Kiegészítők

Kollagén por, kollagén ital vagy kollagén kapszula? | Bemutatjuk a kollagén különböző fajtáit és azok előnyeit

A kollagén fehérje egy olyan kiegészítő, mely hatását tekintve jelentősen különbözik a tejsavófehérjétől vagy szója fehérjétől. Mivel a kollagén testünkben is megtalálható, hiszen a fog, bőr, csontok és porcok alkotóelemei, éppen ezért népszerű azok körében, akik bőrük, kötőszöveteik és emésztésükön szeretnének javítani.

kollagén

Hogyan működik a kollagén?

A kollagén másként működik, mint a többi fehérjeforrás. A tejsavófehérje például emésztést követően az izmok építésére és javítására szolgáló elemekre bomlik. A kollagén is hasonlóan tesz, de egyúttal jelzi a testnek azt is, hogy termeljen többet. Kollagén fogyasztás által tulajdonképpen becsapjuk a testünket, mert azt hiszi, saját kollagén készlete bomlik éppen le, és ezért kezd több kollagén termelésbe.1

Mindezen felül a kollagén elősegíti a kreatin működését, mely az izomnövekedést és az edzések közti regenerációt is támogathatja.2 Így tehát mindenképpen érdemes hozzáadni a kiegészítőidhez, ha a testkompozíciódon és az edzéseken nyújtott teljesítményen szeretnél javítani.

Kollagén források

Mivel a kollagén egy természetes módon előforduló fehérje, a legtöbb kiegészítő állati eredetű, származhat marha, sertés és hal forrásból is. A kiegészítők több formában is létezhetnek, de a hidrolizált (vagy részben lebontott) kollagén hatása tűnik a legjobbnak. A zselatint például valószínűleg mindenki ismeri, mely egy kevésbé feldolgozott kollagén forma, és gyakran használják főzés során.

Kollagén kiegészítők

Több típusa is létezik a kollagénnek: az 1-4 típus található meg általában a kiegészítőkben. Ezek a típusok célozzák meg a szerkezeti előnyöket (melyek fogakban, bőrben, csontban és porcokban megtalálható), ízületek párnázottságát, valamint a bőr, haj és köröm egészségét segítik elő.2

A kollagén típusain túl a kollagén kiegészítőknek is több típusa létezik: kollagén por, kollagén ital vagy akár kollagén krém.

Kollagén por / kollagén fehérje

A kollagén por valószínűleg a legszélesebb körben elérhető típus. Jellemzően hidrolizált, vagy lebontott formában kapható, így a legegyszerűbb ugyanis a szervezetünkben a felszívódása.1 A legnagyobb eredményeket ez mutatja a kutatások során, továbbá könnyen keverhető italokba, és fogyasztható akár edzés utáni shake-be keverve vagy önmagában. Kutatások alátámasztják, hogy ugyanúgy elősegíti az izmok egészségét, mint más fehérjeforrások is.3

Kollagén ital

A kollagén “shot” vagy kollagén ital szintén a kiegészítők egy nagyon népszerű formája. Már oldott formában tartalmazza a kollagén, így önmagában fogyasztható. Ezen kiegészítők előnye a benne lévő kollagén típusától függ, ahogy fentebb is említettük 1-es típustól kezdve 4-es típusú kollagének a legelőnyösebbek. Ugyanakkor a kollagén italok költségesebb formái a kollagénnek, és gyakran hűtőszekrényben kell tárolni, így útközben nehezebben megoldható fogyasztásuk.

Csontleves

A csontleves egy másik kiváló mód, hogy a kollagén szerepeljen étrendünkben. Bár nem igazi kiegészítőről van szó, mégis nagy arányban tartalmaznak kollagént. Előre elkészítve is találkozhatunk velük a boltok polcain, de könnyedén elkészíthetjük mi magunk is otthon.

Kollagén krém

A kollagén krémeket úgy alkották meg, hogy segítsenek bőrünk rugalmasságán javítani, valamint öregedésgátló hatással bírnak, így szintén széles körben elérhetők. Helyileg alkalmazott termékről lévén szó, ott fejtik ki hatásukat, ahol éppen használják. Kutatások áltl bizonyított, hogy a kollagén krémek növelhetik a hidratáltságot és rugalmasságot tartós használat mellett.4

 

Kollagén kiegészítő Előny Megjegyzés
Kollagén por könnyen adagolható italokhoz, ételekhez, könnyen emészthető, gyakran támogatja az izomnövekedést Lehet, hogy vegánok, vegetáriánusok számára nem ajánlott. Tájékozódj, melyik típusból készült!
Kollagén ital kényelmes Drágább lehet. Tájékozódj, melyik típusból készült!
Csontleves a kollagén természetes forrása, széles körben elérhető, otthon is elkészíthető Sótartalma magasabb lehet; a pontos kollagén szintet nem könnyű meghatározni.
Kollagén krém
növeli a bőr nedvességtartalmát és rugalmasságát A termékek kollagéntartalmáról nehéz tájékozódni. Tartós használat ajánlott!

 

Melyik formában előnyös fogyasztani a kollagént?

A kollagénfogyasztás legegyszerűbb módja valószínűleg a hidrolizált kiegészítő, akár por akár ital formában. Azok a tanulmányok, amelyek a kollagén krémek hatásairól számoltak be, igazolták, hogy a szájon át fogyasztható kollagén kiegészítők előnyösebbek.

 

Tanulság

Igaz, hogy a kollagén kiegészítők széles körben elérhetők, és egyre népszerűbbek, de a számos különböző formáján és egészségügyi tudnivalóin nehéz lehet kiigazodni. Ahhoz, hogy a legnagyobb előnyre tegyél szert, keresd a hidrolizált formáját, és olvasd el a címkét, hogy megtudd, melyik típusú kollagénből készült az adott termék, és milyen előnyökkel jár annak fogyasztása.


 

Cikkeink kizárólag információs és tanulási célokra szabad felhasználni, és nem vehetőek orvosi tanácsnak. Ha kétségei vannak konzultáljon egészségügyi szakemberrel, mielőtt étrend-kiegészítőket használna, vagy jelentős változásokat vezetne be étkezési szokásaiban.


1. Borumand, M., & Sibilla, S. (2014). Daily consumption of the collagen supplement Pure Gold Collagen® reduces visible signs of aging. Clinical interventions in aging, 9, 1747.

2. Hashim, P., Ridzwan, M. M., Bakar, J., & Hashim, M. D. (2015). Collagen in food and beverage industries. International Food Research Journal, 22(1), 1.

3. Maughan, R. J., Burke, L. M., Dvorak, J., Larson-Meyer, D. E., Peeling, P., Phillips, S. M., … & Meeusen, R. (2018). IOC consensus statement: dietary supplements and the high-performance athlete. International journal of sport nutrition and exercise metabolism, 28(2), 104-125.

4. Maia Campos, P. M., Melo, M. O., & Siqueira César, F. C. (2019). Topical application and oral supplementation of peptides in the improvement of skin viscoelasticity and density. Journal of cosmetic dermatology, 18(6), 1693-1699.



Claire Muszalski

Claire Muszalski

Regisztrált dietetikus

Claire a Táplálkozási és Dietetikai Akadémián végzett regisztrált dietetikus, valamint igazolt egészségügyi és wellness edzőként is végzett a Nemzetközi Egészségügyi és Wellness Coaching Konzorciumon. A Pittsburghi Egyetemen a BSc diplomáját biológia szakon, MSc diplomáját pedig klinikai dietetikus szakon szerezte.

Ételekről és fitneszről való beszélgetés és írás Claire fő jellemvonása, mivel szeret tapasztalataival másoknak egészségügyi és wellness céljaik elérésében segíteni.

Claire továbbá tanúsítvánnyal rendelkező beltéri kerékpáros oktató, és szereti a szellemi és fizikai lendületet, amit a rendszeres futásokból és jógaórákból merít. Amikor épp nem a fitnesszel van elfoglalva, szülővárosi sportcsapatainak szurkol Pittsburgh-ben, vagy családjával a konyhában főz.

Claire tapasztalatáról itt tudhatsz meg többet.


Ne hagyja ki akcióinkat | Klikk Vásárlás