Kiegészítők

BCAA vagy Glutamin | melyik a jobb? melyiket válasszam?

A legtöbb ember életében, aki valaha edzésre, és azon belül táplálék kiegészítő vásárlásra adta a fejét, előjön a nagy rejtély, a testépítés „miazéletértelme” kérdése, hogy BCAA vagy Glutamin?

Melyiket válasszuk, mik az előnyei/hátrányai, kell-e nekem mindkettő…stb. Most itt az alkalom, segítünk Neked, hogy megtaláld a választ a kérdéseidre.

BCAA

A Bcaa-k esszenciális, életfontosságú aminosavak. Legfontosabb feladata, hogy elősegítse a testünkben lévő szövetek, így az izmok és a szervek épülését. Fontos tudni, hogy az emberi izomzatban található aminosavak 35%-a.

10830546-5074357601095911Lényeges információ, hogy a BCAA 3 aminosavból áll össze. Ez a az l-leucin, az l-valin és az l-izoleucin. Azok számára, akik a kemény edzések mellé keresnek egy igazán hatásos kiegészítőt, fontos, hogy próbljanak olyan terméket választani, amelyben e három összetevő közül lényegesen hangsúlyosabb a leucin tartalom. A három küzül ugyanis ez az az aminosav, amely leginkább felelős a hatékony fehérje beépülés elősegítésében, illetve védi az izomzatot a lebontástól.

De miért is szeretjük annyira a BCAA-t? A fent említett elvitathatatlan tulajdonságai mellett az elágazó láncú aminosavak másik nagyon fontos tulajdnosága, hogy anti katabolikus hatással bírnak, azaz segítenek megőrizni a nehezen felszedett izomszövetet, például alacsony szénhidráttartalmú diéta mellett.

Glutamin

A glutamin elengedhetetlen építőköve az új izomzatnak. Azonban a glutamin nem esszenciális aminosav, azaz a szervezetünk maga is képes azt előállítani, például BCAA-ból…

Azonban a kérdés nem ennyire egyszerű és gondolnánk, hogy ezzel el is dőlt a nagy kérdés. De sajnos nem 🙂

10636931-6494357600111140A glutamin azonban táplálkozással bevíve, napi 15-20g elfogyasztásával jelentősen hozzájárul olyan fontos élettani hatások pozitív befolyásolásában, mint például az immunrendszer támogatása, erősítése (téli időszakban kifejezetten ajánlott vitaminok mellé), az izommegőrzés elősegítése és annak építése. Lényeges hatása, hogy szedése pozitív hatással van a szervezet saját növekedési hormon termelésére, amely tudjuk, hogy a testépítés Szent Grálja. 🙂

Lényeges segítség lehet diéta mellett, energiahiányosabb táplálkozás alkalmazása esetén, mivel a szervezet képes energiává alakítani, így ha alacsony szénhidrát tartalmú diétánk van, kifejezetten ajánlott kiegészítő, hiszen remekül tölti vissza az edzés során leürült glikogén raktárakat

A glutamin egyetlen kis problémája, hogy az extra mennyiségek, azaz a táplálkozással bevitt aminosavak nagy része elhasználódik az emésztőrendszerben.

Miből mennyit?

BCAA esetén egyszerűbb, kezdjük ezzel. BCAA aminosavat, mindig szedhetjük amikor fennáll az izmok lebontásának a veszélye. Ezek általában a következő időpontok:

  • Edzés előtt
  • Edzés után
  • Edzés közben

87Esetleg érdemes lehet lefekvés előtt is egy adagot az utolsó étkezés mellé beiktatni.  Tehát ezekben az időpontokban, szépen elosztva a nap folyamán, 5-5g Bcaa nagy segítség lesz a szervezeted számára, hogy megőrizze a nehezen felépített izomtömeget.

Glutamin tekintetében ennyire nem egyszerű a megfelelő alkalmazási prioritás felállítása, hiszen számtalan teória, vizsgálat, kutatás, egymásnak ellentmondó tanulmány áll rendelkezésre, hogy mikor is érdemes alkalmazni ezt az aminosavat.

A mi véleményünk az, hogy mindenki próbálja magának úgy belőni a táplálkozásába, ahogy éppen kényelmes. Két időponttal nagyon nem tudunk mellélőni, ez az edzés utáni, illetve a lefekvés előtti. Testsúlytól függően min.5, de inkább 10g elegendő egy adaghoz.

És a végjáték. A nagy válasz „A kérdésre”. Melyiket válasszam?

Természetesen a legideálisabb a szervezet számára, ha mindkettőt alkalmazzuk. Mindkét aminosav elengedhetetlen, ha valaki komolyan veszi a sportolást, és szeretné kihozni a maximumot az edzéseiből, a táplálkozásából és a fejlődéséből.

Azonban, ha mindenképp választás elé kényszerülsz, egyértelmű javaslatunk, hogy a BCAA a győztes.

A glutamin pozitív hatásai elvitathatatlanok, azonban lényegesen magasabb bevitelre van szükség, hiszen mint feljebb olvastad, a nagy része elhasználódik a gyomorban.

Ezzel szemben a BCAA minden más aminosavnál hatékonyabban segíti izmaid épülését, illetve védi meg azokat a lebontástól. Amennyiben csak a BCAA mellett döntesz, a legjobb megoldást a BCAA 4:1:1 jelentheti magasabb leucin tartalma miatt.



MyproteinHU

MyproteinHU

Író és szakértő