Táplálkozás

A cukor nem az ellenséged. De miért nem?

Fordította: Dr. Halasi Barbara

Csokoládé, ropogtatnivalók, üdítők – mindegyik isteni finom, de tele vannak cukorral. Vajon a fogyasztásuk káros lenne?

Richie Kirwan táplálkozási szakértő szeretné eloszlatni a kételyeket, és különválasztani a cukorra vonatkozó igazságot a tévhitektől, hogy el tudd dönteni, mit viszel be a szervezetedbe. Mindehhez több mindent kell tisztázni, úgyhogy helyezd magad kényelembe, és készülj fel egy kis kémia órára!

Milyen cukrokat ismerünk?

A cukor szénhidrát, a szénhidrát pedig az egyik legfontosabb makrotápanyag, amit növényi élelmiszerekből nyerhetünk.

Jöjjön egy „bonyolultabb” kifejezés … monoszacharid. Ez a legegyszerűbb szénhidrát, hiszen csak egy molekulából áll.

A három leggyakoribb monoszacharid:

  • Glükóz
  • Fruktóz
  • Galaktóz

A monoszacharidok diszacharidot is alkothatnak, így lesznek két monoszacharidból álló cukrok.

Tények és tévhitek

Nézzünk néhány kettős cukor példát:

  • Glükóz + glükóz = maltóz (amit megtalálhatsz a búzában, árpában és néhány gyümölcsben)
  • Glükóz + galaktóz = laktóz (amit megtalálhatsz a tejben)
  • Glükóz + fruktóz = szacharóz (kristálycukor)

Ez a fránya szacharóz tehát az oka a cukor iránti utálatnak. Richie szerint a fejlett országokban az elmúlt 50 évben a cukor túlzott használata nagymértékben hozzájárult a testsúly növekedéséhez.

Már biztosan hallottad, de még fogod is sokszor, hogy mindent csak mértékkel szabad fogyasztani. Egy kis cukor még nem árt meg, azonban a probléma a túlzásba vitt mennyiséggel van.

Természetesen ezen felül azt is fontos tisztázni, hogy valójában a cukor nem „mérgező”. Sőt, épp ellenkezőleg, hiszen a szervezet számára nélkülözhetetlen makrotápanyag. De azért várj egy kicsit, mielőtt feltankolnál ezekből a cukros finomságokból. Ha mindezektől most lázba jöttél, ki kell ábrándítsunk, Richie ugyanis nem azt mondta, hogy valójában cukrot kellene enned.

A vérünk sok más tápanyag mellett, tele van glükózzal, és a szervezetünk folyamatosan küzd a vércukorszint fenntartásáért, azonban a glükoneogenezis során is képes glükózt előállítani, mégpedig fehérjéből és zsírból.

Mi történik, ha cukrot eszünk?

Amikor szénhidrátot eszel, legyen az tészta, kenyér, burgonya vagy csokoládé, a szervezetünk gyorsan megemészti azt, és a glükóz pedig felszívódik a vérbe, így a vércukorszint természetesen megemelkedik. Ha egészségesek vagyunk, akkor a szervezetünk gyorsan szabályozza a vércukorszint emelkedést, így az visszaáll a normális szintre.

cukor fánk

A cukortól akkor hízol?

Ez a feltevés abból is adódhat, hogy nem ismerjük kellően a szervezetünk inzulin működését, de Richie most elmagyarázza ezt.

Bármilyen szénhidrátot is eszel, az emésztése során keletkezett cukor bekerül a véráramba, amely arra készteti a szervezetet, hogy elkezdjen inzulint termelni. Az inzulin pedig csökkenti a vércukorszintet.

De hogyan is teszi ezt?

  • Növeli a cukorégetést
  • Csökkenti a zsírégetést
  • A szervezet így több szénhidrátot raktároz el, glikogénként az izmokban vagy zsírként a zsírsejtekben

Ez az oka tehát annak, hogy sokan félnek a szénhidrátoktól és a cukortól. Úgy gondolják, hogy a pillanatnyi élvezetért cserébe egyből zsírpárna rakódik a csípőre. Nos, ez így nem igaz, és ezt az alábbiak jól szemléltetik.

Az inzulin csak néhány óráig hat, amíg a vércukorszinted magas. Miután a vércukorszinted normalizálódik, a szervezet visszaáll a zsírégetésbe.

Azért azt ne felejtsd el, hogy a fogyás kulcsa a kalória. Tehát ahhoz, hogy a zsírból fogyj, a szervezetednek kalóriadeficitben kell lennie.

Fruktóz

A fruktóz eltérően bomlik le, mint a többi monoszacharid. Könnyebben zsírrá alakul a májban, de ez csak akkor okoz súlygyarapodást, ha kalóriatöbblet áll fenn.

Ismét visszatértünk tehát a kalóriákhoz… úgy tűnik, nem szabadulsz ettől.

Akkor mi a probléma?

Miután megdőltek a cukorról szóló mítoszok, valószínűleg azon tűnődsz, hogy akkor mi a baj a cukorral. Richie megemlítette, hogy a cukor akkor jelent problémát, ha túl sokat fogyasztunk belőle, ezért ezt valószínűleg egy kicsit jobban ki kellene fejteni.

Az elmúlt 50 évben könnyebben elérhetővé váltak a feldolgozott élelmiszerek, különösen az ultra-feldolgozott snackek, melyek olyan elképesztően csábítóak és ízletesek, de van négy olyan tulajdonságuk, amelyek kevésbé vonzóvá tehetik őket…

  • Kalóriadúsak
  • Ízfokozók révén szuperízletesek
  • Nem túl laktatóak
  • Nagyon olcsók

Így a legfőbb probléma az, hogy rettentő könnyű belőlük sokat enni.

Tanulság

A cukor nem rossz, ha mértékkel fogyasztjuk. Ha egészséges vagy, és nem fogyasztasz több kalóriát, mint amennyire a szervezetednek szüksége van, akkor nem árt, ha cukor is van az étrendedben. A cukor tehát nem egyenlő a súlygyarapodással. Most, hogy már tisztában vagy a tényekkel, el tudod dönteni, hogy mi az, ami jó neked.

Ne feledd tehát Richie tanácsát: ne egyél túl sok cukrot és feldolgozott élelmiszert!

Szívesen olvasnál még táplálkozással kapcsolatos cikkeket? Ezeket ajánljuk:

Cikkeink kizárólag információs és tanulási célokra szabad felhasználni, és nem vehetőek orvosi tanácsnak. Ha kétségei vannak konzultáljon egészségügyi szakemberrel, mielőtt étrend-kiegészítőket használna, vagy jelentős változásokat vezetne be étkezési szokásaiban.



Emily Wilcock

Emily Wilcock

Író és szakértő

Emily is studying Business Management & Marketing at the University of Birmingham and is currently on her intern year. She has a keen interest in both writing and fitness, so is happy she can now combine the two. She likes to spend time with her friends, both in & out of the gym.


Ne hagyja ki akcióinkat | Klikk Vásárlás