Táplálkozás

Zabtej | Melyek a zabtej előnyei? Ajánlott a fogyasztása?

A zabtej az egyik legnépszerűbb tejtermékmentes tejalternatíva a piacon. Mivel dióféléktől mentes vegán tejalternatíváról van szó, megfelelő helyettesítő lehet bárkinek, aki laktózérzékeny, ill. szója- vagy mogyoróallergiától szenved. Nagymértékben környezetbarát is, ugyanis nemcsak vegán (előállítás során nem vettek igénybe állati termékeket), de a zabtej készítéséhez kevesebb víz és egyéb erőforrások is szükségesek, mint a hasonló növényi tejek esetében.

Ugrás ide:

Mi az a zabtej?

A zabtej a tehéntej egyik legújabb helyettesítője. Mivel egyfajta gabonából készül, így tejmentes és vegánbarát. A zabtejet acélvágott vagy hántolt zab (azaz feldolgozatlan zab) vízbe áztatásával készítik, összekeverik, majd leszűrik a keletkező folyadékot. Míg a diókból készült növényi tejek hasonló módon készülnek, a zab jobban oldódik, és több vizet vesz fel. Amikor tehát a keveréket leszűrjük, a zabból több tápanyag marad a tejben, mint a hasonlóan feldolgozott növényi tejek készítésekor.

Mivel a zab egy igazi tápanyagbomba, a zabtej fehérjét, rostot, valamint vitaminokat és ásványi anyagokat tartalmaz. Míg a tápanyagok egy része a szilárd pépben marad – amely a zab keveréséből és szűréséből keletkezik- , addig oldható rostok a lében maradnak, amelyek béta-glükánt tartalmaznak. A zabtej különféle B-vitaminokat tartalmaz, továbbá gyakran A- és D-vitaminnal, kalciummal és vassal dúsítják a boltban kapható verziókat (a zabban természetesen előforduló mennyiségeken túl).

A zabtejben található tápanyagok

A zabtejről elmondható, hogy makro- és mikrotápanyagokban egyaránt gazdag. Míg a pontos tápanyaginformáció a különböző ízek és termékek szerint változik, a PlanetOat.com szerint original zabtejük 90 kalóriát, 2 gramm rostot, valamint A-, B12-, D-vitamint, kalciumot, vasat és káliumot tartalmaz. (A következő pontokban tehát e termék adatait ismertetjük. Más bolti zabtej makró-és mikrotápanyaga ettől eltérhet.)

Makrótápanyagai

Makrotápanyagok (250ml Planet Oat original zabtej) 
szénhidrátok 19g 
zsír 1,5g 
fehérje 2g 

Mikrótápanyagai

Néhány mikrotápanyag természetes módon fordul elő benne, másokat viszont dúsításként hozzáadtak a termékhez.

Mikrotápanyagok (250ml Planet Oat original zabtej)
rost 2g 
D-vitamin
4mcg 
kalcium 350mg 
vas 0,3mg 
kálium 400mg 
A-vitamin 180mcg 
B12-vitamin 0,2mcg 

Melyek a zabtej egészségügyi előnyei?

A zabtej egészségügyi előnyei miatt kiváló eleme lehet bármely egészséges, kiegyensúlyozott étrendnek.

Vegán és kis mértékben tartalmaz allergéneket

A zabtej nem csupán tejtermék- és laktózmentes, de szóját, mogyorót és dióféléket sem tartalmaz, melyek más tejalternatívákban gyakran előfordulnak. A zabtej továbbá általában gluténmentes is, ám ez nagyban függ a zab feldolgozási módjától, mely során előfordulhat, hogy keresztszennyeződésként érintkezik más, glutén tartalmú gabonával. Így kiemelten fontos a termék leírását elolvasni, amennyiben gluténérzékenyként szeretnéd fogyasztani.

Tápláló

Amellett, hogy kitűnő B-vitamin forrás (mivel teljes gabona kerül felhasználásra), a legtöbb zabtej olyan hozzáadott vitaminokat is tartalmaz, mint A-, D-vitamin és kalcium. Ezek a tápanyagok testünk számos funkciójában játszanak fontos szerepet. A zabtej továbbá több rostot és fehérjét tartalmaz, mint a hasonló dió- és rizstejek.

Támogathatja az egészséges szív és anyagcsere működését

 A zab a rosttartalmáról híres, mely csökkentheti a koleszterinszintet.¹ A béta-glükán egy oldható rost, mely a zabtej feldolgozása során megmarad, így a tejtermékmentes tejek között egyedi módon válik a szívre egészséges alternatívává.¹

A csontok egészségére jótékony hatással van

 Habár a zabtejben található kalcium valójában hozzáadott, fontos az olyan tejalternatíva választása, mely támogatja a csontos egészségét. A hozzáadott A-és D-vitamin támogatja továbbá az egészséges csontanyagcserét.² Míg a vegánok és a laktózérzékenyek eddig valószínűleg ezen tápanyagokban hiányt szenvedtek, a zabtej étrendi igényektől függetlenül teljeskörűen biztosítja a szükséges tápanyagokat.

Van bármi hátránya a zabtej fogyasztásának?

A zabtej lehetséges negatívumai elenyészőek, de érdemes említést tenni róluk.

  • Kalória és szénhidrátok: a zabtej több kalóriát tartalmaz, mint a mandulatej vagy más tejalternatíva. Ez természetesen csak akkor jelent hátrányt, ha korlátozni szeretnéd kalória-és szénhidrátbeviteled, mert különben mindkettő elengedhetetlen az izomnövekedéshez és regenerálódáshoz.
  • Hozzáadott cukor: számos bolti változat tartalmaz hozzáadott cukrot a fokozott ízélményért. Készíthetsz tehát házilag is zabtejet otthon, ám ez esetben le kell mondanod a hozzáadott vitaminokról és ásványi anyagokról.
  • Potenciálisan glutént tartalmazhat: a zab típusától és a feldolgozási módtól függően, a választott zabtej lehet gluténmentes és glutént tartalmazó is. Amennyiben fontos számodra, hogy kerüld a glutén, úgy feltétlenül olvasd el részletesen a termék címkéjét!
  • Ár: mivel a zabtej egyre nagyobb népszerűségnek örvend, előfordulhat, hogy drágább, mint más bolti tejalternatívák.

Tanulság

Szóval, mit gondolsz? Megfelelő lehet számodra is a zabtej? Ha egy egészséges tejalternatívát keresel, mellyel kiválthatod a tehéntejet, úgy a zabtej egy remek, krémes választás.

Számos típus és márka elérhető a piacon. Lehetőség szerint olyat válassz, mely minimális mennyiségben tartalmaz hozzáadott cukrot, viszont vitaminokkal és kalciummal megfelelően dúsított. Így támogathatja az általános egészséged, és löketet adhat a shake-ek és smoothie-k rost-és makrótartalmának.

 

 

Cikkeink kizárólag információs és tanulási célokra szabad felhasználni, és nem vehetőek orvosi tanácsnak. Ha kétségei vannak konzultáljon egészségügyi szakemberrel, mielőtt étrend-kiegészítőket használna, vagy jelentős változásokat vezetne be étkezési szokásaiban.


  1. Daou, C., & Zhang, H. (2012). Oat beta‐glucan: its role in health promotion and prevention of diseases. Comprehensive reviews in food science and food safety11(4), 355-365. 
  2. Ilich, J. Z., & Kerstetter, J. E. (2000). Nutrition in bone health revisited: a story beyond calcium. Journal of the American college of nutrition19(6), 715-737. 


Claire Muszalski

Claire Muszalski

Regisztrált dietetikus

Claire a Táplálkozási és Dietetikai Akadémián végzett regisztrált dietetikus, valamint igazolt egészségügyi és wellness edzőként is végzett a Nemzetközi Egészségügyi és Wellness Coaching Konzorciumon. A Pittsburghi Egyetemen a BSc diplomáját biológia szakon, MSc diplomáját pedig klinikai dietetikus szakon szerezte.

Ételekről és fitneszről való beszélgetés és írás Claire fő jellemvonása, mivel szeret tapasztalataival másoknak egészségügyi és wellness céljaik elérésében segíteni.

Claire továbbá tanúsítvánnyal rendelkező beltéri kerékpáros oktató, és szereti a szellemi és fizikai lendületet, amit a rendszeres futásokból és jógaórákból merít. Amikor épp nem a fitnesszel van elfoglalva, szülővárosi sportcsapatainak szurkol Pittsburgh-ben, vagy családjával a konyhában főz.

Claire tapasztalatáról itt tudhatsz meg többet.


Ne hagyja ki akcióinkat | Klikk Vásárlás