Táplálkozás

A vegán étrend 7 meglepő előnye

Fordította: Fazekas Dániel

A vegán étrend egyesek számára úgy tűnhet, hogy korlátozott lehetőségeket kínál, de valójában tele van tápanyagdús ételekkel. Bár a vegán étrend nem tartalmaz semmilyen állati eredetű vagy feldolgozott élelmiszert (nem tartalmaz tejterméket, sertéshúst, halat, csirkét stb.), a különféle gyümölcsökből, zöldségekből, hüvelyesekből és teljes kiőrlésű gabonákból származó tápanyagok mennyisége mégis megfelel a napi táplálkozási szükségleteinknek. Lássunk néhány olyan előnyt a vegán étrenddel kapcsolatban, amelyekre talán nem is gondoltunk eddig!

vegán étrend

A vegán étrend előnyei

1. Csökkenti a metabolikus szindróma kockázatát1

A metabolikus szindróma a 2-es típusú cukorbetegség és a szívbetegség kialakulásához kapcsolódó tünetcsoport kifejezése, és jellemzően a túlsúlyhoz is kapcsolódik. Egy tanulmány kimutatta, hogy a magas zsírtartalmú és erősen feldolgozott élelmiszerek kerülése, valamint a teljes, növényi alapú vegán étrendre való összpontosítás segíthet ezeknek a kockázatoknak az csökkentésében.1

2. Fenntarthatóbb környezeti szempontból1

Ugyanez a tanulmány, amely kimutatta a metabolikus szindróma kockázatának csökkenését, azt is alátámasztotta, hogy a vegán étrend fenntarthatóbb a környezet szempontjából.1 Az emberi fogyasztásra szánt állatok tenyésztése lényegesen több erőforrást igényel (víz, energia, állati takarmány), mint a növényi eredetű élelmiszerek betakarítása.

3. Csökkentheti a különböző gyulladásokat a szervezetünkben

A vegán étrendben található magas antioxidáns és fitonutriens szintről kimutatták, hogy képes leküzdeni a gyulladásokat a szervezetben.2 Mivel nagyon sok betegség és tünet kapcsolódik a gyulladásokhoz, a vegán diéta megelőző eszközként való alkalmazása egy újabb ok a vegán étrend kipróbálására.

4. Támogathatja a fogyást

Tanulmányok szerint a vegán étrend hatékony segítség lehet a fogyásban.3 Ennek oka lehet a sok növényi alapú étel magas rosttartalma, a nagy mennyisége vagy a telítő hatása, valamint az a tény is közrejátszik ebben, hogy sok vegán táplálékforrásnak természetükből adódóan alacsony a kalóriatartalma. Bár a fogyáshoz továbbra is kalóriadeficitre van szükség, de a vegán étrend segíthet megkönnyíteni annak elérését.

5. Egyes ételekből nagyobb mennyiséget is fogyaszthatunk

Az egyik ok, amiért a vegán étrend a fogyáshoz kötődik, az az, hogy bizonyos vegán ételek (például leveles zöldségek vagy magas víztartalmú gyümölcsök) még nagy mennyiségben is alacsony kalóriatartalommal bírhatnak. Ha ezeket a nagy mennyiségű, alacsony kalóriatartalmú ételeket választjuk, akkor nem csak jóllakhatunk, de azt az érzetet sem keltjük, hogy csökkentettük volna a kalóriákat, kihagytuk volna azokat az ízletes ételeket.

6. Javíthatja a teljesítőképességünket

Az egyik tanulmányt egy munkahelyen végezték el, hogy megismerjék a vegán étrend teljesítményünkre gyakorolt hatását. Ez kimutatta, hogy az alkalmazottak produktívabbak a növényi alapú étrendet követve.4 A vegán étrend ezen előnye nem csak azok számára lehet vonzó, akik hatékonyságukkal szeretnének kitűnni, hanem azoknak a munkaadóknak is, akik szeretnék megőrizni alkalmazottaik egészségét és teljesítőképességét. Ennek oka lehet a kevesebb stressz vagy a jobb mentális egészség, de ezen a területen további kutatásokat kell végezni.

7. Csökkentheti a krónikus betegségek kockázatát

A vegán étrend talán legfontosabb előnye egy tanulmány szerint, hogy segít megelőzni a krónikus betegségek kialakulását.5 Legyen szó cukorbetegségről, szívbetegségről, magas vérnyomásról – sok ilyen betegség megelőzhető egészséges, növényi alapú étrenddel, illetve aktív életmóddal. Ha a hosszú élettartam a célod, gondoskodj róla, hogy étrended több növényi alapú élelmiszert tartalmazzon, hogy tested egészséges maradjon, és készen álljon céljaid elérésére.

Jegyezzük meg!

Míg egyesek úgy gondolják, hogy a vegán étrend korlátozott lehetőségekkel bír, valójában nagyon kielégítő tud lenni, magas fehérjetartalmú, és rengeteg előnnyel jár. Még, ha nem is állunk készen arra, hogy teljesen átálljunk a vegán életmódra, próbáljunk meg néhány növényi alapú ételt belecsempészni a mindennapjainkba, és nézzük meg, hogy mi észrevesszük-e ezeket az előnyöket.

Érdekel még más vegán étkezéssel kapcsolatos cikkünk? Olvasd el ezeket is:

TOP 18 vegán fehérjeforrás

Táplálkozás

TOP 18 vegán fehérjeforrás

Olyan sok vegán fehérjeforrás és recept létezik, amelyek segítségével rálelhetsz új kedvenc ételeidre, és növelheted fehérjebeviteled. Próbálj ki néhányat!

2021-10-13 10:02:48Claire Muszalski

Borsófehérje kisokos | Minden, amit tudni érdemes erről a vegán fehérjeforrásról

Kiegészítők

Borsófehérje kisokos | Minden, amit tudni érdemes erről a vegán fehérjeforrásról

A borsófehérje egy magas minőségű, könnyen emészthető növényi alapú fehérjeforrás. Tégy egy próbát több ízesítésben elérhető borsófehérje izolátum formulánkkal!

2020-06-22 16:59:39Louise Bula

Cikkeink kizárólag információs és tanulási célokra szabad felhasználni, és nem vehetőek orvosi tanácsnak. Ha kétségei vannak konzultáljon egészségügyi szakemberrel, mielőtt étrend-kiegészítőket használna, vagy jelentős változásokat vezetne be étkezési szokásaiban.


  1. Marrone, G., Guerriero, C., Palazzetti, D., Lido, P., Marolla, A., Daniele, F. D., & Noce, A. (2021). Vegan Diet Health Benefits in Metabolic Syndrome. Nutrients13(3), 817. 
  2. Shah, B., Newman, J. D., Woolf, K., Ganguzza, L., Guo, Y., Allen, N., … & Slater, J. (2018). Anti‐inflammatory effects of a vegan diet versus the American Heart Association–recommended diet in coronary artery disease trial. Journal of the American Heart Association7(23), e011367. 
  3. Turner‐McGrievy, G. M., Barnard, N. D., & Scialli, A. R. (2007). A two‐year randomized weight loss trial comparing a vegan diet to a more moderate low‐fat diet. Obesity15(9), 2276-2281. 
  4. Katcher, H. I., Ferdowsian, H. R., Hoover, V. J., Cohen, J. L., & Barnard, N. D. (2010). A worksite vegan nutrition program is well-accepted and improves health-related quality of life and work productivity. Annals of Nutrition and Metabolism56(4), 245-252. 
  5. Hever, J., & Cronise, R. J. (2017). Plant-based nutrition for healthcare professionals: implementing diet as a primary modality in the prevention and treatment of chronic disease. Journal of geriatric cardiology: JGC14(5), 355.


Claire Muszalski

Claire Muszalski

Regisztrált dietetikus

Claire a Táplálkozási és Dietetikai Akadémián végzett regisztrált dietetikus, valamint igazolt egészségügyi és wellness edzőként is végzett a Nemzetközi Egészségügyi és Wellness Coaching Konzorciumon. A Pittsburghi Egyetemen a BSc diplomáját biológia szakon, MSc diplomáját pedig klinikai dietetikus szakon szerezte.

Ételekről és fitneszről való beszélgetés és írás Claire fő jellemvonása, mivel szeret tapasztalataival másoknak egészségügyi és wellness céljaik elérésében segíteni.

Claire továbbá tanúsítvánnyal rendelkező beltéri kerékpáros oktató, és szereti a szellemi és fizikai lendületet, amit a rendszeres futásokból és jógaórákból merít. Amikor épp nem a fitnesszel van elfoglalva, szülővárosi sportcsapatainak szurkol Pittsburgh-ben, vagy családjával a konyhában főz.

Claire tapasztalatáról itt tudhatsz meg többet.


Ne hagyja ki akcióinkat | Klikk Vásárlás