0
Kosár

Jelenleg nincsenek termékek a kosarában

Kiegészítők

Tőzegáfonya kapszula | hatása, felfázás kezelése

Mi az a tőzegáfonya és mire jó?

A tőzegáfonyáról legtöbbünk számára ízletes lekvárok, sütemények és egyéb fogások jutnak eszünkbe. Azonban a kulináris élvezetek mellett, számos egyéb előnyt nyújthat ez az Észak-Amerikában őshonos, hangafélék családjába tartozó növény. Pozitív élettani hatásait évszázadokkal korábban felismerték és a modern orvostudományok korai szakaszában is alkalmazták gyógyászati céllal. Zúzódások, sebek és az aszkorbinsavban szegény étrend következtében fellépő hiánytünetek kezelésre alkalmazták a tőzegáfonyát.

Az 5-10 centiméter magasságú tőzegáfonya hazánkban védett, így termesztése engedélyhez kötött.  Észak-Európa, Észak-Amerika és Ázsia számos területén termesztik jelentős mennyiségben kellemes íze és pozitív fiziológiai hatása miatt.

Érdemes megfázás esetén tőzegáfonyát fogyasztanod? Valóban segítségedre lehet húgyúti fertőzések kezelésében? Az alábbiakban választ kaphatsz ezekre a kérdésekre és bővítheted ismereted a tőzegáfonyáról.

tőzegáfonya kapszula

A tőzegáfonya pozitív egészségügyi hatásai felfázás esetén

Már az 1920-as években születtek tudományos kutatások, amelyek a tőzegáfonya emberi szervezetre gyakorolt hatását vizsgálták. A kutatások jelentős hányada a tőzegáfonya húgyúti fertőzésekre gyakorolt hatását vizsgálja.

A húgyúti fertőzések során olyan kellemetlen problémák léphetnek fel, mint gyakori vizelési inger, szúró fájdalom és alhasi panaszok. Kezelése és vizsgálata nem véltelen jelenti tudományos kísérletek sokaságának tárgyát, hiszen az egyik leggyakrabban jelentkező urológiai egészségügyi probléma. Általánosan kijelenthető, hogy a női populációt gyakrabban érő betegség. Egy 2011-ben végzett kutatás1 megállapítása szerint a felnőtt korú nők egyharmada, élete során legalább egyszer szenvedett már húgyúti fertőzéstől.

Általában felfázás következtében a húgycsőben a kis csíraszámban jelenlévő baktériumok elszaporodnak, a szervezet immunreakciója a szabályosnál kevésbé hatékony és kialakul a gyulladással járó húgyúti fertőzés. A felfázás kockázatát növelő tényező lehet a nem megfelelő klimatizálás miatti túlzottan hideg hőmérséklet, a nem megfelelő, meleg öltözet hiánya és a lehűlt kültéri hőmérsékelt.

Valóban hozzájárul a tőzegáfonya a húgyúti fertőzések kezeléséhez?

Tudományos konszenzus nem született a fenti kérdésben. Több, egymástól független kutatás konklúziója, hogy a tőzegáfonya fogyasztás eredményeképpen csökkenhetnek a húgyúti fertőzés okozta kellemetlen panaszok.3,4,5 Általánosan kijelenthető, hogy a pozitív egészségügyi hatásokat igazoló kutatásban a tőzegáfonya kiegészítést hosszútávon (12 hónap) alkalmazták és elsősorban a női pácienseken figyeltek meg pozitív változásokat. Ugyanakkor több klinikai kísérlet eredménye szerint a terápiás alkalmazás hatásosságának igazolásához további kísérletekre van szükség.  Az alcímben megfogalmazott kérdés megválaszolásához a következőket érdemes megfontolni.

Habár sok páciens számolt be jelentős javulásról a tőzegáfonya fogyasztást követően és több klinikai kísérlet igazolja a húgyúti fertőzéssel járó kellemetlen tünetek enyhülését, egyértelműen nem bizonyosodott be a hatásosság. Így érdemes a konvencionális egészségügyi kezelés és orvosi felügyelet mellet kiegészítésként használni a gyorsabb gyógyulás érdekében. Amennyiben nem jelentkeznek tünetek, azonban természetes prevenciós módszert keresel, hatásos lehet számodra a tőzegáfonya fogyasztás ital vagy kapszula formájában.

Természetes antioxidáns forrás

A mindennapi élet során ért oxidatív stressz leküzdésében nagyon fontos szereppel bírnak az antioxidánsok. Ahhoz, hogy egészséged hosszútávon megőrizhesd, nélkülözhetetlen az antioxidánsokban gazdag étrend követése.

A tőzegáfonyában nagy koncentrációban található kálium, C-vitamin (aszkorbinsav) és béta-karotin. Ezek az értékes mikro-tápanyagok segítik szervezeted az oxidatív stressz következtében létrejött szabadgyökök megkötésében. A fizikailag aktív életmód következtében testedet az áltagosnál több oxidatív stressz érheti. Tehát amennyiben rendszeresen sportolsz, antioxidáns beviteledre érdemes még több figyelmet fordítanod.

Hogyan érdemes fogyasztanod a tőzegáfonyát?

  • Smoothie ital: saját táplálkozási igényeidnek megfelelő módon összeállított smoothie italodba tőzegáfonyát helyezve gazdagabbá teheted italod izét. Ízesítetlen instant zab keverékünk, ízlésednek megfelelő ízesítésű tejsavó fehérjeporunk, jégkocka és tőzegáfonya összeturmixolásával egy kellemes ízű, értékes tápanyagokban gazdag italt kapsz. A rövid elkészítési idő és gyors fogyaszthatóság mellet további előny a nagyfokú személyre szabhatóság. Vegán étrendet követsz? Válassz a tejsavófehérje készítmény helyett egy növényi alapú fehérjét angol oldalunkról.
  • Tőzegáfonya kapszula: kényelmes és egyszerű módja a tőzegáfonya fogyasztásnak. Minden adag kapszula 500 mg koncentrált tőzegáfonya-kivonatot tartalmaz, amely egyenlő 25000 mg friss tőzegáfonyával. Ráadásul, minden kapszula 50%-ban tartalmazza a napi ajánlott (RI) C-vitamin (40 mg) és E-vitamin (6 mg) mennyiséget. A tőzegáfonya kapszula C és E-vitaminnal tökéletes kiegészítő mindenki számára, aki szeretné kibővíteni egészséges, kiegyensúlyozott étrendjét, beleértve a vegánokat, vegetáriánusokat és a gluténérzékenyeket.
  • Zabkása: könnyedén még ízletesebbé teheted zabkásád egy marék tőzegáfonya hozzáadásával. Az enyhén savanykás ízű gyümölcs kiváló kiegészítése lehet édes ízű zabkásádnak. A fokozott ízélmény mellet ételed tápérétékét hasznos tápanyagokkal bővítheted.
  • Palacsinta: Adagonkénti 34 g fehérjetartalmú, könnyen elkészíthető Protein Pancake formulánkkal percek alatt elkészíthető a tökéletes reggeli, ebéd, vacsora vagy desszert. Az igazán ellenállhatatlan ízélmény eléréséhez, kombináld palacsinta porunk tőzegáfonya töltelékkel.

Cikkeink kizárólag információs és tanulási célokra szabad felhasználni, és nem vehetőek orvosi tanácsnak. Ha kétségei vannak konzultáljon egészségügyi szakemberrel, mielőtt étrend-kiegészítőket használna, vagy jelentős változásokat vezetne be étkezési szokásaiban.


  1. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3108201/
  2. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/15106157
  3. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/18253990
  4. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/19441868
  5. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/23556378

Nincs bejegyzés címke



Rózsa Zoltán

Rózsa Zoltán

Cikk és tartalomíró

A sport gyermekkorom óta szerves részét képezi életemnek. Írásaim elsődleges célja a táplálkozástudomány és testmozgás fiziológiájának megosztása közérthetően és szórakoztatóan. Cikkeimben komoly hangsúlyt fektetek arra, hogy állításaim ne csak személyes tapasztalataimat, de a sporttudomány legfrissebb álláspontjai is igazolják.