén különböző fajtáit és azok előnyeit
Claire Muszalski
Regisztrált dietetikus3 év Ago
Claire Muszalski profiljának megtekintése

A kollagénfehérje egy olyan kiegészítő, mely hatását tekintve jelentősen különbözik a tejsavófehérjétől vagy szója fehérjétől. Mivel a kollagén testünkben is megtalálható, hiszen a fog, bőr, csontok és porcok alkotóelemei, éppen ezért népszerű azok körében, akik bőrük, kötőszöveteik és emésztésükön szeretnének javítani. A piacon elérhető kollagén ital, por, kapszula és tabletta is – de vajon melyik a legjobb választás?

 

Kollagén ital

Hogyan működik a kollagén?

A kollagén másként működik, mint a többi fehérjeforrás. A tejsavófehérje például emésztést követően az izmok építésére és javítására szolgáló elemekre bomlik. A kollagén is hasonlóan tesz, de egyúttal jelzi a testnek azt is, hogy termeljen többet. Kollagénfogyasztás által tulajdonképpen becsapjuk a testünket, mert azt hiszi, saját kollagén készlete bomlik éppen le, és ezért kezd több kollagén termelésbe.1

Mindezen felül a kollagén elősegíti a kreatin működését, mely az izomnövekedést és az edzések közti regenerációt is támogathatja.2 Így tehát mindenképpen érdemes hozzáadni a kiegészítőidhez, ha a testkompozíciódon és az edzéseken nyújtott teljesítményen szeretnél javítani.

Kiegészítők

Mire jó a kollagén? | Pozitív hatása, hiánya, szedése, mellékhatásai

A kollagén legismertebb tulajdonsága, hogy csökkenti a ráncokat és támogatja a bőrünk egészségét. Ismerd meg azonban még több előnyét cikkünkből!

30% kedvezmény a kollagén termékekre

Szeretnél 30% kedvezménnyel hozzájutni a kiszemelt kollagén termékekhez? Rendelj kollagén lista oldalunkról, és használd a BLOGHU kódot a kedvezmény érvényesítéséhez!

Kollagén források

Mivel a kollagén egy természetes módon előforduló fehérje, a legtöbb kiegészítő állati eredetű, származhat marha, sertés és hal forrásból is. A kiegészítők több formában is létezhetnek, de a hidrolizált (vagy részben lebontott) kollagén hatása tűnik a legjobbnak. A zselatint például valószínűleg mindenki ismeri, mely egy kevésbé feldolgozott kollagén forma, és gyakran használják főzés során.

Kollagén kiegészítők

Több típusa is létezik a kollagénnek: az 1-4 típus található meg általában a kiegészítőkben. Ezek a típusok célozzák meg a szerkezeti előnyöket (melyek fogakban, bőrben, csontban és porcokban megtalálható), ízületek párnázottságát, valamint a bőr, haj és köröm egészségét segítik elő.2

A kollagén típusain túl a kollagén kiegészítőknek is több típusa létezik: kollagén por, kollagén ital vagy akár kollagén krém.

Kollagén por / kollagén fehérje

A kollagén por valószínűleg a legszélesebb körben elérhető típus. Jellemzően hidrolizált, vagy lebontott formában kapható, így a legegyszerűbb ugyanis a szervezetünkben a felszívódása.1 A legnagyobb eredményeket ez mutatja a kutatások során, továbbá könnyen keverhető italokba, és fogyasztható akár edzés utáni shake-be keverve vagy önmagában. Kutatások alátámasztják, hogy ugyanúgy elősegíti az izmok egészségét, mint más fehérjeforrások is.3

Kollagén ital

A kollagén "shot" vagy kollagén ital szintén a kiegészítők egy nagyon népszerű formája. Már oldott formában tartalmazza a kollagén, így önmagában fogyasztható. Ezen kiegészítők előnye a benne lévő kollagén típusától függ, ahogy fentebb is említettük 1-es típustól kezdve 4-es típusú kollagének a legelőnyösebbek. Ugyanakkor a kollagén italok költségesebb formái a kollagénnek, és gyakran hűtőszekrényben kell tárolni, így útközben nehezebben megoldható fogyasztásuk.

Csontleves

A csontleves egy másik kiváló mód, hogy a kollagén szerepeljen étrendünkben. Bár nem igazi kiegészítőről van szó, mégis nagy arányban tartalmaznak kollagént. Előre elkészítve is találkozhatunk velük a boltok polcain, de könnyedén elkészíthetjük mi magunk is otthon.

Kollagén krém

A kollagén krémeket úgy alkották meg, hogy segítsenek bőrünk rugalmasságán javítani, valamint öregedésgátló hatással bírnak, így szintén széles körben elérhetők. Helyileg alkalmazott termékről lévén szó, ott fejtik ki hatásukat, ahol éppen használják. Kutatások által bizonyított, hogy a kollagén krémek növelhetik a hidratáltságot és rugalmasságot tartós használat mellett.4

Kollagén kiegészítő Előny Megjegyzés
Kollagén por könnyen adagolható italokhoz, ételekhez, könnyen emészthető, gyakran támogatja az izomnövekedést Lehet, hogy vegánok, vegetáriánusok számára nem ajánlott. Tájékozódj, melyik típusból készült!
Kollagén ital kényelmes Drágább lehet. Tájékozódj, melyik típusból készült!
Csontleves a kollagén természetes forrása, széles körben elérhető, otthon is elkészíthető Sótartalma magasabb lehet; a pontos kollagén szintet nem könnyű meghatározni.
Kollagén krém
növeli a bőr nedvességtartalmát és rugalmasságát A termékek kollagéntartalmáról nehéz tájékozódni. Tartós használat ajánlott!

Melyik formában előnyös fogyasztani a kollagént?

A kollagénfogyasztás legegyszerűbb módja valószínűleg a hidrolizált kiegészítő, akár por akár ital formában. Azok a tanulmányok, amelyek a kollagén krémek hatásairól számoltak be, igazolták, hogy a szájon át fogyasztható kollagén kiegészítők előnyösebbek.

GYIK

Melyik Myprotein kollagén terméket válasszam?

Oldalunkon számos kollagén termék érhető el. A legjobb opció megtalálásához a személyes preferenciákat érdemes figyelembe venni. A termék kiszerelése, ára és ízesítése eltérő lehet, így érdemes több készítménnyel is kísérletezni, majd annál maradni, amely e legjobban bevélik. A vegán és vegetáriánus étrendet követőknek fontos szempont, hogy a formula ne tartalmazzon állati eredetű összetevőket. Számukra az ideális választást a Plant Collagen jelentheti, amely egy növényi kollagén alternatíva.

Kollagén por vagy kapszula: melyik jobb választás számomra?

Vajon a kollagén por vagy kapszula jelenti a jobb választást? A kapszulás termék előnye a könnyebb szállíthatóság, míg a por alapú kollagén változatosabb módon fogyasztható. Az egyéni igények alapján érdemes választani.

Kollagén kapszula vagy ital? Melyiket érdemes használni?

A széles termékkínálatot böngészve felmerülhet benned a kérdés: a kollagén kapszula vagy ital jelenti a jobb döntést? A kapszula előnye a gyors és egyszerű fogyaszthatóság és a pontos adagolás, míg a kollagén ital ízletes és gyors megoldást kínál. A személyes prefenciák alapján érdemes választani, figyelembe véve a termék előnyöket.

Kollagén tabletta vagy por?

Kollagén tabletta vagy por? Vajon melyiket érdemes használni? A döntéshez egyéni igényeidet érdemes mérlegelni. Ha fontos számodra a pontos adagolás, az egyszerű és gyors fogyaszthatóság, akkor válaszd a kollagén tablettát! Szívesebben fogyasztanád a kollagént inkább ízletes üdítő vagy étel formájában? Ha a válasz igen, akkor dönts a sokoldalúan használható kollagén por mellett!

Mik a kollagén ital előnyei?

A kollagén ital előnye a kellemes íz, a kedvező ár-érték arány és a praktikus kiszerelés.

Mennyi kollagén italt érdemes fogyasztani?

Minden esetben kövesd a kollagén ital oldalán olvasható gyártói instrukciókat az adagoláshoz!

Tanulság

Igaz, hogy a kollagén kiegészítők széles körben elérhetők, és egyre népszerűbbek, de a számos különböző formáján és egészségügyi tudnivalóin nehéz lehet kiigazodni. Ahhoz, hogy a legnagyobb előnyre tegyél szert, keresd a hidrolizált formáját, és olvasd el a címkét, hogy megtudd, melyik típusú kollagénből készült az adott termék, és milyen előnyökkel jár annak fogyasztása.

Ne felejtsd, a BLOGHU kóddal kollagén lista oldalunkról 30%-os kedvezménnyel vásárolhatsz!

 

Cikkeink kizárólag információs és tanulási célokra szabad felhasználni, és nem vehetőek orvosi tanácsnak. Ha kétségei vannak konzultáljon egészségügyi szakemberrel, mielőtt étrend-kiegészítőket használna, vagy jelentős változásokat vezetne be étkezési szokásaiban.

1. Borumand, M., & Sibilla, S. (2014). Daily consumption of the collagen supplement Pure Gold Collagen® reduces visible signs of aging. Clinical interventions in aging, 9, 1747.

2. Hashim, P., Ridzwan, M. M., Bakar, J., & Hashim, M. D. (2015). Collagen in food and beverage industries. International Food Research Journal, 22(1), 1.

3. Maughan, R. J., Burke, L. M., Dvorak, J., Larson-Meyer, D. E., Peeling, P., Phillips, S. M., … & Meeusen, R. (2018). IOC consensus statement: dietary supplements and the high-performance athlete. International journal of sport nutrition and exercise metabolism, 28(2), 104-125.

4. Maia Campos, P. M., Melo, M. O., & Siqueira César, F. C. (2019). Topical application and oral supplementation of peptides in the improvement of skin viscoelasticity and density. Journal of cosmetic dermatology, 18(6), 1693-1699.

Claire Muszalski
Regisztrált dietetikus
Claire Muszalski profiljának megtekintése

Claire a Táplálkozási és Dietetikai Akadémián végzett regisztrált dietetikus, valamint igazolt egészségügyi és wellness edzőként is végzett a Nemzetközi Egészségügyi és Wellness Coaching Konzorciumon. A Pittsburghi Egyetemen a BSc diplomáját biológia szakon, MSc diplomáját pedig klinikai dietetikus szakon szerezte.

Ételekről és fitneszről való beszélgetés és írás Claire fő jellemvonása, mivel szeret tapasztalataival másoknak egészségügyi és wellness céljaik elérésében segíteni.

Claire továbbá tanúsítvánnyal rendelkező beltéri kerékpáros oktató, és szereti a szellemi és fizikai lendületet, amit a rendszeres futásokból és jógaórákból merít. Amikor épp nem a fitnesszel van elfoglalva, szülővárosi sportcsapatainak szurkol Pittsburgh-ben, vagy családjával a konyhában főz.

Claire tapasztalatáról itt tudhatsz meg többet.

myprotein