Táplálkozás

4 tanács a nyári edzéshez | Legyen energiád még kánikula idején is!

Kezeket fel, ha élvezed a nyári kánikulát? Ugye milyen jó lenne, ha lenne egy hordozható légkondid?

A jó hír az, hogy az edzőtermek manapság mind fel vannak szerelve légkondicionálóval. Többet agyalunk azon, hogyan is tudnánk gyorsan regenerálódni, pusztán azért, hogy mentségünk legyen mielőbb visszatérni a légkondicionált edzőterembe.

És ha van egy dolog, amely elősegíti a regenerálódást, akkor az az üzemanyag! Ha nem látjuk el megfelelően a testünket energiával, és tovább erőltetjük és hajtjuk az intenzív edzések során, akkor nincs elég energiánk a hatékony gyógyuláshoz.

És minél tovább tart a regenerálódás, annál nehezebb a következő edzésen jó és hatékony edzést végezni. Ezért kiemelten fontos, hogy megfelelően lássuk el testünket energiával táplálkozásaink során.

Az edzőtermen kívüli hőség arra késztetett minket, hogy feltegyük magunknak a kérdést: hogyan lássuk el energiával testünket kánikula idején? Megosztjuk veled tudásunkat, hogy hűsítő és energiadús edzéseid lehessenek a hőség idején is.

Hidratálj!

A hidratálás áll a listánk tetején, ha arról van szó, hogy hogyan nyerj energiát edzéseidhez, amikor a kinti hőmérséklettől már-már kiakadnak a hőmérők. Amellett, hogy a test működéséhez létfontosságú a hidratálás, fontos tudnod, hogy a kiszáradás következménye a fáradtság és kimerültség. Ki akarná épp ezzel elrontani az edzését?

Persze, a testmozgástól általában jobban érezzük magunkat, de hallgatnunk kell a testünkre, és figyelnünk kell rá, mikor kell újra hidratálnunk, ha túlmelegszünk, illetve, ha rájössz, hogy régen ittál már.

Ha nem vagy a sima csapvíz rajongója, ízesítsd a vizet uborkával, bogyós gyümölcsökkel vagy citrusféle szeletekkel. Máris jobb, igaz? De ha forró itallal szemeznél, ne felejtsd, a tea és a kávé szintén növeli a folyadékbevitelét, sőt, az ételekben lévő víz úgyszintén.

Bár általában napi 6-8 pohár folyadék fogyasztásra kell törekednünk, ez az ajánlás a nagy melegben növekszik. Nem kell túlzott mennyiségű vizet inni, csak minden étkezés után igyál egy extra pohár vizet, hogy a kánikula miatti elvesztett folyadékot pótolhasd.

hidratálás

Pótold az elektrolitokat!

Nem meglepő tény, hogy a nagy meleg miatt kész pocsolya díszeleg alattunk. Még a térded hátulja is izzad? Igen-ige, pontosan tudjuk, min mész keresztül.

De a verejtékezéssel együtt jár az elektrolit veszteség is. Az elektrolitok alapvető ásványi anyagok, amelyek az izmaink működésében játszanak szerepet, ezért az elveszített elektrolitok amint lehetséges, pótolni kell.

Sajnos a hőség miatt a normálisnál gyorsabban veszítünk elektrolitokat. Ezért javasoljuk, hogy ezeket az oly fontos elektrolitokat elektrolit zselével vagy a vízhez keverve tasakkal töltsd fel.

Egyél keveset, de gyakran!

Ha forróság van, sokan közülünk nem kívánják a nehéz ételeket. Ha ez rád is igaz, ne felejtsd el, hogy fontos továbbra is táplálkozni, hisz ez lát el energiával a regenerálódás és az edzéseid során.

Ha néhány óránként kisebb snackeket fogyasztasz, az elegendő energiát biztosít anélkül, hogy túl telítettnek érzenéd magad. Válassz könnyebb ételeket, például fehérje shake-et fagyasztott gyümölcsökkel, amelyek nemcsak az edzőteremhez adnak kellő energiát, hanem hozzájárulnak a folyadékbevitelhez is.

Kipróbálhatod akár, hogy hidegtálat dobsz össze, melyen mindenféle étel megtalálható, és onnan csipegetsz néhány óránként.

Aludj eleget!

Igen, tudjuk, hogy még éjszaka is nagyon meleg van… De az alvás ugyanolyan fontos az edzéshez, akár kánikula van, akár nem.

Íme néhány tipp, amely segít éjszaka aludni:

  • Vedd le a paplant (ez kicsit nyilvánvaló). Ha mégis szereted magadon érezni a paplan súlyát, próbáld meg lecserélni inkább egy lepedőre, vagy hagyd a paplan alól kilógni a lábadat!
  • Itt az idő, hogy elővedd a ventilátorokat! Tudjuk, ez is nyilvánvaló… de muszáj megemlítenünk.
  • Helyezz egy nedves ruhát a ventilátor fölé. Ez amúgy határozottan jó választás, ha kis ideig a ventilátor előtt tervezünk üldögélni.
  • Hűtsd le a zoknit lefekvés előtt, azaz tedd egy-két órára hűtőszekrénybe! Viseld őket éjszaka, vagy csak amíg próbálsz elaludni, és észre fogod venni, milyen kellemesen hűsít.

Tanulság

A nagy meleg ellenére továbbra is fontos, hogy az edzés előtt magas szinten tartsuk energiánkat. Ez nemcsak az edzés előtti 1-2 órára vonatkozik. Ez igaz ugyanis már az edzést megelőző 1-2 napra is, különösen, ha a kánikula több napig kitart.

Ne feledkezz meg fenti tippjeinkről, hiszen a következő napokban is tart még a nyári meleg, és az energiádra nagyon is szükséged lesz az edzéseken.

Cikkeink kizárólag információs és tanulási célokra szabad felhasználni, és nem vehetőek orvosi tanácsnak. Ha kétségei vannak konzultáljon egészségügyi szakemberrel, mielőtt étrend-kiegészítőket használna, vagy jelentős változásokat vezetne be étkezési szokásaiban.



Shannah Hatch

Shannah Hatch

Író és szakértő

Shannah Hatch karrierjét a táplálkozástudomány területén kezdte meg, miután részt vett egy ún. „Farm to Fork” műhely foglalkozáson. Jelenleg táplálkozási tanácsadóként dolgozik, útmutatást és támogatást nyújt az NHS (Nemzeti Egészségügyi Szolgálat) keretein belül. Shannah korábban azon dolgozott, hogy új táplálékkiegészítő termékeket vezessen a piacra, az ötleteket megvalósítsa. Legjobb tanulmányi tapasztalatai között szerepel más egészségügyi területek képviselőinek hallgatása, valamint olyan beszélgetésen való részvétel, mint például az étrend, a női hormonok és a sport közötti kapcsolat. Shannah számos önkéntes tevékenységben vett részt, beleértve az élelmiszerbankokkal való munkát, a sporttáplálkozási workshopok vezetését és a kísérleti tanulmányokban való részvételt. Reméli, hogy továbbra is változást érhet el az iparban, oktat és másokkal együttműködik a helyes táplálkozás ösztönzése érdekében. Szabadidejében Shannah szereti a sziklamászást, a futást, és megpróbál egy-egy darabot eljátszani a zongorán.


Ne maradjon le legújabb akcióinkról! Klikk Vásárlás