0
Kosár

Jelenleg nincsenek termékek a kosarában

Táplálkozás

Egy tanulmány szerint jobb az egész tojás, mint a tojásfehérje izomépítés szempontjából

Lehetséges, hogy mégsem jó ötlet kidobni a tojássárgáját, ha izomépítésről van szó!?

A tanulmány, mely a tojásfehérje és az egész tojás hatását vizsgálta a vér aminosav szintjére és izom fehérjeszintézisére (pl. izomnövekedés), azt veti fel, hogy valami a tojássárgájában növeli abbéli képességünket, hogy a tojásfehérjét izomépítésre használjuk.

A tojás az elmúlt évek során komoly vita tárgyat jelentett. A legutóbbi kutatások szerint a tojás teljes egészében való fogyasztása növelte a vér koleszterinszintjét, így azt tanácsolták, hogy ne fogyasszunk belőle túl sokat egy hét során… mindez persze most megdőlni látszik. Most kiderül, hogy talán mégis jól teszed, ha az avokádós pirítósod tetejére helyezed az ízletes, selymes tojássárgáját, hogy így a legtöbbet kihozhasd edzéseidből.

Egy amerikai szaklapban (American Journal of Clinical Nutrition) közzétett friss tanulmány kimutatta1, hogy egy intenzív edzést követő egész tojás fogyasztása nagyobb mértékű fehérjeszintézist eredményezett az izmokban, mint amikor csak tojásfehérjét fogyasztottak.

Tanulmány eredménye

A tanulmány kifejezetten rámutatott, hogy az egész tojás 40%-kal jobban elősegítette az izom fehérjeszintézisét, mint a tojásfehérje önmagában.

A tanulmányban 10 ellenállásos-edzésben résztvevő férfi vett részt, akik átlagosan 21 évesek voltak. Egy intenzív gyakorlatsorozatot követően azonnal elfogyasztottak egész tojást vagy csak tojásfehérjét, melyeknél mindegyik ugyanolyan mennyiségben tartalmazott fehérjét (18g).

Az Illinois-i Egyetem baromfikutató farmján olyan tojásokat hoztak létre, melyekben az aminosavval, leucinnal izotópjelölést alkalmaztak, így nyomon tudták követni az aminosav útját.

A kutatók vért vettek, és izombiopsziát végeztek el az edzés és tojásfogyasztást megelőzően, illetve azt követően is annak érdekében, hogy megállapítsák a vér aminosav szintjét és az izom fehérjeszintézisét.

Azt figyelték meg, hogy az aminosav-szint a vérben hasonló volt az egész tojást fogyasztók és a tojásfehérjét fogyasztók esetében, de az egész tojást fogyasztóknál teljesen más hatást váltott ki az izmokban.

„Azt vettük észre, hogy az egész tojás fogyasztása közvetlenül az ellenállás-edzést követően nagyobb mértékű fehérjeszintézis eredményezett az izmokban, mint a tojásfehérje fogyasztás esetében” – mondta dr. Nicholas Burd, az Illinois-i Egyetem kineziológia professzorasszisztense.

„Nagy a feszültség a modern társadalomban a fehérjefogyasztást illetően, és a kutatási eredmények szerint több fehérjére van szükségünk, mint egykor gondoltuk, hogy elégséges az egészség megőrzéséhez” – állította Burd.

Más vizsgálatok azt mutatják, hogy a tanulmány eredményei nincsenek összefüggésben az egész tojás és a tojásfehérje kalóriában mért különbségével, és ha egyszerűen csak hozzáadunk a fehérjéhez más típusú zsírt, az nem növeli azonos mértékben a fehérjeszintézist, mint a tojássárgája.

Szóval, gondold át, hogy legközelebb mikor omlettet csinálsz, megtartsd azokat az aranyló kis gömböket! Az izmaid később lehet, hogy hálásak lesznek.


Tetszett a cikk? Kattints ide még több fitnesz és táplálkozás témájú cikkért!

Cikkeink kizárólag információs és tanulási célokra szabad felhasználni, és nem vehetőek orvosi tanácsnak. Ha kétségei vannak konzultáljon egészségügyi szakemberrel, mielőtt étrend-kiegészítőket használna, vagy jelentős változásokat vezetne be étkezési szokásaiban.


1. van Vliet, S., Shy, E. L., Abou Sawan, S., Beals, J. W., West, D. W., Skinner, S. K., … & Moore, D. R. (2017). Consumption of whole eggs promotes greater stimulation of postexercise muscle protein synthesis than consumption of isonitrogenous amounts of egg whites in young men. The American Journal of Clinical Nutrition106(6), 1401-1412.

Nincs bejegyzés címke



MyproteinHU

MyproteinHU

Író és szakértő


Ne maradjon le legújabb akcióinkról! Vásárlás