Kiegészítők

D-vitamin szerepe az egészségben

Miért fontos a D-vitamin?

Azzal, hogy a D-vitamin fontos, szinte mindenki tisztában van. A D-vitamint manapság gyakran már, mint hormont, nem pedig mint vitamint emlegetik.

Az alapokat szerintem mindenki ismeri: a D-vitamin a bőrünkben termelődik, koleszterinből, méghozzá UV fény hatására. A fokozott UV káros hatásainak elkerülése miatt érdemes a D-vitamint már forrásból fedezni – elsősorban étrend-kiegészítőkből. Bizonyos ételek tartalmaznak D-vitamint, viszont a számunkra leghasznosabb formát, a D3-t, másnéven kolekalciferolt, elsősorban állati táplálékokból tudjuk fedezni. Ennek megfelelően, akik vegetáriánusok, nem fogyasztanak, tejtermékeket, tojást és egyéb állati termékeket (elsősorban belsőségeket), azoknak mindenképp érdemes D-vitamin kiegészítést alkalmazniuk.

Ugyan a D-vitamint gyakran emelik ki a csontok és fogak egészségénél, egyes szakemberek azt mondják: nincs olyan, ember számára ismert betegség, amiben ne lenne valamilyen szerepe.

A D-vitamin képes közvetlenül a génjeink működését befolyásolni. A génjeink adottak – aputól és anyutól örököltük őket -, de a testünk képes változtatni a kifejeződésüket – ha úgy tetszik azt, hogy melyiket „kapcsolja ki ill. be”.

A ki-be kapcsolás különféle szabályozó molekulákon keresztül történik – ezek közül a D-vitamin az egyik. A D-vitamin az összes génünk (kb. 18.500) több, mint 10 %-nak szabályozásában részt vesz (kb. 2000 gén). Ezzel a számmal az egyike a 3, legtöbb gént szabályozó vegyületnek (pajzsmirigy hormonok és omega-3 zsírsavak).

A tudományos kutatásokban hatalmas figyelem jutott a D-vitaminnak – a szakirodalma bőséges, a kutatási területek pedig szerteágazóak.

D-vitamin és a betegségek:

Ha le akarjuk egyszerűsíteni a D-vitamin hatását az egészségünkre ill. a betegségekre, akkor csak a következőt kell megjegyezni:

A magasabb D-vitamin szint, gyakorlatilag minden betegség előfordulásával negatív kapcsolatban van – ha magas a D-vitamin szint a vérünkben, kisebb az esélye a betegség előfordulásának. Legyen szó szív- és érrendszeri betegségekről, Parkinson-ról, depresszióról, inzulin rezisztenciáról, bármiről: magasabb D-vitamin szint = kisebb esély a betegségre.

Sportolóként nélkülözhetetlen az, hogy az egészségünk megfelelő legyen. Ha nem vagyunk egészségesek, akkor a sport, a komolyabb fizikai megterhelés gyakran csak ront a helyzeten – tovább meríti szervezetünk amúgy is hiányos tartalékait. Nem véletlen, hogy lázasan nem megyünk le a konditerembe…

Rendben, látjuk, hogy a magasabb D-vitamin szint mindig jobb – de csak felmerül az emberben a kérdés, hogy van-e bármilyen hatása a D-vitamin kiegészítésnek?

Jogos a kérdés – bevesszük, és utána nem érzünk semmi különöset. Ez nem egy edzés előtti pörgető, ami azonnal fejbe ver minket… Van-e értelme akkor egyáltalán szedni? A válasz pedig egy egyértelmű „Igen!”.

Felkészülés a túrázáshoz

D-vitamin bizonyított hatásai:

Nézzünk néhányat, a D-vitamin bizonyított hatásai közül – mire is jó a D-vitamin:

  1. Bármilyen okból bekövetkező halálozás: ha magasabb a D-vitamin szintünk, kisebb eséllyel halunk meg. Nyilván, minél idősebb az ember, ennek annál több relevanciája lesz. Mindenesetre jó arra gondolni, reggel, amikor bevesszük azt a 2 szemet, hogy „na, most csökkentem a halálozás kockázatát”.
  2. A D-vitamin csökkenti a szív- és érrendszeri betegségek előfordulásának valószínűségét. Nekünk, férfiaknak nem kell a mellrák miatt aggódnunk – nekünk ott vannak a szív- és érrendszeri betegségek. A D-vitamin hatását már napi 1000 NE kiegészítéstől összefüggésbe hozták a csökkent szív- és érrendszeri betegség kockázattal. Emellett képes a magas vérnyomást csökkenteni – magas vérnyomásos emberekben (tehát egészséges embernek nem lesz alacsony tőle a vérnyomása).
  3. Egyértelműen csökkenti a mellrák kockázatát.
  4. Folyamatos és tartós kiegészítése növeli a tesztoszteron szintet.
  5. Képes növelni az inzulin érzékenységet.
  6. Jelentős mértékben csökkenti a vastagbél daganatok előfordulását.
  7. Erőteljesen csökkenti a szklerózis multiplex valószínűségét.
  8. A megfelelő D-vitaminszint helyreállítása csökkenti a zsírtömeget.
  9. Idős emberekben jelentősen növeli a mindennapi funkcionalitást.

Tehát összefoglalva: a D-vitamin gyakorlatilag minden betegséggel összefüggésbe hozható. Ha magasabb a vérben a koncentrációja, az mindig jobb (nyilván, a megfelelő kereteken belül).

Talán még egyenesebben fogalmazva: a megfelelő sportteljesítmény és az általunk elérni kívánt fizikum/testösszetétel alapja a D-vitamin megfelelő vér szintje.

Kinek kell D-vitamint szednie?

Nyilván annak, akinek nem megfelelő a vérszintje. Persze, az emberek nem járnak elég gyakran orvoshoz, még ritkábban készítenek nekik vérképet és a D-vitamin még annál is ritkábban kerül fel a palettára. Éppen ezért közelítsük meg máshonnan a kérdést!

Okoz-e problémát a túl alacsony D-vitamin szint? Igen, elég komoly problémákhoz tud vezetni. Nem szeretnénk, hogy alacsony legyen a D-vitamin szint. Rendben.

D-vitamin túladagolás

Túl lehet-e adagolni a D-vitamint? Igen, biztos, de ahhoz hatalmas dózisokra van szükség, és sokáig. Néhány esettanulmány bizonyítja, hogy a rövid ideig tartó (néhány nap), de extrém magas dózisok (300-500.000 NE, igen, egy átlagos kapszula adagjának 100-szorosa!) sem okoznak semmilyen mellékhatást vagy túladagolási tünetet. Ennek megfelelően nehéz elképzelni, hogy napi 4000-5000 NE bármi gondot okozna. Azt javaslom, hogy kövessük az orvosok ajánlását a D-vitamin dózisát illetően és folyamatosan figyeljük a D-vitamin szintünket (vérvételek segítségével).

Én személy szerint a következő mérleget szoktam mindig észben tartani: ha hiány van, az baj, ha kicsit többet szedünk, mint ami kéne, az nem okoz semmi gondot. Ezek alapján mérlegelve én minden nap 4000-5000 NE D-vitamint szedek, egész évben, évszaktól és napsütéstől függetlenül és nem félek, hogy túl fogom adagolni.

Egy orvos gondolataival zárnám cikkemet:

„Ha mindössze egy kiegészítőt szedhetsz, válaszd a D-vitamin!”



Ádám Norbert

Ádám Norbert

Vegyészmérnök, Orvosi Biotechnológus, Személyi edző

Egész életemben sportoltam –16 évet karatéztam és 2 évet thai boxoltam. 19 voltam, amikor elkezdtem komolyan súlyzózni. A súlyok, az eredmények, a fejlődés – hamar beszippantott. Egyre többet olvastam és tanultam és teljesen ámulatba ejtett az emberi test és az, hogy mire képes. Végzettségemet tekintve vegyészmérnök és orvosi biotechnológus vagyok. Az egyetemen szerzett tudásom és a tudomány iránti szenvedélyem most a sportban kamatoztatom. https://www.facebook.com/adamperformance