Kiegészítők

Maca gyökér, az új szuper-táplálék

Maca gyökér a perui hegyekből

A maca gyökér hazája a perui hegyvonulatok és azoknak is inkább a csúcsai. Elképesztő magasságokban található ez a növény, ahol a túlélésre meglehetősen kevés élőlény képes. Ilyen zord körülmények között, egyedülálló túlélőképességgel kell rendelkezni. Ezt a képességét annak köszönheti, hogy a maca egy adaptogén növény, ami elősegíti a környezethez való alkalmazkodásban.

A maca egy kellemes ízű gyökér, amely küllemben hasonlít a retekre és a fehérrépára. Nem mellesleg a keresztes virágú zöldségekhez tartozik, csak úgy, mint a brokkoli és a káposzta. Rokonaihoz hasonlóan a maca gyökér is bővelkedik antioxidánsokban, növeli a libidót, kiegyensúlyozza a hormon szintet és javítja a kedvet. Itt még nincs vége a listának, hiszen egy szuperfoodról beszélünk. Növeli az energiaszintet és javítja a memóriát.

Vajon a maca gyökér megállja-e a helyét a jelenlegi szupertáplálékok között? Milyen hatásai vannak a maca kivonatnak? Segíthet-e a maca a fogyásban? Kinek ajánlott a maca por vagy kapszula fogyasztása? Hogyan és milyen formában szedjem? Görgess lejjebb és merülj el az újra felfedezett szuperfood jótékony hatásaiban!

Maca gyökér hatása

A maca hatásai

A maca, por vagy kapszula formában is fogyasztható és hatásai nem csak mondvacsinált adatokon alapulnak, hanem orvosilag bizonyított tényeken. A kutatások alapján, 5 területen teljesít kiemelkedően:

  • Antioxidánsokban gazdag
  • Fokozza az energiát, javítja a kedvet és memóriát
  • Jótékony hatással van a változó korban levő nőkre
  • Kiegyensúlyozza az ösztrogén szintet
  • Természetes tesztoszteronfokozó

A maca gyökér nőkre és férfiakra is egyaránt kedvezően hat. Hogy hogyan lehetséges ez? A következőkben részletesebben megtudhatod.

Antioxidánsok a krónikus betegségekkel szemben

A maca segít természetesen növelni a test antioxidáns szintjét, amely kiemelkedően fontos szerepet játszik a szabad gyökök megkötésében1, így csökkentheti a krónikus betegségek kialakulását.2 Ezekbe tartoznak a daganatos megbetegedések és az érelmeszesedés is.

Számos kutatás alátámasztja a maca jótékony hatását a szabad gyökök megkötésében, de további kutatások szükségesek, hogy megértsük működésüket.

Maca por javítja a kedvet, memóriát és energia ellátást

Szerencsére a maca hatása eltér a koffeinétől, ezáltal akik érzékenyek a túlzott koffein fogyasztásra egy új alternatívát ismerhetnek meg benne. A maca gyökér valamilyen formában történő fogyasztása energikusabbá tehet a kávé negatív hatásait mellőzve.

A kiegyensúlyozott energiaellátás javítja a kedvet is3. Veled is előfordult, hogy leesett a vércukor szinted és hirtelen kedvetlen és fáradt lettél? A macával történő táplálék kiegészítés segít a vércukor szintet stabilan tartani így elkerülve a hirtelen eséseket, hogy egész nap formában lehess.

Az energiaellátás szabályozása nem csak a kedved javításában kap szerepet, de megelőzheted vele a falási rohamokat is. Szóval, a szuper növényünk segíthet a kilókkal elleni ádáz küzdelemben, ha étkezési rohamokkal küzdesz.

A memóriajavulást már számos kísérletekben megfigyelték és ezt a hatást a maca magas antioxidáns tartalmának tulajdonítják.4, 5

Vitality Lifesytle kerékpár

Jótékony hatása a menopauzára

A maca gyökér menopauzára gyakorolt pozitív hatásait már több kutatásban is megfigyelték. Emellett a változó korral járó tüneteket és szexuális vágyat is bíztatóan befolyásolhatja6. Segít a hormonok egyensúlyban tartásában így a női klimaxszal járó panaszokat is enyhítheti.7

Szabályozza az ösztrogén szintet

Ahhoz, hogy lássuk milyen fontos is ez a tulajdonsága a perui növényünknek, tudnunk kell mi az ösztrogén. Ez az egyik legfontosabb női hormon, ami a szaporodásért felelős. Férfiakban is jelen van csak sokkal csekélyebb mértékben.

Az ösztrogén szintet nagyban befolyásolja a kortizol hormon, amit általában csak stressz hormonnak hívunk. Ebből adódik, ha tudjuk szabályozni a test kortizol szintjét, már pedig tudjuk a macával, akkor javíthatunk az egyik legfontosabb női hormon szintjén is.

Mint már írtam, a maca növény több ezer méter magasan nő. Ilyen magasságban elképesztő mennyiségű stresszort szükséges elviselnie, ezért különösen ellenállónak kell lennie. A maca por fogyasztásával ezt a képességét is hasznosítani tudjuk, ami csökkenti a szervezet stressz hormonját, a kortizolt. Ez eredményezi a kedvező hatását az ösztrogén szintre.8

Természetes tesztoszteronfokozó

A maca nem csak a nőkre van jótékony hatással, de a férfiakra is. Kutatások bizonyítják, hogy maca porral való táplálék kiegészítés növelte az alanyok libidóját és javította a hímivarsejtek minőségét és mozgékonyságát9,10. Ez nagy szerepet játszik a férfi nemzőképességben.

A természetes tesztoszteronfokozást a maca gyökér indirekt módon segíti elő. A stressz hormon (kortizol) nincs jó hatással a legfontosabb férfi hormonra, de mivel a maca por segít a kortizol szint féken tartására, elősegítheti a „T” termelését.

Maca gyökér fogyasztása: mikor, hogyan, mennyit?

Úgy vélem, hogy a perui hegyekben megtalálható maca megállja a helyét a szupertáplálékok között, nőknél és férfiaknál egyaránt. Már csak néhány megválaszolatlan kérdés maradt. Mikor szedjük, milyen formában és mennyit kell bevinnünk a szervezetünkbe?

Ha teljesen ki akarod használni a maca jótékony hatásait, fogyaszd reggel vagy edzés előtt. Kiváló fehérje forrás és energiafokozó is egyben.

A maca por és maca kapszula egyaránt megfelelő kiegészítőként működhet. Mivel hatását nem azonnal fejti ki, olyan formátumot válassz, amelyik hosszabb távú szedése nem okoz gondot.

Adagolása eltérő lehet személyenként, de általánosan kezdj, 1 teáskanálnyival naponta majd fokozatosan emeld napi 2-re. Ha kapszula formában szednéd, napi 5g (azaz egy kapszula) az ajánlott mennyiség.

Írta: Gombos Máté


  1. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/25037390
  2. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/25037390
  3. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/24931003
  4. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3096456/
  5. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/21780878
  6. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/18801111
  7. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3614644/
  8. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3614644/
  9. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/12472620
  10. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/11753476

Nincs bejegyzés címke



MyproteinHU

MyproteinHU

Író és szakértő