Ugrás a fő tartalomra
Edzés

A jóga hatása a stresszoldásban | Relaxációs jógatechnikák

A jóga hatása a stresszoldásban | Relaxációs jógatechnikák
MyproteinHU
Író és szakértő4 hónap Ago
MyproteinHU profiljának megtekintése

Mostanra sokat hallhattuk már, hogy a jóga hatása (alakformálás, ízületjavítás, izomerősítés, csak hogy néhányat említsünk) mennyire kedvező, ám a fizikai egészségre gyakorolt jelentős előnyök mellett ez a mozgásforma bizonyítottan hatékony a stressz elleni küzdelemben is.

A lelkes jógázók már tudják, hogy a rendszeres jóga hatása rendkívül pozitív és nyugtató. Nem kell szuperhajlékony szakértőnek lennünk hozzá, hogy értékeljük a jóga stresszszintre gyakorolt hatását; már egy könnyed pózokból álló rövid foglalkozás is lecsendesítheti az elmét és nyújthat némi felszabadulást, már csupán attól is, hogy csak a légzésünkre és az egyensúlyunkra összpontosítunk, miközben a kínzó izomfájdalmunk is enyhülhet.

A jóga inspirálta vadonatúj kollekciónk - a Composure - nagyszerű löketet ad egy hihetetlen jóga flow-hoz.

Jógával a stressz ellen

A Coventry és a Radboud egyetem kutatói 18 tanulmányt elemeztek 846 résztvevő bevonásával, és megállapították, hogy akik a tudatos jelenlét (Mindfulness-Based-Intervention) szerint élnek, jelentősen kisebb mennyiségben termelnek olyan molekulákat, amelyek a gyulladást okozó géneket aktiválják.2 Ezek a molekulák valamilyen stresszes eseményt követően szabadulnak fel a “harcolj vagy menekülj” válaszreakció következtében.

Ivana Buric, a University of Coventry vezető kutatója elmondta: “Világszerte emberek milliói élvezik már a tudatos jelenlét, például a jóga vagy a meditáció egészségügyi előnyeit, de azt talán nem tudják, hogy ezek az előnyök molekuláris szinten kezdődnek, és megváltoztathatják a genetikai kódunk működését.” “Egyszerűen fogalmazva: a tudatos jelenlét hatására az agy olyan irányba tereli a DNS-folyamatokat, amely javítja a közérzetünket.”2

Azok számára, akik nem igazán sajátították el a jóga finom, mégis céltudatos mozdulatait, vagy úgy gondolják, hogy a nem hajlékony végtagjaiknak inkább rosszabb, mint jobb, ha megpróbálják a lábukat a fejük fölé emelni, a jóga valóban stresszes élménynek tűnhet - azonban lehetséges, hogy nem a megfelelő pózokat végzik. Számukra ajánljuk a 10 alap jógapózt, amelyek könnyebben elsajátíthatók, mint gondolnák.

Az ülő helyzetben végzett gyakorlatok hozzájárulhatnak, hogy nyugodtabbnak érezzük magunkat, és meditatív állapotot teremthetnek, amikor szeretnénk kicsit befelé koncentrálni. Az álló pozíciók viszont erővel tölthetnek fel, miközben felébresztik az izmainkat és összpontosítják az elménket.

 

Rendszeres jóga hatása

A legjobb jógapózok

A tapasztalt profik és kezdő jógázók körében végzett felmérés szerint egyes pózok pihentetőbbek, mint mások. Lássuk az 5 legjobb pózt, amely kiindulópont lehet a lehető legellazítóbb edzéshez:

Babapóz (Balasana): Ehhez az alapvető nyugtató pózhoz számos alkalommal visszatérhetünk a jógázás során.

Hídpóz (Setu Bandha Sarvangasana): Ez a feszültségoldó póz segíthet az ellazulásban.

Hullapóz (Savasana): Lehet, hogy az egyik legkönnyebb jógapóznak tűnik, azonban ha eluralkodik rajtunk a stressz, a mozdulatlan fekvés igazi kihívást jelenthet. Ez a póz kiváltja a relaxációs választ. Tekintsük ezt az ellazulás gyakorlásának.

Állásból előrehajlás (Uttanasana): Ez a póz segíthet a feszültségoldásban, ha önálló pózként tartjuk.

Saspóz (Garudasana): Ez a póz tehermentesíti a vállakat, ahol a feszültség nagy része összegyűlik egy fárasztó nap után. Az egyensúlyozás az elmét összpontosítja és felszabadítja a gondolatokat.

Composure - Ruházat jógázáshoz

A Composure termékcsalád legújabb tagja a varrás nélküli mintáknak és a szuperpuha anyagoknak köszönhetően tökéletes a jógázók számára. A kényelmes és stílusos darabok lehetővé teszik a teljes mozgástartományt, így még a legnehezebb pózokba is felvehetjük - és mindezt stílusosan!

Az új sportmelltartókkal, leggingsekkel & rövidnadrágokkal, pulóverekkel & joggerekkel, felsőkkel és kiegészítőkkel ez a kollekció garantáltan megadja a kellő motivációt.

Fedezd fel legújabb jóga ruházatunkat az új Composure kollekciónkkal! Jóga kisokosunkból pedig a ruhák mellett sok minden mást is megtudhatsz a jógázásról.

Habár az újdonságok most a női részleget gazdagítják, a férfiak számára is rengeteg jógázáshoz megfelelő ruházatot kínálunk.

Gyakran ismételt kérdések

Mi a jóga?

A jóga valójában egy életmód, amely az egész testet, lelket és elmét egységbe hozza, és az egyensúly megteremtésére törekszik az élet különböző területein. Eredete több ezer évre vezethető vissza. Gyakorlása során különböző légzéstechnikák és testhelyzetek alkalmazásával erősíthetjük izmainkat, oldhatjuk a bennünk feltorlódó feszültséget, a jóga részét képező meditáció pedig hozzájárul az elme felszabadításához.

Milyen jógastílusok léteznek?

A jógázók többféle stílust gyakorolhatnak. A legősibb és legelterjedtebb jógastílus a Hatha jóga, amelynek elsődleges célja a testi és mentális egészség javítása. A többi fő jógastílus, mint az Ashtanga, a Vinyasa, a Bikram, a Kundalini, az Iyengar és a Yin jóga később fejlődtek ki - ezek nagy része a Hatha jógán alapul, ám más-más pozíciókat tartalmaznak és eltérő célokkal végezhetjük őket. Természetesen ezek mellett még számos egyéb jógastílussal találkozhatunk, amelyek teljes mértékben specializáltak, ilyen például a női jóga, a gerincjóga, a core jóga stb.

Mi a Bikram jóga hatása a szervezetre?

A Bikram jógát 38-40°C-ra fűtött helyiségben végzik. Ennél a hőmérsékletnél az izmok és ínszalagok sokkal rugalmasabbak, könnyebben nyújthatók, így csökken a sérülésveszély. Emellett az izzadás hatására a szervezet hatékonyabban választja ki a méreganyagokat. Ám a jótékony fizikai hatások mellett a lelki és szellemi hatások sem törpülnek el - a Bikram jóga segít az önuralom és a türelem fejlesztésében, továbbá fokozhatjuk a koncentrálóképességünket, ezáltal kitisztul az elménk, így remekül enyhíthetjük a szorongás és stressz tüneteit.

Mikor érdemes jógázni?

Bármikor! A jóga hatása a nap bármely szakában pozitív lesz a testünkre, az elménkre és a lelkünkre egyaránt.

Mi a reggeli jóga hatása a szervezetre?

A reggel végzett testmozgás köztudottan kedvezően hat az anyagcserére és felpörgeti az energiaszintünkre. Ám a reggeli jóga hatása ennél is több - nemcsak, hogy finom, fókuszált mozdulatokkal felébreszti a testünket, de segít, hogy tiszta fejjel, szorongás nélkül kezdjünk bele a napba, és az alacsonyabb stresszszintünk akár estig is kitarthat. Emellett energiával tölt fel, erősíti az izmokat, ugyanakkor ellazítja az ízületeket. Kell ennél több?

Izomépítés esetén is érdemes jógázni, avagy mi a jóga hatása az izmokra?

A rendszeres jóga hatása az izmokra is rendkívül kedvező. Enyhíti az izmokban jelentkező merevséget, miközben könnyűvé, hajlékonnyá és rugalmassá teszi a testet. Egyes jógapózok gyakorlása nyújtja a feszes izmokat, ezáltal csökken a sérülésveszély, a húzódás vagy a szakadás előfordulása. A jógázás főként a törzsizmokat erősíti, ám bizonyos tartásokkal a test többi izmait is remekül megedzhetjük. Éppen ezért a jóga nagyszerű kiegészítése lehet az erőnléti edzéseknek.

Összefoglalás

Mivel a stressz sajnos sokunk mindennapjaink a része, fontosabb, mint valaha, hogy testünk és elménk pihenjen és kapjon egy kis időt a kikapcsolódásra. A jóga hatása a stresszszintükre rendkívül kedvező, így a megmentőnk lehet egy kihívásokkal teli nap után.

MyproteinHU
Író és szakértő
MyproteinHU profiljának megtekintése
myprotein