0
Kosár

Jelenleg nincsenek termékek a kosarában

Kiegészítők

BCAA | Hatása, szedése, mire jó egyáltalán?

Honnan ered egyáltalán a BCAA és mi az valójában?

A fehérje, mint mikronutriens, nem csak fontos, de elengedhetetlen minden élőlény számára. Ez akkor válik egyértelművé, mikor megtudja az ember, hogy fehérjéből tevődik össze minden egyes sejt a testünkben. Hogy világossá váljon, mégis hogyan és miként, lássunk egy-két példát. Az emberi agy sejtjei 10%-a, míg izmaink és vörösvérsejtjeink 20%-a fehérje. Átlagosan mintegy 15 százalékát az egész testünknek protein teszi ki.

Ezeket a fehérjéket egy hosszú, egymással összekapcsolt aminosav-lánc alkotja. Ezeknek az aminosavaknak 3 fajtája van:

Nem esszenciális aminosavak, melyet a szervezet képes önmagától előállítani a szükséges mennyiségben.

    • alanin13
    • aszparagin
    • aszparaginsav
    • cisztein
    • glutaminsav
    • glicin
    • prolin
    • szerin
    • tirozin

Feltételesen esszenciális ún. szemi-esszenciális aminosav, ami azt jelenti, hogy a felnőtt szervezet képes szintetizálni, azonban bizonyos körülmények közt pótlása szükségszerűvé válik.

    • arginin
    • hisztidin
    • glutamin

Esszenciális aminosavaknak nevezzük azokat az aminosavakat, amelyeket az emberi vagy állati szervezet nem, vagy csak elégtelen mennyiségben képes előállítani.

  • triptofán
  • lizin
  • metionin
  • fenilalanin
  • treonin
  • leucin
  • valin
  • izoleucin

Az imént felsorolt 20 aminosav mindegyikének jelenléte alapfeltétel a megfelelő testi funkciók normál működéshez és az általános egészséghez.

Miben különbözik a többi aminosavtól a BCAA?

Az utóbbi kategóriában – esszenciális aminosavak- bújik meg az immár óriási hírnévnek örvendő BCAA.

Ez a mozaikszó az elágazó láncú aminosavaknak (Branched-Chain Amino Acid) a rövidítése, melyet a valin, izoleucin, leucin alkot. A csoportnak ugyan csak az 1/3-a, de a napi szükségletnek a 40%-át ezekből alkotják, jelezve fontosságukat.

Egyenként is számos jótékony tulajdonsággal rendelkeznek:

Valin:

  • Létfontosságú szerepet tölt be az immunrendszer működésében, az izomtömeg építésében, a víz és a nitrogén egyensúlyának fenntartásában.
  • izmok energiaforrása, anyagcseréje, koordinációja
  • szövetek regenerálódása
  • enyhe nyugtató

Izoleucin:

  • szükséges a hemoglobin termeléshez;
  • stabilizálja a vércukorszintet;
  • Sportolók számára igen fontos, elősegíti az izomszövet, bőr, csont regenerálódását.
  • A kutatók szerint az idősebb korban bekövetkező izomvesztés részben az izoleucin hiányának tudható be.
  • Az izoleucin aktiválja az UCP2 és az UCP3 fehérjéket, mely még magasabb fordulatszámra kapcsolja a metabolizmust.

Leucin:

  • Az izoleucinnal és a valinnal egyetemben elősegíti az izomszövetek, a bőr és a csontok regenerálódását;
  • sebészeti beavatkozások után is hasznos lehet a gyógyuláshoz;
  • csökkenti a vércukorszintet, valamint elősegíti a növekedési hormon termelődését.
  • Edzés után 2 órán belül bevitt leucin kiterjeszti a megemelkedett fehérjeszintézist.
  • Növényi alapú fehérjédet extra leucinnal dúsítva a tejsavóhoz hasonló hatásfokúra növelheted.

BCAA 10 hatása

Lássuk, hogyan is működik! Miután elfogyasztottad, először a máj dolgozza fel –más aminosavakkal ellentétben, melyek lassabb sebességgel képesek a gyomron áthaladni -, mely szinte azonnal lebontja és üzemanyagként szolgál a testnek (ha nem izom vagy más szövetek építésére van épp szükség).

Azonban, egy kemény edzés során kifejtett izomerő ingerekre energiaként – így kitolja a fáradtság érzetét-, míg az azt követő mikrosérülések hatására építőanyagként áll rendelkezésre. Mindezek mellett hatásosabb zsír oxidációt (zsírégetést) és gyorsabb regenerációt érhetünk el.

De számos, sokkal komplexebb hatással rendelkezik még a megfelelő BCAA kiegészítés, többek között:

1. Megnövekedett fehérjeszintézis

BCAA hatása

BCAA és a súlyzós edzés kombinációjának eredménye a maximális fehérjeszintézis, ugyanis ezek aktiválják az mTORC1-t, mely szükségszerű az izomtömegünk növeléséhez.

Hasznos továbbá, ha valamilyen ok miatt szüneteltetned kell az edzést, a megnövelt BCAA bevitel  minimalizálja az izomvesztés mértékét. Az izomszövet metabolizációja felgyorsul és a zsírtömeg növekedés mértékét is lassítja.

2. Leucintartalommal megnövelt BCAA optimalizálja a fehérjeszintézist az idősebb korosztálynál

Ahogy idősödünk, a testünk egyre kevésbé kerül anabolikus állapotba. Már 35 éves kor után a fehérjeszintézis mértéke is lecsökken, az izomépítés egyre nehezebbé válik, mely mint egy dominó indítja el a szervezetünk ösztöneit. Amit nem használunk, arra nincs is szükség, és szabadít meg a „nem kívánatos” izomzatunktól.

Azonban a magasabb leucintartalommal bíró BCAA orvosolja a problémát, oly módon, mint az a fiataloknál is tapasztalható.

3. BCAA segíti a zsírégetést és támogatja a súlyvesztést

Egyfajta csapatként működve az izoleucin stabilizálja a vércukorszintet, míg a leucin a megnövekedett energiafelhasználásért és a zsír oxidációjáért vállal felelősséget.

A kedvezőbb zsír-izom arány kialakításának végkifejlete egy rugalmasabb metabolizmus, mely lehetővé teszi a nemkívánatos zsír elvesztését.

4. Támogatja a hormon-egyensúlyt intenzív edzéseink során

BCAA fogyasztásával a magasabb tesztoszteron alacsonyabb kortizol  arányt alakít ki, ezáltal erősebbek, kitartóbbak leszünk edzés végéig, utána pedig kedvezőbb környezetet teremt a regenerálódáshoz, növekedéshez.

BCAA hatása szedése

5. BCAA fokozza az állóképességet és csökkenti a fáradtságot

Ebben a két dologban nyújt igazán kiemelkedő teljesítményt ez a kiegészítő.

Képes energiaként szolgálni, ezáltal szintentartva az ATP-t a glikogén-gyilkos edzések idején is. Valamint hatással van a központi idegrendszerre is, úgy hogy meggátolja az agyat a triptofán felvételében. Megakadályozva így a szerotonin termelést, amely a fáradtságért, álmosságért felelős.

6. BCAA segítségével nagyobb súlyokat emelhetünk

Egy tanulmány kimutatta, hogy edzésmúlttal nem rendelkező férfiaknál, napi 4 gramm leucin elfogyasztása nagyobb erőnövekedést eredményezett, mint a placebó csoportnál a 12 hetes projekt ideje alatt. Átlagosan 31%-kal lettek erősebbek minden gyakorlatra levetítve, a kontroll csoporthoz képest.

7. BCAA csökkenti az izmok kimerültségét, ezáltal gyakoribb edzéseket tesz lehetővé

Méltán tartják az egyik legfontosabb kiegészítőnek, mert megvédik a nehezen felépített izomszövetet, sőt csökkenti az edzés utáni kialakult izomlázat, izomfáradtságot, így több, intenzívebb edzést érhetünk el, kevesebb pihenéssel. Megkönnyítve így a mindennapjainkat.

8. BCAA segít megtartani az izomtömeget a hosszú, nagy állóképességet igénylő sportoknál és tevékenységeknél

Kutatók alátámasztották, hogy a BCAA-ban magas táplálkozás a katabolizmust is ellehetetleníti, azáltal hogy megnöveli az energiaraktárainkat, így nem az izomszövetből fog a testünk energiát nyerni.

9. BCAA támogatja az inzulinérzékenységet és csökkenti a cukorbetegség kialakulását

16A cukorbetegség elkerülése érdekében törekedjünk a magas BCAA tartalmú étrendre, továbbá edzéseinket is egészítsük ki vele, ugyanis az izoleucin stabilizálja a vércukorszintet, a BCAA együtt pedig jótékony hatással van az inzulinérzékenységre és az egészségesebb zsír-izom arány kialakulására.

10. BCAA segít az egészség fenntartásában és fiatalon tart

Anti-öregedés hatással is bír, mivel megemeli a az új mitokondriumok számát, továbbá javítják a kognitív képességet, azáltal hogy pozitívan hat a neurotranszmitterekre. Gyógyászati célokra is alkalmazzák, mint például májbetegségek. Nem utolsó sorban képes csökkenteni a rákos megbetegedésekből adódó elhalálozások számát is.

BCAA szedése

17A BCAA szépsége, hogy bármikor szedhető, mivel egyből felhasználásra kerül, így nem igényel időt, míg felszívódik. Közvetlenül iható akár edzés előtt is-, valamint, hogy nem szükséges maximalizálni a dózist sem, így igazán frissítő üdítőként is szolgálhat a 12 fajta ízben kapható Myprotein BCAA.

Kritikus időpontok azonban, amikor ajánlott a bevitele:

Első teendő azonnal ébredés után

  • Pillanatokon belül ellátja az izmainkat, kulcsfontosságú tápanyaggal, megállítva így az izmaink katabolizmusát.
  • Energialökettel szolgál szervezetünknek.
  • Csökkenti az éhségérzetet.

Edzés előtt

  • Energiát szolgáltat.
  • Nagyobb izomerő-kifejtésre leszünk képesek.

Edzés után

  • Gyorsabb regenerálódás.
  • Fehérjeszintézis növelése.
  • Csökkenti az izomfáradtságot.

Lefekvés előtt

  • Csökkenti az éhségérzetet.
  • Csökkenti a katabolikus folyamatokat alvás alatt.
  • Gyorsabb regenerálódás.

Extra – étkezések között

  • Csökkenti az éhségérzetet.
  • Energialöket.

BCAA adagolása

Az egész napon át tartó megfelelő anabolikus állapot eléréséhez, a fentebb említett időpontokban célszerű 5-10 gramm tiszta BCAA-t bevinni alkalmanként.

Ezt különböző formájú Myprotein termékekkel teheted lehetővé.

BCAA kapszulák

Myprotein BCAA tökéletes megoldás azok számára, akiknek nincs idejük, lehetőségük  vízben feloldani a por alapút vagy edzés közben, két sorozat között csak egy-egy kapszula bevitelének megfelelő időre szól a pihenőidejük. Kicsi és praktikus kiszerelésük révén könnyedén magaddal viheted bárhova, és elláthatod a szervezeted szabad formájú BCAA-val.

Por alapú BCAA

Myprotein BCAA porai kiváló oldékonysággal rendelkeznek és emellett óriási ízválasztékkal büszkélkedhet. Alapja miatt könnyedén hozzákeverheted vízhez, kedvenc üdítőitalodhoz, és máris fogyasztható Myprotein kulacsodban, shakeredben. Frissítő ízű italod az egyik kedvenc kiegészítőd lesz edzés előtt, alatt és akár edzés után is.

Konklúzió

Amennyiben tudod, mikor és hogyan használd a BCAA-t, -márpedig most fény derült erre- az egyik leghasznosabb kiegészítőt tudhatod az arzenálodban, mely hozni fogja a kívánt hatást.

Az izomtömeged gyarapodni fog a megnövekedett fehérjeszintézis révén. Ha pedig a zsírtömeged szeretnéd csökkenteni, akkor az izomzatod védelme lesz az elsődleges feladata.

Ezen felül ellát egy jókora energiával akár edzés alatt, akár közben, utána pedig a regenerálódás mértékét növeli és gyorsítja fel, hogy még gyorsabban érhesd el céljaid.

OLVASD EL EZT IS:

Kiegészítők

BCAA vagy Glutamin | melyik a jobb? melyiket válasszam?

A legtöbb ember életében, aki valaha edzésre, és azon belül táplálék kiegészítő vásárlásra adta a fejét, előjön a nagy rejtély, a testépítés „miazéletértelme” kérdése, hogy BCAA vagy Glutamin? Melyiket válasszuk, mik az előnyei/hátrányai, kell-e nekem mindkettő…stb Most itt az alkalom, segítünk Neked, hogy megtaláld a választ a kérdéseidre.

2016-07-14 11:48:29MyproteinHU

Cikkeink kizárólag információs és tanulási célokra szabad felhasználni, és nem vehetőek orvosi tanácsnak. Ha kétségei vannak konzultáljon egészségügyi szakemberrel, mielőtt étrend-kiegészítőket használna, vagy jelentős változásokat vezetne be étkezési szokásaiban.



Fazekas Dániel

Fazekas Dániel

Cikkíró, táplálkozási és életmód tanácsadó, junior testépítő

A nevem Fazekas Dániel, Budapesten születtem. Életem legnagyobb részét a testépítés és az ahhoz tartozó egészséges életmód teszi ki. 15 éves koromban határoztam el magam, hogy változtatni fogok, mind az életvitelemen, mind a megjelenésemen. Eleinte a saját testsúlyos, későbbiekben a súlyzós edzés fortélyait sajátítottam el. Az évek során számos diétát követtem, legyen az versenyfelkészülés idején, vagy tömegnövelés érdekében alkalmazott. 5 év folyamatos ismeretszerzés, tanulás és edzésmúlt után úgy döntöttem ideje megmérettetni magam másokkal is. IFBB Junior Testépítő és Fitness Magyar Kupán, a második helyért járó ezüst érmet vihettem haza klasszikus testépítés kategóriában. Immár 6 évnyi, folyamatosan bővülő tudásommal szeretnék segíteni azokon, akik egészségesebb, fittebb életre vágynak.