0
Kosár

Jelenleg nincsenek termékek a kosarában

Táplálkozás

Léböjt kisokos | Előnyök és kockázatok

Fordította: Fazekas Dániel

A leggyorsabb eredményt jelentő diéta trendek között biztosan találkozhatunk a különböző „folyékony” (azaz léböjt) diétákkal. Néhány esetben azonnali testtömegcsökkenést, méreganyagok távozását, illetve fokozott, jobb közérzetet ígérnek. Azonban biztos, hogy jó ötlet a tápanyagbevitelt ily módon korlátozni? Vajon azok a nem kívánt kilók maradandóan távoztak rólunk? Derüljön hát fény az igazságra, hogy valóban egészséges a léböjt, vagy csak egy újabb divathóbort, ami sokkal inkább árt, mint használ?

léböjt

Mi az a léböjt?

A léböjt tulajdonképpen egy olyan formája a tápanyagbevitelnek, amit a neve is sugall: leveket készítünk a szilárd ételekből, amit italként fogyasztunk el. A módszer így kívánja a testünket több vitaminnal és ásványi anyaggal ellátni, mint ahogyan azt tennénk a hagyományos étkezési szokásainkkal. Ezek a diéták mindösszesen 3-7 napig tartanak.1 Azt állítják, hogy ez idő alatt a megnövekedett vitamin- és ásványianyag-bevitel képes a testünkből távozásra bírni a méreganyagokat, és megtisztítani azt, amely így jelentős tömegtől szabadul meg, mi pedig élvezhetjük az ezek okozta energiaszint növekedést.1

Sokak úgy tekintenek rá, mint „gyors megoldás”, vagy mint egy új, egészséges életmód felé tett első lépésre. Igen ám, de nem túl távoli – viszont annál népszerűbb – múltjára való tekintettel fenntartásokkal kell kezelnünk ezeket az állításokat, hiszen kevés az ezeket alátámasztó tudományos bizonyíték. Amennyire lehet egészséges, annyira lehet kockázatos is, ezért ez esetben is óvatosnak kell lennünk.1-4

„Tisztító-kúra” vagy „méregtelenítés”

A léböjt legjelentősebb előnyeként a tisztító vagy éppen a méregtelenítő hatását tartják számon. Ezt viszont a szakértők nagyrészt már meg is cáfoltak.1
Amikor méregtelenítésről beszélünk, a feladatot a máj és a vesék maguk látják el, az elfogyasztott levek mennyiségétől függetlenül.1
Az, hogy pontosan milyen méreganyagok távoznak egy ilyen párnapos diéta alkalmával, nem teljesen tisztázott, és nem is tulajdonítható a „léböjt” okozta előnynek, hatásnak.1

Amikor méreganyagokról beszélünk, mindig a mennyiség okozza a legfőbb problémát. Bármilyen alkotóelem vagy anyag extrém, túlzottan magas bevitele veszélyt jelenthet az azt fogyasztóra. Például, a túl sok folyadék -legyen szó akár egyszerű vízről – is képes súlyos egészségügyi problémákat okozni.5

Ha fogyni szeretnénk…

A másik legfőbb előnyeként egyértelműen a fogyást tartják számon. Ugyan bizonyított, hogy a léböjt által rövid távon átrendeződik a testtömeg, ez a hatás azonban jellemzően nem tartós.6,2
Az ok, amiért ez valóban megtörténhet, az a kalóriabevitel csökkentésének tudható be. Néhány ilyen diétával könnyedén kivitelezhető a napi mindössze 400 kalória is. Azonban ez nem fenntartható, és amint visszatérünk a normál tápanyagbevitelre, a testtömegünk is ugyanilyen gyorsan tér vissza a kiinduló állapotára. Nem mellesleg, ha ilyen rövid idő alatt veszítünk jelentős mennyiséget a tömegünkből, akkor növekszik annak a valószínűsége, hogy azt a sovány izomtömegünkből tettük.

Amikor a sovány testtömegünkből hirtelen veszítünk nagy mennyiséget, testünk megkongatja a vészharangot, és zsírszintnövekedésbe kezd.7 Ezzel igyekszik a homeosztázist, a test természetes egyensúlyát helyreállítani, amit a hirtelen történő testtömegcsökkenés felborított.
Az agy olyasfajta üzenetet küld a szervezetünknek, hogy növelje az éhséghormonokat annak érdekében, hogy több energiát vegyünk magunkhoz, és így biztosítsuk a sovány testtömegünk számára a szükséges tápanyagok mennyiségét. Mivel a testünk a zsírt gyorsabban állítja helyre – mint a sovány testtömeget -, ezért inkább a testzsír növekedésével számolhatunk. A végkifejlet pedig nagy eséllyel rosszabb lesz, mint a diéta kezdete előtt.7 Ezért tanácsos fokozatosan veszíteni a súlyunkból, mely így egy több hétig, hónapig tartó folyamatot jelent. Ez biztosítja az izomvesztés minimalizálását, valamint csökkenti annak kockázatát, hogy a tömeg, amitől megszabadultunk, ismét ránk rakódjon.

léböjt kockázatai

Biztonságos a léböjt? Mik a kockázatai?

Alacsony fehérjetartalom

Mivel az említett levek jellemzően gyümölcsökből és zöldségekből állnak, a léböjt diéta gyakran túlzottan alacsony fehérjebevitellel társul.2 A nem elegendő fehérjebevitel számos egészségügyi problémát okozhat, többek között hányingert, fejfájást, szédülést, álmatlanságot, szorongást és remegést. Ironikus, hogy ezeket a tüneteket a méregtelenítő diéták támogatói gyakran a testből távozó toxinoknak tulajdonítják.2

A fehérjék elengedhetetlen fontossággal bírnak a vázizomzat építésében, és izmaink felelősek az egészséges anyagcsere fenntartásáért. Izmaink biztosítják a glükóz energiaforrásként történő raktározását, segítenek a zsír oxidációjában, és nem utolsósorban, a nyugalmi anyagcsere mértékét is fokozzák.8

Kortizol

Az alacsony kalóriatartalmú étrendekről kimutatták, hogy növelik a szervezet stressz hormonjának, a kortizolnak a mennyiségét.9 A túlzott mennyiségű kortizol számos problémát okozhat, mint például csökkent immunitást, emésztőrendszeri rendellenességeket és hangulatingadozást.10

Oxalát

Egy esettanulmány szerint, a hosszan tartó léböjt egyik kiemelt veszélye. Az esettanulmányban vizsgált alany 6 hétig fogyasztott tartósan különböző leveket, ez végül a túlzott mennyiségű oxalát bevitele miatt – mely például a céklában és a petrezselyemben is megtalálható – veseelégtelenséghez vezetett.2 Noha ez egy szélsőséges példa, rámutat az ilyen jellegű intenzív diéta veszélyeire.

A léböjt előnyei

A léböjt egészségre gyakorolt jótékony hatásait bizonyító kutatások hiánya, valamint az alacsony fehérje- és kalóriatartalmú étrend negatív hatásai miatt, nem ajánlott túlzottan hosszú ideig követni egy-egy ilyen léböjt diétát. Ugyanakkor ha ésszerű keretek között, rövid ideig tartó módon beépítünk az étrendünkbe gyümölcs- és zöldségleveket, annak előnyeit megtapasztalhatjuk.

Kezdőlökés

Bizonyított tény, hogy a kezdeti fogyás motiváló erővel bír, és segíthet az új étrend, diéta betartásában. A léböjt felhasználása az új étrend vagy az egészséges életmód elkezdéséhez segíthet a fogyókúrát hosszú távon betartani.11

Bélmikrobióta

Több kutatás szerint is a 3 napos léböjt javíthatja a bél baktériumainak összetételét. A bél egészségének kutatása az egyik leggyorsabban fejlődő terület, még akkor is, ha még mindig sok kutatásra van szükség. Az egészséges bél fontossága azonban már most jól dokumentált.6

Egy kutatás szerint, ez a 3 nap elegendő ahhoz, hogy a jótékony hatását kifejtse, méghozzá úgy, hogy teret enged a belekben található jótékony baktériumok szaporodásának. Viszont két héttel a normál diétára való visszatérés után, ezek az értékek ismét az alap szintre állnak vissza.6

Nitrogén-oxid

Bizonyított továbbá, hogy nitrogén-oxid fokozóként is operál egy ilyen jellegű étrend. Nitrogén-oxidot akkor termel a szervezet, ha az ehhez szükséges nitrátokat valamilyen forrásból testünk rendelkezésére bocsátjuk. Ezeket a nitrátokat bőségesen tartalmazza például a cékla is. A fokozott nitrogén-oxid a szervezetben segít egészségesen tartani a szív- és érrendszerünket a vérnyomás csökkentésével, illetve a fáradtság érzetének eltolásával.12

Jegyezzük meg!

Bár a gyümölcs-és zöldséglevek fogyasztása nagyszerű mód a vitamin- és ásványianyag-bevitelre, az alacsony kalória- és fehérjetartalma lévén azonban nem javasolt egyedüli szerepet szánni neki az étrend kialakítása során. Több egészségügyi kockázatot rejt magában, „méregtelenítő” képességére pedig jobb nem alapozni, mivel ehhez nem rendelkezünk tudományos bizonyítékokkal.

Mint ahogy a táplálkozás és egészség kapcsán általában, a legjobb itt is, ha semmit sem viszünk túlzásba. Igaz, a léböjt a kezdetekkor még motiváló erővel hathat, amikor látjuk, hogy milyen gyorsan csökkennek a mérleg által mutatott számok. De ha tartós eredményre vágyunk, akkor a leghatékonyabb módja a fogyásnak egy visszafogott, állandóan fenntartott kalóriadeficittel (naponta kevesebb kalória fogyasztása, mint amennyit eléget testünk) működő diéta, amihez megfelelő mennyiségű fehérje és testmozgás társul.

 

Cikkeink kizárólag információs és tanulási célokra szabad felhasználni, és nem vehetőek orvosi tanácsnak. Ha kétségei vannak konzultáljon egészségügyi szakemberrel, mielőtt étrend-kiegészítőket használna, vagy jelentős változásokat vezetne be étkezési szokásaiban.

Nincs bejegyzés címke



Liam Agnew

Liam Agnew

Sportdietetikus és személyi edző

Liam igazolt sportdietetikus a Nemzetközi Táplálkozási Társaságnál, és bejegyzésre került a Brit Dietetikus Szövetség sport és edzés táplálkozással foglalkozó nyilvántartásába. Sport és a testmozgás tudományában szerzett BSC diplomát, majd, ISSN diplomát alkalmazott sport és edzés dietetika szakon.

Liam tapasztalt személyi edző, segít az embereknek gyakorlatias, bizonyítékkal alátámasztott edzés és táplálkozási tanácsaival, hogy elérjék egészségügyi és fitnesz céljaikat.

Szabadidejében Liam számos erőemelő versenyen vett már részt, szereti a hegyi sétákat, a focit és a konyhai receptgyűjteményének bővítését. Liam tapasztalatáról itt tudhatsz meg többet.


Ne maradjon le legújabb akcióinkról! Vásárlás