0 Kosár

Jelenleg nincsenek termékek a kosarában

Kiegészítők

Inozitol | Hatása, mellékhatása és előnyei

Fordította: Fazekas Dániel

Habár számos táplálékkiegészítőről hallunk nap mint nap, nagy valószínűséggel az inozitol nem tartozik ezek közé, pedig napi rendszerességgel fogyasztjuk, nagy mértékben megtalálható a szervezetünkben, és mind az anyagcserénkre, mind pedig a mentális egészségünkre jótékony hatással van.1 Az inozitol sokféle élelmiszerben előfordul, így mindenki számára elérhető, azonban változó, hogy kire, milyen mértékben van hatással.

A következőkben megtudhatjuk, hogyan tudjuk a legjobban kihasználni az inozitol előnyeit.

Mi az az inozitol?

Az inozitol egy vitaminszerű cukoralkohol, amely megtalálható a testünk minden szövetében, de megannyi élelmiszerben egyaránt. Az inozitolt gyakran tekintik B-vitaminnak, azonban technikailag nem az, mivel sejtjeink képesek önmaguknak megfelelő mennyiségű inozitolt előállítani.2 Ugyanakkor ott van az a tény, hogy számos B-vitaminnal (B5 — pantoténsav, B6 — piridoxin, B9 — folsav) együttműködve fejtik ki legjobban a hatásukat.2

Összefoglalva

Az inozitol egy egyszerű szénhidrát, amelyet gyakran titulálnak egy, a test szöveteiben nagymértékben előforduló B-vitaminnak.

B-vitamin

Mi az a myo-inozitol?

A myo-inozitol az inozitol kilenc lehetséges formája közül a legstabilabb, így ez található meg leggyakrabban a táplálékkiegészítőkben is.3 Az inozitol a sejtjeink körüli membránok enzim-anyagcseréjében vállal fontos szerepet. Kontroll alatt tartja az áthaladó anyagokat és enzimeket, és így a szervezetünkre gyakorolt hatásaikat.1 Az inozitol egyik – számunkra talán a legkedvesebb – funkciója a „boldogsághormonok” (pl. szerotonin, dopamin és glutamin) kapcsán betöltött szerepe, hiszen ez is agyunk és mentális egészségünk javára válik. A myo-inozitol jelenti azt a formát, melyet ilyen célokra a leggyakrabban tesztelnek, vizsgálnak.

Összefoglalva

A myo-inozitol egy inozitol forma, mely táplálékkiegészítőkben gyakran megtalálható, valamint segít a sejtek esetében a ki-és beáramló anyagok szabályozásában.

 

Az inozitol hatása a mentális egészségre

Mivel az inozitol jelentős jelátviteli funkciókat lát el az agyban, ezért nagymértékben képes befolyásolni a hangulatunkat is. Több kutatás szerint a depresszióban szenvedők agyában és gerincvelő folyadékában alacsonyabb az inozitol szint, ami további kutatásokat kíván az inozitol és a mentális egészség közötti összefüggések megállapítására.1 Bár a kutatások eredményei azt mutatták, hogy az inozitol a depresszióban, a premenstruációs szindrómában és a pánikrohamban szenvedők panaszaira is jótékony hatással volt, orvosnak és páciensnek érdemes konzultálni e lehetséges kezelési mód kapcsán.1

Sok beteget a depresszió és a szorongás tünetei együttesen gyötörnek, azonban az inozitol hatásairól szóló kutatásokban nem vizsgálták azokat az egyéneket, akiknél csak az utóbbi állt fenn.

További inozitol előnyök – az anyagcserére, illetve a szív- és érrendszer egészségére gyakorolt hatásai

Míg az inozitol mentális egészségben betöltött szerepét már széles körben kutatták, néhány kevésbé ismert potenciális előnyei közé tartozik a szív- és érrendszer, valamint az anyagcsere egészségét megőrző hatása is.5 Továbbá képes befolyásolni a szervezetünkben eltárolt glükóz, illetve a máj zsírállományának mennyiségét is, valamint csökkenti a hipoglikémia kialakulásának veszélyét is.5

Egy másik gyakran kutatott formája az inozitolnak a: DCI, vagy D-Chiro-Inozitol.4 A DCI úgy működik, hogy szabályozza a sejtjeink között végbemenő inzulin kibocsátást, hasonló módon, mint az ismert gyógyszer, a cukorbetegség kezelésére alkalmazott metformin.4 Besorolás szerint az inozitol egyfajta inzulin-szenzibilizáló hatással bíró anyag, mivel befolyásolja a hormonok kommunikációját.6 Kimutatták, hogy pozitívan hat a policisztás ovárium szindróma (PCOS) kezelésében is, ami összefüggésben áll a termékenységgel és az inzulintermeléssel kapcsolatos rendellenességekkel is.6

inozitol hatása

Az inozitol hatása a szív egészségére

Az inozitol hatása továbbá abban is megmutatkozik, hogy fellép a szabadgyökök elleni küzdelemben is, így csökkentve a krónikus betegségek kialakulásának kockázatát. A szabadgyökök akkor alakulnak ki, amikor az oxigénatom további, egyedülálló atomra bomlik, és egyedülálló elektronnal rendelkezik. Az elektronoknak is egyesülniük kell, így a szabadgyökök pont ezeket a magányos elektronokat keresik, hogy párosodjanak velük. Ez a folyamat okozza a sejtek, fehérjék és a DNS károsodását. Az inozitol az optimálisabb vércukorszint-szabályozással lehetővé teszi, hogy az egészségesebb szív- és érrendszerünk hatékonyabban lépjen fel a hipertónia, a magas koleszterin, és a szívünket érintő rendellenességek megelőzésében.5

Az inozitol mellékhatásai

Az inozitol agyi hormonokra gyakorolt hatása miatt nem alkalmas azok számára, akik már más pszichiátriai gyógyszeres kezelés alatt állnak.1 Az inozitol anyagcsere és vércukorszint-szabályozó képessége miatt továbbá nem megfelelő azoknak, akik az alacsony vércukorszinttel, azaz hipoglikémiával küzdenek.

Javasolt adagolása

A legtöbb kutatás, amit a mentális egészségre gyakorolt hatásának megállapítása érdekében végeztek, 5 és 18 mg inozitol beviteléről számol be.1 A kutatásban vizsgált alanyok a jobb inzulinérzékenység érdekében alacsonyabb, 2 és 6 mg közötti napi bevitelt alkalmaztak, míg a jobb mentális egészséghez napi 6 és 12 mg közötti bevitelt írtak elő.

Mivel az inozitol egy természetben előforduló anyag, így az FDA által nincs szabályozva a bevitelének mennyisége, „általánosságban biztonságosnak” tekintik. Alkalmazása előtt beszéljünk kezelőorvosunkkal, hogy megállapíthassa a számunkra leginkább megfelelő adagolást!

Az inozitol élelmiszer forrásai

A USDA szerint a legfőbb inozitol forrásoknak a teljes kiőrlésű gabonafélék, a diófélék, a citrusfélék, a sárgadinnye, a limabab, a mazsola és a káposzta tekinthetők.3 A csecsemők számára ez az anyatej, ezért gyakori a tápszerhez kiegészítésként hozzáadott inozitol.3 A tehéntej szintén tartalmaz némi inozitolt, de az emberi anyatej mennyiségének körülbelül az egyharmadát. Ha aggódnánk az inozitol táplálékkiegészítők szedése miatt, akkor növeljük az inozitolban gazdag élelmiszerek fogyasztását!

Jegyezzük meg!

Az inozitol egy cukoralkohol, amelynek megannyi hatása van a különböző hormonokra, legfőképp azokra, amelyek befolyásolják az anyagcserénket és agyunk működésére hatással vannak – ezért is hiszik az inozitolról azt, hogy egyfajta B-vitamin. Az inozitol – akár a myo-inozitol vagy a DCI – előnyei között szerepel a mentális egészségre gyakorolt hatása, csakúgy, mint az inzulinérzékenység pozitív irányú befolyásolása. Egy kiegyensúlyozott étrenddel, ami nagy mennyiségben tartalmaz magas inozitoltartalmú élelmiszereket, vagy akár egy inozitol táplálékkiegészítővel, mi is élvezhetjük e sokoldalú és hatékony vegyület jótékony hatásait.

 

Cikkeink kizárólag információs és tanulási célokra szabad felhasználni, és nem vehetőek orvosi tanácsnak. Ha kétségei vannak konzultáljon egészségügyi szakemberrel, mielőtt étrend-kiegészítőket használna, vagy jelentős változásokat vezetne be étkezési szokásaiban.


1. Chung, S.K., and Kwon, Y.U. (1999). Practical synthesis of all inositol stereoisomers from myo-inositol. Med. Chem. Lett., 9(15), 2135–2140.

2. Schlemmer, W. Frølich, R.M. Prieto, F. Grases. (2009). Phytate in foods and significance for humans: food sources, intake, processing, bioavailability, protective role and analysis, Mol. Nutr. Food Res. 53 (Suppl. 2): S330e S375.

3. S. Clements, B. Darnell. (1980). Myo-Inositol content of common foods: develop- ment of a high-myo-inositol diet. Am. J. Clin. Nutr. 33: 1954e1967

4. Gill DL, Ghosh  TK, Mullaney JM. (1989). Calcium signalling mechanisms in endoplasmic reticulum activated by inositol 1,4,5 triphosphate and GTP.  Cell Calcium;10(5):363-374

5. Parthasarathy L,  Vadnal R, Parthasarathy R, et al. (1994). Biochemical and molecular properties of lithium-sensitive myo-inositol monophosphatase.  Life Sci ;54:11271142.

6. Bloomgarden ZT, Futterweit W, Poretsky L. (2001). Use of insulin-sensitizing agents in patients with polycys- tic ovary syndrome. Endocr Pract; 7: 279- 286.

7. Barkai  A,  Dunner D, Gross H, et al. (1978). Reduced myo-inositol levels in cerebrospinal fluid from patients with affective  disorder.  Biol Psychiatry;13:65-72.

8. Levine J, Rapaport  A, Lev L, et al. (1993). Inositol treatment raises CSF inositol levels.  Brain Research;627:168-169.

9. Levine J, Barak  Y,  Gonzalves M, et al. (1995). Double-blind, controlled trial of inositol treatment of depression.  Am J Psychiatry. 152(2):792-794.

10. Levine J, Barak  Y,  Kofman O, et al. (1995). Follow-up and relapse of an inositol study of depression. Isr J Psychiatry Relat Sci. 32(1):14-21.

11. Barak  Y,  Levine J, Glasman  A,  et al. (1996). Inositol treatment of  Alzheimer’s disease: a double blind, cross-over placebo controlled trial.  Prog Neuropsychopharmacol Biol Psychiatry;20:729-735.

12. Young SN. (2007). How to increase serotonin in the human brain without drugs. Rev. Psychiatry. Neurosci. 32 (6): 394–99.

13. Fux, M., Levine, J., Aviv, A. and Belmaker, R.H. (1996). Inositol treatment of obsessive-compulsive disorder. American Journal of Psychiatry, 153(9), pp.1219-1221.

14. Tarnow  P,  Cassuto J, Jonsson  A, et al. (1998). Postoperative analgesia by D-myo-inositol-1,2,6 triphosphate in patients undergoing cholecystectomy.  Anesth Analg. 86:107-110.

15. Raffa  R, Connelly C, Martinez R. (1992). Opioid efficacy is linked to the LiCl-sensitive  inositol 1,4,5-triphosphate-restorable pathway.  Eur J Pharmacol;21:221-223.

16. Corrado, R. D’Anna, G. Di Vieste, D. Giordano, B. Pintaudi, A. Santamaria, A. Di Benedetto. (2011). The effect of myoinositol supplementation on insulin resistance in patients with gestational diabetes, Diabet. Med. 28(8):972-975.

17. Maeba, R., Hara, H., Ishikawa, H., Hayashi, S., Yoshimura, N., Kusano, J., Takeoka, Y., Yasuda, D., Okazaki, T., Kinoshita, M., and Teramoto, T. (2008). Myo-inositol treatment increases serum plasmalogens and decreases small dense LDL, particularly in hyperlipidemic subjects with metabolic syndrome.  Nutr. Sci. Vitaminol. 54(3): 196-202

18. Inositol Material Safety Data Sheet MSDS Number 12480 (1996).

19. Lam, A. McWilliams, J. LeRiche, C. MacAulay, L. Wattenberg, E. Szabo. (2006). A phase I study of myo-inositol for lung cancer chemoprevention. Cancer Epidemiol. Biomarkers Prev. 15(8);1526-1531.

20. Carlomagno, V. Unfer. (2011). Inositol safety: clinical evidences. Eur. Rev. Med. Pharmacol. Sci. 15 931-936.

21. Levine J, Ring  A,  Barak  Y,  et al. (1995). Inositol may worsen attention deficit disorder with hyperactivity.  Hum Psychpharmacol;10:481-484.

22. Phaneuf S, Europe-Finner G, Carrasco M, et al. (1995). Oxytocin signalling in human myometrium. Adv Exp Med Biol;395:453-467.

23. Chien E, Saunders  T,  Phillippe M.  (1996). The mechanisms underlying Bay K 8644-stimulated phasic myometrial contractions.  J Soc Gynecol Investig;3:106-112.



Claire Muszalski

Claire Muszalski

Regisztrált dietetikus

Claire a Táplálkozási és Dietetikai Akadémián végzett regisztrált dietetikus, valamint igazolt egészségügyi és wellness edzőként is végzett a Nemzetközi Egészségügyi és Wellness Coaching Konzorciumon. A Pittsburghi Egyetemen a BSc diplomáját biológia szakon, MSc diplomáját pedig klinikai dietetikus szakon szerezte.

Ételekről és fitneszről való beszélgetés és írás Claire fő jellemvonása, mivel szeret tapasztalataival másoknak egészségügyi és wellness céljaik elérésében segíteni.

Claire továbbá tanúsítvánnyal rendelkező beltéri kerékpáros oktató, és szereti a szellemi és fizikai lendületet, amit a rendszeres futásokból és jógaórákból merít. Amikor épp nem a fitnesszel van elfoglalva, szülővárosi sportcsapatainak szurkol Pittsburgh-ben, vagy családjával a konyhában főz.

Claire tapasztalatáról itt tudhatsz meg többet.


Nézd meg legújabb akcióinkat! Vásárlás