Kiegészítők

A chlorella 4 egészségre gyakorolt hatása

Fordította: Fazekas Dániel

Zöld alga nélkül egyetlen zöld turmix sem zöld turmix. Bár a spirulina az, amelyről a legtöbben már hallottunk, azonban a chlorella is egy nagyon értékes zöld alga. Telis-tele van tápanyaggal, és jótékony hatással van az egészségünkre.

Még mielőtt a legközelebbi tóhoz rohannánk egy kis algát szedni, járjunk utána, hogy lehet a leghatékonyabb számunkra ez a kiváló superfood.

Mi az a chlorella?

A chlorella egy egysejtű zöld alga – egy tápanyagban rendkívül gazdag vízinövény. Nagyon sok megpróbáltatáson ment keresztül ahhoz, hogy büszkén viselhesse a Föld egyik legnagyobb túlélője címet.1 Mivel az algák fogyasztása a legtöbb ember számára nem igazán csábító, ezért váltak akkora térhódítóknak az alga táplálékkiegészítők – no meg persze a kiemelkedő tápanyagkoncentrátumuk miatt. A spirulina után egy másik olyan zöld alga táplálékkiegészítő, amelynek jótékony tulajdonságait bárki élvezheti.

chlorella alga

Mi a chlorella szerepe?

A chlorella egy vízinövény, egy zöld alga fajta, amely a vízi tápláléklánc sarokköve. Napfényt és szén-dioxidot felhasználva állít elő nagy mennyiségű oxigént, ezzel segítve a többi növény és állat fennmaradását és fejlődését.2 A chlorella hosszú évek óta igen népszerű, különböző tápanyagok forrásaként számos kultúra fogyasztja. Mivel olyan sejtfallal rendelkezik, amit az emberi szervezet nem képes tökéletesen megemészteni, a hatékonyság érdekében táplálékkiegészítő formájában kell bevinnünk. Legyünk őszinték… kiegészítőként fogyasztani kellemesebb, mintsem a tó vizét iszogatni.

Milyen jótékony hatása van a chlorellának?

1.     Tápányagbomba

Fehérjében, klorofillban, rostban, vitaminokban és ásványi anyagokban egyaránt gazdag. Több, mint a fele fehérjéből áll, de ugyancsak tartalmaz más az egészséghez nagyban hozzájáruló tápanyagokat, mint pl. C-vitamin, B6-vitamin és különböző egészséges zsírsavak.

  • Klorofill

A chlorella az egyik legkiválóbb klorofillforrás, ami egy, az egészségre jótékony hatású erőteljes zöld pigment. A klorofill támogatja a vörösvérsejtjeink egészségét, a sebgyógyulást, illetve segít szabályozni a vércukorszintünket.1

  • Fehérje

Fehérjetartalma a 60%-ot is elérheti, ami háromszoros fehérjetartalmat jelent a marhahússal szemben.1 A legtöbb chlorella kivonat 30 grammonként közel 17 gramm fehérjét tartalmaz, és mind az esszenciális és mind pedig a nem esszenciális aminosavak széles skálája megtalálható benne – így válik nagyszerű növényalapú fehérjeforrássá.

  • Vas és C-vitamin

A chlorella egy kiváló növényi alapú vasforrás, ami jó választás lehet a vegetáriánusoknak és a húsevőknek egyaránt. A pontos mennyiség ugyan táplálékkiegészítőkként változik, és az sem segít, hogy a legtöbb növényi alapú vas felszívódási rátája ­alacsonyabb. A chlorellában található C-vitamin azonban kedvező hatással van a vas hasznosulására, így azok kombinációja egymást támogatva kerül felhasználásra a szervezetben.

  • B6-vitamin

Nagyszerű B-vitaminforrás, főleg a B6-vitamintartalma jelentős. Ez számos anyagcsere-folyamatban és az immunitás kialakulásában vállal szerepet.

  • B9-vitamin

A chlorella táplálékkiegészítőkben ugyancsak található B9-vitamin, vagy másnéven folsav, amely részt vesz a DNS-képződésben és a növekedés, illetve a fejlődés során történő sejtosztódásban is.4

  • Omega-3

Az omega-3 zsírsavak a szív egészségéért felelős telítetlen zsírok, melyeknek csupa az egészségre jótékony hatású tulajdonsága van, és szintúgy megtalálhatók a chlorellában is.

Ilyen típusú zsírokat a növények is tartalmaznak, és ezek segíthetnek a gyulladások és más krónikus egészségügyi problémák leküzdésében. Támogatást nyújtanak a szervezet számára a jó koleszterin növelésében és a rossz koleszterin csökkentésében.

 

2.     Erősítheti az immunrendszert

A C-vitaminon és a többi immunerősítő vitaminokon kívül a chlorella kiegészítők bizonyítottan erős antioxidánsok is.2 Képesek felvenni a harcot a sejtkárosító oxidatív stressz ellen, amely annyi betegségért felelős. Az antioxidánsok kulcsfontosságúak az egészség hosszútávú megőrzéséhez. A chlorella kiegészítők fogyasztása, és a gyorsabb sebgyógyulás között is véltek felfedezni összefüggést.1

Amellett, hogy a chlorella kiváló antioxidáns forrásnak is bizonyult, több kutatás kimutatta, hogy a chlorella gyulladáscsökkentő tulajdonságokkal is rendelkezik, ami szintén nélkülözhetetlen az egészségügyi problémák megelőzéséhez.2

 

3.     Javíthatja a koleszterinszintet és vérnyomást

Mivel a chlorella nagyon jó omega-3 és rostforrás, segíthet a jobb koleszterinszint elérésében. Az egyéb gyulladásgátló és antioxidáns tulajdonságai hozzájárulhatnak a magas koleszterinszint által kiváltott szív- és érrendszerben okozott károk megelőzéséhez is. Ac chlorelláról végzett kutatás során megállapításra került, hogy segít az LDL vagy az alacsony sűrűségű lipoprotein (rossz koleszterin) szint csökkentésében, és pozitív hatással van a vérnyomásra.1

 

4.     Segít a méregtelenítésben

Kutatások megállapították, hogy a chlorella kiegészítők segítik a szervezetet megszabadulni az olyan nehézfémektől, mint például az ólom és a higany.1 A chlorella megköti ezeket a káros fémeket, és segíti távozni azokat az emésztőrendszeren keresztül.1 Sok kiegészítőről állítják, hogy segít a méregtelenítésben, de egyikről sincs annyi alátámasztó kutatás, mint a chlorelláról.

chlorella hatása

Veszélyes a chlorella? Lehetséges mellékhatások és kockázatok

A chlorellát és más algafajokat az Élelmiszerbiztonsági és Alkalmazott Táplálkozási Központ (Centre for Food Safety and Applied Nutrition) tápanyagforrás kategóriába sorolta, és „általánosságban biztonságos”-nak tekintik. Ez az osztályozás azt jelenti, hogy bár nagy adagban fogyasztva jelentkezhetnek negatív mellékhatások, de egészséges szervezet esetén, ésszerű adagolás mellett nem okozhat semmilyen kellemetlenséget, úgyhogy nyugodtan tegyünk egy adagot a turmixunkba.1

A kutatás során előfordult, hogy a chlorella fogyasztását enyhe mellékhatások kísérték, de azok is csak emésztési nehézségek okozta diszkomfortérzet volt.2 További lehetséges kockázatok a fogyasztását illetően, a minőségéből, a tartalmából adódik. Függhet az adott egyedtől, a fejlődési körülményektől és a feldolgozási módjától is. Mivel a betegségek kezelésére, illetve a jobb egészség céljából fogyasztják, nagyobb az esély, hogy valamely gyógyszerkészítménnyel kölcsönhatásba léphet – de ez minden táplálékkiegészítőről elmondható. Az immunrendszerre gyakorolt hatása ugyan megkérdőjelezhetetlen, viszont egy „elnyomott” immunrendszerre kiemelten káros lehet. Ha nem vagyunk biztosak a dolgunkban, akkor a legjobb, ha beszélünk kezelőorvosunkkal, mielőtt a táplálékkiegészítők mellett döntünk.

Hogyan fogyasszam a chlorellát? Adagolása és rendszeressége

A chlorella szedése függ attól, hogy hogyan szeretnénk beépíteni az étrendünkbe. A chlorella kiegészítők por- és kapszula formában is kaphatók. Ha inkább a kapszulás formát preferáljuk, akkor tegyük bátran, teljesen jó megoldás, de ellentétben a por formával, velük körülményesebb kiegészíteni a turmixunkat vagy akár a zöldség levesünket. A rengeteg feldolgozási módja a chlorellának lehetővé teszi, hogy kedvünkre válogathassunk a fogyasztási módok közül, hiszen egyik sem jobb a másiknál. Ha tanácsra van szükségünk a megfelelő mennyiség megállapításához, csak kövessük a mellékelt szedési útmutatót vagy az orvos javaslatait!

Jegyezzük meg!

Ha zöld kiegészítőt keresünk a mindennapokra, ami ráadásul telis-tele van hasznos tápanyaggal, akkor a chlorella kiváló választás lehet. Ennek az ősi zöld algának a magas fehérjetartalma, a benne található vitaminok, mind, mind a javunkat szolgálják. Csupán tegyük a reggeli turmixunkhoz vagy táplálékkiegészítő arzenálunkhoz, a többit pedig bízzuk rá!

 

Cikkeink kizárólag információs és tanulási célokra szabad felhasználni, és nem vehetőek orvosi tanácsnak. Ha kétségei vannak konzultáljon egészségügyi szakemberrel, mielőtt étrend-kiegészítőket használna, vagy jelentős változásokat vezetne be étkezési szokásaiban.


1. Rani, K., Sandal, N., & Sahoo, P. K. (2018). A comprehensive review on chlorella-its composition, health benefits, market and regulatory scenario. Pharma Innov. J.7, 584-589

2. Panahi, Y., Darvishi, B., Jowzi, N., Beiraghdar, F., & Sahebkar, A. (2016). Chlorella vulgaris: a multifunctional dietary supplement with diverse medicinal properties. Current pharmaceutical design22(2), 164-173.

3. Office of Dietary Supplements. (2016, February 17). National Institutes of Health Office of Dietary Supplements – Vitamin B6. Retrieved from https://ods.od.nih.gov/factsheets/VitaminB6-Consumer/

4. Office of Dietary Supplements. (2018, December 7). National Institutes of Health Office of Dietary Supplements – Folate. Retrieved from https://ods.od.nih.gov/factsheets/Folate-Consumer/



Claire Muszalski

Claire Muszalski

Regisztrált dietetikus

Claire a Táplálkozási és Dietetikai Akadémián végzett regisztrált dietetikus, valamint igazolt egészségügyi és wellness edzőként is végzett a Nemzetközi Egészségügyi és Wellness Coaching Konzorciumon. A Pittsburghi Egyetemen a BSc diplomáját biológia szakon, MSc diplomáját pedig klinikai dietetikus szakon szerezte.

Ételekről és fitneszről való beszélgetés és írás Claire fő jellemvonása, mivel szeret tapasztalataival másoknak egészségügyi és wellness céljaik elérésében segíteni.

Claire továbbá tanúsítvánnyal rendelkező beltéri kerékpáros oktató, és szereti a szellemi és fizikai lendületet, amit a rendszeres futásokból és jógaórákból merít. Amikor épp nem a fitnesszel van elfoglalva, szülővárosi sportcsapatainak szurkol Pittsburgh-ben, vagy családjával a konyhában főz.

Claire tapasztalatáról itt tudhatsz meg többet.


Ne maradjon le legújabb akcióinkról! Klikk Vásárlás