Kiegészítők

Tökéletes szénhidrátforrás az atletikus fizikumért | Zabpehely

Az alábbi cikkben egy olyan jól ismert és széles körben népszerű élelmiszerről olvashatsz, amely kiemelkedő módon támogathatja célod egy esztétikus és atletikusabb fizikum megszerzéshez. Számtalan egészségügyi előnye mellett, sós és édes étel elkészítéséhez egyaránt változatos módon felhasználható és kifejezetten kedvező áron vásárolhatod meg. Mi lehet ez a kiváló makrotápanyagokkal rendelkező, vitaminokban és ásványi anyagokban gazdag, kedvező ár-érték arányú élelmiszer? A válasz nem meglepő módon a zab.

zabpehely

Blogunkon olvashattál már a zabkása fogyasztás előnyeiről és a rostdús táplálkozásról szóló bejegyzésünkben is több ízben említésre került a zab mint az egyik legkiválóbb szénhidrátforrás. Ezen cikk célja azonban nem az egészségügyi előnyök felsorolása, sokkal inkább azon tulajdonságok ismertetése, amelyek miatt a zabpehely sportcélodtól függetlenül előkelő helyet érdemel szénhidrátforrásaid között. Pontokba szedve ismerheted meg azokat az előnyöket, amelyek hozzásegíthetnek egy atletikusabb és egészségesebb fizikum eléréséhez.

Miért érdemes a zabot sportolói étrendedbe illeszteni?

  • Sportcéltól függetlenül fogyasztható: Sporttevékenységtől és sportcéltól függetlenül kiváló választást jelent a zabfogyasztás. A súlyvesztés céljából folytatott kalóriadeficites étrendbe éppúgy beilleszthetőek a zabételek, mint egy erő- és izomtömeg növelés célú programba. Egy 2013-ban készült kutatás eredményei rávilágítottak arra, hogy a zabfogyasztás hozzájárul a hosszantartó telítettség érzethez és az étvágyérzet kontrollálásához.1Egy másik kutatás pedig összefüggést vélt felfedezni a zabfogyasztás és az alacsonyabb testtömeg index között.2 Nehezen elvitatható tehát a zab diétás étrendedbe történő integrálásának lehetséges előnye. Ugyanakkor az izomtömeg építéshez szükséges többlet energiabevitel elérése sem jelenthet kihívást az olyan ízletes zabalapú kiegészítőinkkel, mint az Impact Weight Gainer vagy a Vegan Gainer, illetve az Instant Fehérje Zabkásánk.
  • Alacsony GI indexű szénhidrátforrás: A glikémiás index (GI index) egy olyan 1-től 100-ig terjedő skála, amely azt jelzi, hogy az adott étel milyen mértékben és gyorsasággal emeli meg a vércukor szintet. Az adott étel által indukált vércukor emelkedést természetes egyéb tényezők is befolyásolják, például az étkezés során fogyasztott egyéb ételek. A zabpehely GI indexe 55, amely alacsonynak tekinthető. Nem véletlen, hogy egy 2015-ben végzett kutatás3 eredményei szerint a 2-es típusú cukorbetegségben szenvedők számára a zabfogyasztás segítséget jelenthet a vércukorszint kontroll javításában.
  • Magas rosttartalom: 100 gramm zabban 11 gramm rost található, amely egy átlagos személy napi rostszükségletének majdhogynem felét fedezi. Az emésztőrendszer megfelelő működéséhez és az egészség megőrzéséhez elengedhetetlenül fontos az elégséges zabbevitel. Az ízletes és sokoldalúan elkészíthető zabpehely ebben nyújthat segítséget.
  • Magas növényi fehérjetartalom: Említésre méltó mennyiségben tartalmaz növényi fehérjét. 100 gramm zabban 16.8 gramm növényi fehérje található. Fontos tudod, hogy ez nem teljes értékű fehérje, tehát nem tartalmazza az összes esszenciális aminosavat. Azonban napi 200-300 gramm zab elfogyasztása esetén nem elhanyagolható mennyiségű értékes növényi fehérjéhez juttathatod testedet. A megfelelő egyéb növényi fehérjeforrásokkal (olyan komplementer fehérjeforrások, amelyek tartalmazzák a hiányzó esszenciális aminosavakat) akár létrehozhatsz egy teljes értékű fehérjét tartalmazó vegán étkezést.

  • Vitaminok és ásványi anyagok: A zabban nagy koncentrációban található magnézium, foszfor, réz, B1-vitamin, vas, szelén, mangán és cink. Ezek a mikrotápanyagok segítenek szervezeted egészségének megőrzésében és fenntartásában. Aktív fizikai terhelésnek kitett személyek vitamin és ásványi anyag szükséglete megemelkedhet szemben a kevesebb fizikai aktivitást végző személyekkel. A zabpehely egy természetes, egészséges és ízletes módja tápanyagszükségleteid részleges kielégítésére.
  • Remek ár-érték arány: Egy megfelelően összeállított, sportolói igényeket kielégítő és változatos kulináris élvezeteket nyújtó étrend olykor költséges lehet. A zabpehely olcsó, szemben az olyan magasabb árú szénhidrátforrásokkal mint a quinoa. A webshopunk kínálatában megvásárolható porrá őrölt, Skóciában termesztett zabpelyhünk adagára csupán kétszámjegyű összeg.
  • Sokoldalú elkészíthetőség: Olykor a kellő kreativitás hiányában étrended egyhangúvá válhat. Ez azonban könnyen elkerülhető a zabhely étrendedbe illesztésével. A sokoldalú szénhidrátforrás sósan és édesen is elkészíthető és alkalmas sok ételben a fehérliszt helyettesítésére. Palacsinták, sütemények, bagelek, fánkok, kekszek és számtalan egyéb étel alapjául szolgálhat. Angol és magyar nyelvű blogunkon egyaránt olvashatsz olyan zabot felhasználó recepteket, mint például fehérjés oreo cupcake, mogyoróvajas keksz, fehérjés fánk vagy linzer.

1https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/24024772

2https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/26494025

3https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/26494025

Nincs bejegyzés címke



Rózsa Zoltán

Rózsa Zoltán

Cikk és tartalomíró

A sport gyermekkorom óta szerves részét képezi életemnek. Írásaim elsődleges célja a táplálkozástudomány és testmozgás fiziológiájának megosztása közérthetően és szórakoztatóan. Cikkeimben komoly hangsúlyt fektetek arra, hogy állításaim ne csak személyes tapasztalataimat, de a sporttudomány legfrissebb álláspontjai is igazolják.