Táplálkozás

Mi az a tojásdiéta?

Fordította: Barabás Gabriella

Sokan kezdik a napjukat tojással. Legyen az rántotta, tükörtojás vagy buggyantott – a tojás egy szelet vékonyan vajazott pirítóssal a fehérjék és szénhidrátok tökéletes egyensúlyát jelenti, amely ebédig tartó lendületet ad. Lehetséges azonban, hogy elértük a tojás csúcspontját, mivel néhányan olyan extrém diétát követnek, amelyben minden egyes étkezés során meg kell enniük egy tojást. Megfejtették volna a sikeres diéta titkát? Vagy ez is csak megtört társadalmunk egy újabb tünete? Cikkünkből mindent megtudhatsz a tojásdiétáról.

tojás

Mi a tojásdiéta?

A tojásdiéta egy megszorító, szénhidrátszegény, rövid távú étrend. Az, hogy mennyi tojást tartalmaz, attól függ, hogy mennyire akarsz szigorú lenni magaddal. A tojásdiétának három típusa létezik, de a kúra általában étkezésenként egy tojást vagy más sovány fehérjeforrást jelent, keményítőtartalmú zöldségekkel kiegészítve. Eddig jól hangzik – végül is, a sovány fehérjeforrás és némi zöldség sosem rossz ötlet.

Összefoglalva: A tojásdiéta a fehérjén és zöldségeken alapuló, alacsony szénhidráttartalmú táplálkozásra összpontosít.

Mit ehetsz a tojásdiéta során?

A 14 napos diéta alatt tojást, sovány fehérjeforrást, mint például baromfit és halat, valamint sovány marha-, bárány- és sertéshúsokat fogyaszthatsz. Ehetsz alacsony szénhidráttartalmú gyümölcsöket (naponta 1-2 adagot) és nem keményítő tartalmú zöldségeket olyan zsírforrásokkal, mint például kókuszolaj, vaj és majonéz – de csak kis adagokban.

A 3 napos diétában az ébredéstől számított 30 percen belül meg kell enned egy egész tojást, majd három-négy óránként egy tojásos ételt, minden tojáshoz 15 g vajat vagy egészséges zsiradékot kell fogyasztanod, és lefekvés előtt három órával már nem ehetsz. Míg ez a verzió több vajat enged, az egyik elsődleges célja a ketózis elérése – ehhez kevesebb, mint napi 50g szénhidrátra van szükség, tehát a gyümölcsöket korlátozni kell.

Összefoglalva: A tojásdiéta a ketózisos állapot elérése érdekében fehérjében és zsírban gazdag, de szénhidrátban szegény ételeket tartalmaz.

Mit nem ehetsz a tojásdiéta során?

A szénhidrátforrások korlátozottak a tojásdiétában. A következő élelmiszereket kerülni kell.

Gyümölcsök

A magas cukor- és keményítőtartalmú gyümölcsök nem képezik a tojásdiéta részét.

  • Mangó
  • Szőlő
  • Cseresznye
  • Görögdinnye
  • Körte
  • Füge
  • Banán

Keményítők

  • Burgonya
  • Tésztafélék
  • Rizs
  • Kenyér

Feldolgozott élelmiszerek

  • Gyorsételek
  • Snackek, nassolnivalók
  • Péksütemények
  • Tejtermékek
  • Tehéntej
  • Joghurt
  • Jégkrém, fagylalt

Összefoglalva: A tojásdiéta a fehérjékre és zsírokra fókuszál, amely azt jelenti, hogy ki kell iktatnod a szénhidrátban gazdag élelmiszereket.

A tojásdiéta típusai

14 napos tojásdiéta

Ez a verzió két hétig tart, és megengedi az alacsony szénhidráttartalmú gyümölcsöket, ezáltal kevésbé megszorító, mint a három napos diéta. Rövid ideig talán könnyebben tartható, de nagyon kevés kalóriát tartalmaz, ezért hosszabb távon már gondot okozhat.

3 napos tojásdiéta

Drámai eredmények rövid időn belüli elérésére tervezték – ez a diéta kevés kalóriát tartalmaz és sokkal szigorúbb. Célja a ketogenikus állapot elérése a zsírégetés érdekében. Ezért fontos a szénhidrát megvonása, habár ez alacsony energiaszintet fog eredményezni.

Tojás és grapefruit diéta

Ez a diéta a grapefruit diétán alapul, amely egy másik népszerű fogyókúra. A különbség az, hogy ez a változat az alacsony kalóriatartalmú citrusfélék mellett tojást és más sovány fehérjeforrásokat is tartalmaz. Két divatos fogyókúra kombinálása nem feltétlenül jelent jobb étrendet, de ez a diéta a zsír, a szénhidrátok és a fehérje valamilyen kombinációját tartalmazza legalább. Ha rövid ideig betartjuk, hatékony lehet, hiszen nagyon alacsony kalóriatartalmú étrendről van szó.

“Csak tojás” diéta

A csak tojást tartalmazó étrend már a leírás alapján is egyértelműen rossz ómen. Bármilyen típusú étrendből, amely csak egyféle élelmiszert tartalmaz, hiányoznak az alapvető ásványi anyagok és vitaminok (a szénhidrátokról nem is beszélve). Az ilyen típusú, nagyon szigorú diéta táplálkozási szempontból egyszerűen nem megfelelő.

Keto tojásdiéta

Egyesek szerint a tojás a ketogén diéta “beindításának” egyik módja, mivel remek fehérje- és zsírforrás anélkül, hogy túl sok szénhidrátot tartalmazna. A keto diéta azonban nagyon korlátozó és hosszú távon nehezen tartható.

Összefoglalva: Bármelyik diéta, amely teljes élelmiszercsoportokat von meg, valószínűleg fenntarthatatlan és táplálkozási szempontból nem megfelelő.

Segíthet a fogyásban?

A diéta korlátozásai és az alacsony szénhidráttartalom miatt nagy valószínűséggel kalóriadeficitet eredményez, amely azt jelenti, hogy több kalóriát égetsz el, mint amennyit beviszel. Ezen alapul minden fogyást elősegítő étrend.

Mind a 3, mind pedig a 14 napos diéta továbblendítheti a megrekedt folyamatokat, vagy bevezethet a ketogén diéta világába, amely hosszú távon működőképes lehet.

Összefoglalva: A fogyás negatív kalóriamérleggel érhető el, és a tojásdiéta az egyik lehetőség a kalóriák olyan mértékű korlátozására, amellyel valószínűleg fogyni fogsz.

Milyen előnyei vannak?

Fehérjében gazdag

Mivel ez az étrend főleg tojásból áll, a fehérjebevitel magas lesz. Bizonyított, hogy a fehérjebevitel magas szinten tartása a diéta során segíthet a létfontosságú izomtömeg megőrzésében.1

Rövid távon fogyaszt

A korlátozott energiabevitel miatt valószínű, hogy az étrend követése során kalóriadeficitben leszel. Ez segíthet abban, hogy elindulj a testsúlycsökkentési céljaid elérésében, és motivációt adhat ahhoz, hogy hosszú távon ragaszkodj az egészségesebb, fenntarthatóbb étrendhez.

A tojás rendkívül tápláló

A tojás nemcsak jó fehérjeforrás (tojásonként általában 6 g fehérjével számolunk), de olyan mikrotápanyagokban is gazdag, mint a magnézium, szelén, folsav, D-vitamin és A-vitamin.

Létezik bármilyen mellékhatása?

Tápanyaghiány

A korlátozások következtében előfordulhat, hogy tápanyaghiány alakul ki a szervezetedben. Például a gabonafélék és a keményítőtartalmú szénhidrátok, mint a burgonya, fontos rost- és mikrotápanyagforrások. Az étrend a tejtermékeket is korlátozza, amelyek pedig kalciumban gazdagok.

Alacsony energiaszint

Korlátozó természetéből fakadóan ez az étrend kalóriában szegény. Az ilyen diéták pedig alacsony energiaszintet eredményeznek, amely pedig fáradtsághoz, csökkent csontsűrűséghez (alacsony kalciumbevitel esetén nagyobb a kockázat), csökkent sportolási képességhez és hajhulláshoz is vezethet. Hosszú távon hormonális zavarokat is okozhat.2

tojás

Tojásdiéta GYIK:

Mennyit fogyhatsz a tojásdiétával?

Arielle Chandler, a The Boiled Egg Diet írója szerint az étrend követése két hét alatt 11kg fogyást eredményezhet. Az már más kérdés, hogy ez egészséges-e. Ráadásul a fogyás többnyire nem csak zsírból történik, a diéta szénhidrátszegény mivolta miatt ugyanis nagy része inkább vízsúly lesz.

Lehet két hétnél tovább tartani a tojásdiétát?

Korlátozó diéta követése két hétnél tovább nem ajánlott. A megfelelő működéshez szervezetednek tápanyagok széles skálájára van szüksége, a korlátozott ételcsoportok pedig tápanyaghiányt eredményeznek.

Emellett a kalóriaszegény étrendek következménye az alacsony energiaszint, amely fáradtsághoz, étkezési zavarhoz, hajhulláshoz, csökkent csontsűrűséghez és kedvetlenséghez vezet. Ilyen kevés kalória bevitele hosszú távon hormonzavart, a nőknél a menstruáció elmaradását, a férfiaknál alacsony tesztoszteronszintet, valamint a kortizol nevű stresszhormon megnövekedett szintjét okozhatja.2

Az energia hosszú ideig történő korlátozása következtében csökken az izomtömeg és az alapanyagcsere működése, ami hosszú távon megnehezíti a fogyást.

Tojásdiéta minta étrend:

1. nap

· Reggeli: Rántotta spenóttal és paradicsommal

· Tízórai: Egy marék málna

· Ebéd: Tojássaláta

· Uzsonna: Egy marék eper

· Vacsora: Csirke stir fry

2. nap

· Reggeli: Omlett

· Tízórai: Egy marék áfonya

· Ebéd: Pulyka- és avokádósaláta

· Uzsonna: Egy marék szeder

· Vacsora: Sertésszelet brokkolival és karfiollal

3. nap

· Reggeli: 2 tojás, 2 szelet sonka, spárga

· Tízórai: Kiwi

· Ebéd: Lazacsaláta

· Uzsonna: Görögdinnye

· Vacsora: Grillezett lazac zöldbabbal és spárgával

4. nap

· Reggeli: Rántotta paradicsommal

· Tízórai: Őszibarack

· Ebéd: Sovány steak saláta

· Uzsonna: Sárgadinnye

· Vacsora: Sertés stir fry

5. nap

· Reggeli: Omlett

· Tízórai: Egy marék málna

· Ebéd: Csirke- és zöldségleves

· Uzsonna: Egy marék eper

· Vacsora: Tőkehal zöldbabbal és brokkolival

6. nap

· Reggeli: 2 tojás, 2 szelet sonka, spenót és paradicsom

· Tízórai: Egy marék áfonya

· Ebéd: Tonhal- és avokádósaláta

· Uzsonna: Egy marék szeder

· Vacsora: Steak, gomba és hagyma

7. nap

· Reggeli: Rántotta spenóttal

· Tízórai: Őszibarack

· Ebéd: Sonka és főtt tojássaláta

· Uzsonna: Egy marék eper

· Vacsora: Bárányszelet karfiollal és spárgával

Összefoglalás

A tojásdiéta fehérjében gazdag és kalóriában szegény. Rövid távon hozzájárulhat a fogyáshoz, ám hosszú ideig nem ajánlott tartani. Nagyon korlátozó, ezért tápanyaghiányhoz vezethet, hosszú távon pedig negatív egészségügyi következményekkel járhat.

Tetszett a cikk? Olvasd el ezeket is:

A vegán étrend 7 meglepő előnye

Táplálkozás

A vegán étrend 7 meglepő előnye

Míg egyesek úgy gondolják, hogy a vegán étrend korlátozott lehetőségekkel bír, valójában nagyon kielégítő tud lenni, magas fehérjetartalmú, és rengeteg előnnyel jár.

2021-12-09 14:59:49Claire Muszalski

Nyersétel-diéta | Előnyök, kockázatok és fogyasztható ételek

Táplálkozás

Nyersétel-diéta | Előnyök, kockázatok és fogyasztható ételek

A nyersétel-diéta az utóbbi időben egyre nagyobb népszerűségnek örvend, azonban a minimálisan megfőzött vagy teljesen nyers ételek fogyasztása már nem számít teljes újdonságnak.

2022-03-08 14:56:56Claire Muszalski

 

 

Cikkeink kizárólag információs és tanulási célokra szabad felhasználni, és nem vehetőek orvosi tanácsnak. Ha kétségei vannak konzultáljon egészségügyi szakemberrel, mielőtt étrend-kiegészítőket használna, vagy jelentős változásokat vezetne be étkezési szokásaiban.



Liam Agnew

Liam Agnew

Sportdietetikus és személyi edző

Liam igazolt sportdietetikus a Nemzetközi Táplálkozási Társaságnál, és bejegyzésre került a Brit Dietetikus Szövetség sport és edzés táplálkozással foglalkozó nyilvántartásába. Sport és a testmozgás tudományában szerzett BSC diplomát, majd, ISSN diplomát alkalmazott sport és edzés dietetika szakon.

Liam tapasztalt személyi edző, segít az embereknek gyakorlatias, bizonyítékkal alátámasztott edzés és táplálkozási tanácsaival, hogy elérjék egészségügyi és fitnesz céljaikat.

Szabadidejében Liam számos erőemelő versenyen vett már részt, szereti a hegyi sétákat, a focit és a konyhai receptgyűjteményének bővítését. Liam tapasztalatáról itt tudhatsz meg többet.


Ne hagyja ki akcióinkat | Klikk Vásárlás