0
Kosár

Jelenleg nincsenek termékek a kosarában

Kiegészítők

D-vitamin fontossága és hiány tünetei | szedése, túladagolás, vegánok

 D-vitamin bevitelének fontossága

Ahogy a napsütéses órák száma lecsökken, sok eltérő fórumon felmerül a D-vitamin fontossága, mint egy megvitatandó diskurzus és számos egészséges táplálkozással foglalkozó blog  kezd el a témával foglalkozni. Az alábbi sorokban a D-vitamin pozitív egészségügyi hatásait és hiánytüneteit ismerheted meg. Továbbá, a vagán étrendet követők számára alkalmas D-vitamin forrásokról olvashatsz.

A D-vitamin hozzájárul csontjaid és fogaid egészségének megőrzéséhez, valamint izomzatod és erőd fenntartásához. Ennek az esszenciális mikrotápanyagnak rengeteg olyan egészségügyi előnye van, ami nem csupán sportolók számára kívánatos, de a fizikailag kevésbé aktívak számára is. Férfiaknál hozzájárul a megfelelő tesztoszteronszint termeléshez, illetve elengedhetetlen számos tápanyag hasznosulásához is, mint például a kalcium.

Ez jól hangzik, de elegendőek a természetes források?

Röviden a válasz az, hogy nem! Két fő forrása a D-vitaminnak az étkezéssel bevitt és az emberi test által előállított. Megfelelő kondíciók teljesülése esetén, akár a teljes D-vitamin szükségletünket tudja fedezni szervezetünk. A bőrünket ért UV-B napsugarak hatására, testünk egy előanyagból szintetizálni tudja a D-vitamint – de érdemes figyelembe venni, hogy az erős napvédő krémek, naptejek használata pont ezen sugaraktól védik bőrünket (a leégéstől), így a termelés hatásfoka csökken. Ezen felül súlyos tévhit, hogy a szolárium segítene a D-vitamin termelésben.

Olyan esetekben, amikor testünket nem éri elegendő napfény, az étkezéssel bevitt D-vitamin mennyiséget meg kell emelni, ami nagyon nehéz. Az évnek azon időszakában, amikor keveset süt a nap, vagy bőrünk jelentős részét ruha fedi a hideg időjárás miatt, fontos figyelmet fordítanunk a D-vitamin utánpótlásra.

D3 vitamin kapszula

Mi a magyar szakvélemény a D-vitamin bevitelre?

A magyar D-vitamin konszenzus [1] szerint őszi és téli hónapokban mindenkinek kötelező lenne a D-vitamin kiegészítés, mivel a magyar emberek 95%-a téli hónapok végére D-vitamin hiányos (ebbe beleértve a csecsemők és a gyerekek is!), a szükséges mennyiség pedig normál étrendből nem fedezhető, így a kiegészítés mindenképpen szükséges. Alábbi táblázatban olvashatod a magyar konszenzus ajánlásait.
1 NE (nemzetközi egység = IU) D-vitamin egyenlő 0.025 mikrogramm hatóanyaggal, azaz 1000 NE = 25 mikrogramm.

Korcsoport Egy napra javasolt dózis Biztonságosan bevihető mennyiség egy napra eső felső határa
Csecsemők 400 – 1000 NE 1000 NE
Gyermekek (1-6 év) 600 – 1000 NE 2000 NE
Gyermekek (6 év felett) 600 – 1000 NE 2000 NE
Serdülők 800 – 1000 NE 4000 NE
Felnőttek 1500 – 2000 NE 4000 NE
Túlsúlyos felnőttek 3000 – 4000 NE 4000 NE
Terhes nők 1500 – 2000 NE 4000 NE

Milyen vegán élelmiszerekben található D-vitamin?

Egy vegán étrendet követő személy sok természetes D-vitamin forrásról lemond. Az olyan állati eredetű, magas D-vitamin koncentrációval rendelkező élelmiszerek, mint bizonyos halfajták, tejtermékek, sajtok és a tojássárgája, nem beilleszthetőek egy vegán étrendbe. Léteznek olyan növényi alapú élelmiszerek, amelyek alkalmasak a vegán D-vitamin fogyasztásra, mint például bizonyos gombafajták, D-vitaminnal dúsított növényi tejek vagy a tofu. Az év azon időszakában, amikor a napos órák száma jelentősen lecsökken, a szilárd táplálékkal bevitt D-vitamin mennyiséget egyszerűen és hatékonyan megemelheted egy Vegán D-vitamin készítménnyel.

Fáradtság

D-vitamin hiány tünetei

A kiegyensúlyozott, értékes tápanyagokban gazdag étrend elengedhetetlenül fontos ahhoz, hogy egészséged megőrizd és sportteljesítményed fejleszteni tudd. Az alábbi tünetek árulkodó jelei lehetnek annak, hogy D-vitamin beviteled nem kielégítő:

  • Amennyiben érzelmi állapotod instabil, kedélyállapotod gyakorta változik indokolatlanul, lehetséges, hogy D-vitamin deficitben szenvedsz. Tudományos kísérletekben az alacsony D-vitamin szint és a megemelkedett depresszív hajlam között korrelációt fedeztek fel. Továbbá a D-vitamin bevitel hatást gyakorol a normál dopamin termelésre.
  • A gyötrő krónikus fáradság és az indokolatlan enerváltság lehetnek jelei az elégtelen D-vitamin fogyasztásnak.
  • Az enyhe vagy erősebb csontfájdalmak árulkodhatnak arról, hogy szervezetedben D-vitamin hiány van. Bizonyított tény, hogy a csontritkulásos megbetegedések állapotát rontja az elégtelen D-vitamin bevitel.
  • A D-vitamin deficit összefüggésbe hozható a nem megfelelő immunfunkciókkal. Így ha rendszeresen fertőzések áldozata vagy, elképzelhető, hogy D-vitamin fogyasztásod megemelése segítene problémád orvosolásában.
  • Hosszan tartó, intenzív izomfájdalmak esetén lehetséges, hogy D-vitamin szinted a normálisnál alacsonyabb.
  • Ajánlott alávetni magad egy D-vitamin szintet mérő orvosi vizsgálatnak, amennyiben normál fizikai aktivitás mellet, normál testhőmérséklet ellenére erőteljesen izzadsz.

Egészséges testmozgás

Jobb alvás és fájdalomcsillapítás

Egy Journal of Endocrinology elnevezésű endokrinológiai szaklapban megjelent tanulmány szerint, a D-vitamin bevitel összefüggésben áll az alvás szabályozásért felelős folyamatokkal, a fájdalom érzékelésért felelős érzőidegekkel és a csontok metabolikus folyamataival. Bizonyos esetekben az akut fájdalom megzavarhatja a mély alvást. Habár a kutatás során kimutatható volt a D-vitamin fájdalomcsökkentő és alvást segítő hatása, egyenlőre nem tisztázott a pontos hatásmechanizmus. A kutatók egyik hipotézise szerint a D-vitamin gyulladáscsökkentő hatásának köszönhetően enyhül a fájdalom a gyulladásos területeken és ennek következtében a csökkenő diszkomfort érzés hatására lehetségessé válik a mély alvás.

Amennyiben szilárd tápanyagoddal nem tudod mindennap bevinni a szükséges mennyiséget és bőröd nem éri elegendő napfény, egészítsd ki étrended D-vitamin készítményünkkel. Termékünk kizárólag növényi anyagok felhasználásával készült, semmilyen állati eredetű összetevőt nem tartalmaz. Bizonyosodj meg Vegán D-vitamin kapszuláinkkal arról, hogy ellátod szervezeted a szükséges mennyiségű mikrotápanyaggal!

Forrás:

1) Hazai konszenzus a D-vitamin szerepéről a betegségek megelőzésében és kezelésében (Orvosi hetilap, 2012.05.29)

Cikkeink kizárólag információs és tanulási célokra szabad felhasználni, és nem vehetőek orvosi tanácsnak. Ha kétségei vannak konzultáljon egészségügyi szakemberrel, mielőtt étrend-kiegészítőket használna, vagy jelentős változásokat vezetne be étkezési szokásaiban.



Rózsa Zoltán

Rózsa Zoltán

Cikk és tartalomíró

A sport gyermekkorom óta szerves részét képezi életemnek. Írásaim elsődleges célja a táplálkozástudomány és testmozgás fiziológiájának megosztása közérthetően és szórakoztatóan. Cikkeimben komoly hangsúlyt fektetek arra, hogy állításaim ne csak személyes tapasztalataimat, de a sporttudomány legfrissebb álláspontjai is igazolják.