Ugrás a fő tartalomra
Táplálkozás

Diétás gyümölcsök – mítosz, vagy valóság?

Diétás gyümölcsök – mítosz, vagy valóság?
MyproteinHU
Író és szakértő12 hónap Ago
MyproteinHU profiljának megtekintése

Könnyű összezavarodni a rengeteg, egymásnak ellentmondó információ közepette - az egyik oldalon a negatív kalóriás, diétás gyümölcsök, gyümölcsnap és gyümölcsdiéta, középen a mértékkel mindent lehet álláspontja, a másik oldalon pedig a gonoszul hizlaló fruktóz réme és a szigorú tiltólista ígérete lebeg Damoklész kardjaként a fejünk felett. 

Itt az ideje, hogy tisztán lássunk! Természetesen nem kell megvonnod magadtól a finomabbnál finomabb gyümölcsöket - csupán okosan kell választanod és máris látni fogod, hogy még egy alacsonyabb kalóriakeretbe is beilleszthetőek kisebb vagy éppen nagyobb mennyiségben is!

Diétás gyümölcsök - egészséges harapnivalók, amelyek alakod megőrzésében sem gátolnak

Számos okból fontos a gyümölcsök fogyasztása: az évszaknak megfelelően választva jelentős vitamin- és ásványi anyag-tartalommal számolhatsz, illetve egyes gyümölcsök a magas víztartalmuk miatt még a napi vízfogyasztásod növelésében is segítenek. Ráadásul általánosságban elmondható, hogy minél színesebb a tányérod, annál nagyobb étvággyal látsz neki az evésnek - ez főleg ilyenkor, a tél végi borongós napokon számíthat rengeteget a hanyatló hangulatunk javításában! Persze figyelembe kell vennünk a gyümölcsök kalóriatartalmát is, hisz ez határozza meg, milyen mennyiségben fér bele az adott fajta a menübe. Hogy mik is a leginkább diétás gyümölcsök? Mutatjuk!

Egzotikus gyümölcsök

Ha egy kis változatosságra és különleges ízekre vágysz, itt az ideje, hogy színpompás egzotikus diétás gyümölcsökkel tedd tele a tányérod: a mangó, gránátalma, vagy éppen kiwi mindig jó választás, amik még a kedvenc zabkásád tetején is remekül megállják a helyüket! Ha pedig jönnek a melegebb napok, mit szólnál egy hűsítő mangós BCAA sorbet-hez?

Mangó (100 gramm)

  • Energiatartalom: 60 kcal
  • Fehérje: 0,82 gramm
  • Zsír: 0,38 gramm
  • Szénhidrát: 15 gramm

Gránátalma (100 gramm)

  • Energiatartalom: 83 kcal
  • Fehérje: 1,67 gramm
  • Zsír: 1,17 gramm
  • Szénhidrát: 18,7 gramm

Kiwi (100 gramm)

  • Energiatartalom: 64 kcal
  • Fehérje: 1,06 gramm
  • Zsír: 0,44 gramm
  • Szénhidrát: 14 gramm

Diétás gyümölcsök

Bogyós gyümölcsök

A jó öreg bogyós gyümölcsök sosem hagynak cserben, ha alacsony kalóriatartalmú, viszont igazán ízletes, diétás gyümölcs a vágyad - nem is kérdés, mit halmozz egy ínycsiklandó fehérjés palacsintából készült torony tetejére! Talán meglepő lehet, de az avokádó is a bogyós gyümölcsök közé tartozik - habár az energiatartalma viszonylag magas, cserébe igazán hamar eltelít és jótékony zsírokkal járul hozzá az egészséged megőrzéséhez. Ráadásul semleges íze és krémes állaga rengeteg fogás nélkülözhetetlen alapjává teszi! A kedvenc receptjeink egyike ez a házi guacamole.

Avokádó (100 gramm)

  • Energiatartalom: 160 kcal
  • Fehérje: 2 gramm
  • Zsír: 14,7 gramm
  • Szénhidrát: 8,53 gramm

Eper (100 gramm)

  • Energiatartalom: 32 kcal
  • Fehérje: 0,67 gramm
  • Zsír: 0,3 gramm
  • Szénhidrát: 7,68 gramm

Málna (100 gramm)

  • Energiatartalom: 52 kcal
  • Fehérje: 1,2 gramm
  • Zsír: 0,65 gramm
  • Szénhidrát: 11,9 gramm

Fekete áfonya (100 gramm)

  • Energiatartalom: 57 kcal
  • Fehérje: 0,77 gramm
  • Zsír: 0,33 gramm
  • Szénhidrát: 14,5 gramm

Bogyós gyümölcsök

Őszi gyümölcsök

Az alma, körte és szilva igazi klasszikusok, amelyek mindig ott lapulnak a gyümölcsös kosárban nálatok is, igaz? Frissen is ínycsiklandóak, de süteményekhez is remek alapul szolgálnak, magas víztartalmuk miatt pedig különösen hasznos gyakran fogyasztanod őket. Ínycsiklandó fogásokat készíthetsz, ha húsokkal párosítod őket, de egy isteni gyümölcsös pitére is lehetetlen lesz nemet mondani! Esetleg mit szólnál ehhez a fehérjés-almás bögrés sütihez

Alma (100 gramm)

  • Energiatartalom: 57 kcal
  • Fehérje: 0,25 gramm
  • Zsír: 0,12 gramm
  • Szénhidrát: 13,7 gramm

Körte (100 gramm)

  • Energiatartalom: 57 kcal
  • Fehérje: 0,36 gramm
  • Zsír: 0,14 gramm
  • Szénhidrát: 15,2 gramm

Szilva (100 gramm)

  • Energiatartalom: 46 kcal
  • Fehérje: 0,7 gramm
  • Zsír: 0,28 gramm
  • Szénhidrát: 11,4 gramm

Őszi gyümölcsök

Téli gyümölcsök

Azt javasoljuk, így a tél utolsó napjaihoz közeledve töltsd fel a szervezeted egy kis természetes C-vitaminnal - a narancs igazi diétás gyümölcs, amit lehetetlen nem szeretni. Csokival párosítva pedig maga a mennyország, ha még nem kóstoltad ezt a csokis-narancsos fehérje süteményt, gyorsan pótold be! 

A banán magasabb kalóriatartalommal rendelkezik, cserébe igazán laktató és tápláló, ráadásul banánkenyér nélkül sokkal sivárabb lenne az életünk, így helyet érdemel a diétás gyümölcsök listájában. Ha kipróbálod ezt a sütőtök fűszerkeverékes-banános protein kenyeret, rögtön megérted, miről is van szó!

Banán (100 gramm)

  • Energiatartalom: 89 kcal
  • Fehérje: 1,09 gramm
  • Zsír: 0,33 gramm
  • Szénhidrát: 22,8 gramm

Narancs (100 gramm)

  • Energiatartalom: 46 kcal
  • Fehérje: 0,7 gramm
  • Zsír: 0,21 gramm
  • Szénhidrát: 11,5 gramm

Téli gyümölcsök

Összegzés

Diétás gyümölcsök léteznek, sőt, valójában szinte nincs olyan gyümölcs, amelyet ne lehetne beiktatni egy jól felépített étrendbe. A fenti gyümölcsök különösen jó választások lehetnek, de bátran fedezd fel a saját kedvenceidet, hogy kiegészíthesd velük a listát! A legfontosabb, hogy változatosan táplálkozz és élvezettel fogyaszd az ételeidet diéta idején is, hiszen ez a hosszú távon is fenntartható, egészséges étrend kulcsa.

Írta: Révai Zsófia

Cikkeink kizárólag információs és tanulási célokra szabad felhasználni, és nem vehetőek orvosi tanácsnak. Ha kétségei vannak konzultáljon egészségügyi szakemberrel, mielőtt étrend-kiegészítőket használna, vagy jelentős változásokat vezetne be étkezési szokásaiban.

MyproteinHU
Író és szakértő
MyproteinHU profiljának megtekintése
myprotein