Táplálkozás

Mennyire egészséges a leves diéta?

Fordította: Kelemen József

A leves diéta során az elfogyasztott ételek jelentős hányada leves. Nem csupán azoknak való, akik imádják a különféle leveseket, hanem segítségükkel szigorúan korlátozható a kalóriabevitel, ez pedig rövid távon felgyorsíthatja a fogyást. Ebben cikkben megismerkedhetsz a különféle leves diétákkal, megtudhatod előnyeiket, hátrányaikat, így el tudod majd dönteni, hogy számodra egészségesek lehet-e.

leves diéta

Mi a levesdiéta?

A levesdiéta egy rövid ideig tartó étrend, melyet súlyvesztés eléréséhez alkalmaznak. Általánosan 5-7 napig tart, a levesdiéta nem arra lett kitalálva, hogy hosszú távon fenntartható legyen, és a tanulmányok sem igazán bizonyítják a különféle levesdiéták hatékonyságát.

Igaz, hogy a leves diétákat követően sokan nagy mennyiségű súlycsökkenésről számolnak be, viszont feltehetőleg, ennek nagy része víz, ez pedig újra fel fog jönni, a szokásos étkezések visszaálltával.

Káposztaleves-diéta

A káposztaleves diéta az egyik legnépszerűbb leves diéta. 7 napig tart, a menü pedig olyan zöldséglevesből áll, melyet káposztából és egyéb alacsony szénhidráttartalmú zöldségből készítenek. A leves mellett beiktathatsz még egyéb alacsony kalóriás ételeket is, mint a zsírszegény tej és leveles zöldségek.

A káposztaleves diétáról a The Mayo Clinic (a világ egyik vezető kórháza) azt írja, hogy divat diétának tekinthető, tehát nem szabad hosszútávon követni. Ez egy alacsony szénhidráttartalmú étrend, ami rengeteg tápanyagot mellőz, ami azt jelenti, hogy az energiaszinted csökkeni fog. A szuper alacsony szénhidráttartalom miatt még inkább fáradtnak fogod magad érezni, és az alacsony fehérjetartalom miatt pedig nem igazán leszel eltelve.

Ezek mellett növelheti a bélgázt, és 7 nap káposztaevés után valószínűleg soha többet nem akarsz majd káposztát enni.

káposztaleves diéta

Bableves diéta

A bableves diéta, főképp a gombákra, paprikákra, paradicsomfélékre és a pinto babra épül. Michael Gregor, egy népszerű egészségügyi könyv szerzője találta ki. Azt ajánlja, hogy egyél bablevest kétszer naponta, és száműzz minden olyan olajat/zsírt, ami magvakból és avokádóból származik. A többi étkezés pedig növényi alapú legyen.

Miközben ez az étrend a növényi alapú táplálkozásra sarkall, ami számos módon képes egészségesebbé varázsolni, viszont a tudomány nem igazolja a bableves diéta egészségügyi előnyeit. Illetve nem igazán fogsz jól lakni egy leves diéta alatt, ez pedig sem a mentális, sem a fizikális egészségednek nem tesz jót.

bableves diéta

Csirkehúsleves diéta

A csirkehúsleves diétában minden étkezéskor húslevest eszünk, kivéve a reggelit, mindezt 7 napon keresztül. Reggelire 5 alacsonykalóriás opció közül választhatsz – zsírszegény tej és joghurt, zsírszegény sajt, teljes kiőrlésű müzli, kenyér vagy friss gyümölcs.

A nap folyamán minél gyakrabban, kis adagokban eszünk levest. Azt állítják, hogy ezzel telítve fogod magad érezni. És ez ténylegesen működhet, mivel a csirkehús fehérjedús, a fehérje pedig erősen jóllaktat. Azonban ez a leves is alacsony kalóriatartalmú, tehát nem fogja megdobni az energiaszintedet.

A csirkehúslves számos zöldségfélét tartalmaz, mint például répa, petrezselyem, brokkoli, és egyéb keresztesvirágúak ezek pedig számos különféle mikrotápanyagot szolgáltatnak.

Csirkehúsleves diéta

Ketogén leves diéta

A ketogén leves diéta alacsony szénhidrát- és magas zsírtartalmú, abból a célból, hogy ketózist váltson ki – az a folyamat, amely során, szénhidrát hiányában a tested ketonokat használ fel energiaként. A ketogén diétát javaslók szerint zsírvesztést idéz elő, miközben az izomzatot is megőrzi.

A keto leves diéta 1200-1400 kalóriával szolgál naponta, miközben a napi szénhidrátbevitelt 20 grammra korlátozza. A magvakat, tejet és mesterséges édesítőt szintén nem engedélyezi.

Az étrend 4 tányér keto levesből, egy magas zsírtartalmú reggeliből (amely összetevői: tojás, vaj bacon és avokádó) és egy alacsony szénhidráttartalmú nasiból tevődik össze. A leves receptje csirkehúsból, baconból, olívaolajból, gombákból és egyéb alacsony szénhidráttartalmú zöldségből áll össze.

ketogén leves diéta

Mik lehetnek az előnyei?

A leves diéta pár napig történő betartása, járhat némi előnnyel, mint a zöldségbevitel növelése, ezzel megnövelve a makrotápanyagok szintjét is. Illetve beindíthatja vagy gyorsíthatja a súlycsökkenés folyamatát.

A leves diéták által megnövekedhet a zöldségbeviteled

A zöldségek számos, különféle mikrotápanyagot tartalmaznak, melyek fontosak, ahhoz, hogy egészségesek maradjunk. Azonban a legtöbb leves diéta, és leginkább a káposztaleves diéta során számos mikrotápanyagból hiány léphet fel.

Ajánlott multivitaminnal kiegészíteni, ha levesdiétát követünk.

Segíthetnek jóllakottnak érezni magad.

Néhány levesdiéta megnövelheti a rostbeviteled a zöldségtartalmuk miatt.

A rost lassíthatja az emésztést, ezzel tovább maradhatsz eltelve, habár ebben azok a levesek a legjobbak, melyeknek a fehérjetartalmuk is magas, nemcsak a rost.

Ennek ellenére a leves diéták nagyon alacsony kalóriatartalmúak – ezért is veszítesz tömeget, ha betartod ezeket. Néhány leves diéta követése során még a minimális női kalóriabevitelt is nehéz lesz elérned (1200 kcal naponta).

Számolj azzal, hogy az energiaszinted drámaian csökkeni fog, ha olyan étrendet követsz, amivel 1200 kcal-nál kevesebbet eszel egy nap.

A leves diéták megfelelőek a súlyvesztés céljából (rövid távon)

A leves diéták nem szolgálnak egy hosszú távon tarható életmóddal, de segíthetnek, hogy gyorsan súlyt veszítsünk. Tehát segíthet, ha olyan módszert keresel, amivel beindíthatod a fogyást.

A tapasztalat azt mutatja, hogy a kezdeti fogyás lelkesedést és motivációt adhat, hogy hosszú távon folytassuk az diétát. Tehát olyan rövid idejű étrend, mint a leves diéta, megfelelő lehet kezdésnek, ha a végeztével kiegyensúlyozottabban kezdünk étkezni.

leves diéta előnyei

Lehetnek hátrányai?

Miközben a leves diéták rövid ideig súlyvesztéshez vezethetnek, viszont a legtöbb esetben a hátrányok túlszárnyalják az előnyöket.

A levesdiéták magas sótartalmúak lehetnek

Annak érdekében, hogy némi ízt érezzünk, a levesek rengeteg sót tartalmaznak.

A napi ajánlott sóbevitel 6 gramm, ez nagyjából egy teáskanál. Viszonyításképpen, egy leveskonzerv 2-3 gramm sót tartalmaz adagonként. Ez azt jelenti, hogy egy levesed akár a napi sóbevitel felét is kiteheti, így nagyon könnyen túllépheted az ajánlott mennyiséget.

Alacsony fehérjetartalommal bírnak

A megfelelő fehérjebevitel elengedhetetlen a tiszta izomtömeg fenntartásához, az izomtömeg pedig sokféle módon tesz minket egészségesebbé, például sérülésmegelőzésben, erőnlétben és anyagcserében is szerepet játszik. Az napi ajánlott bevitel (RDA) a fehérje esetében 0.8/kg, ezt pedig nehéz lehet biztosítani, ha leves diétát követünk.

Habár néhány levesdiéta magasabb fehérjetartalommal rendelkezhet, akkor sem a legjobb választás, ha szeretnéd a fehérjebeviteled növelni és izmot építeni.

leves diéta hátrányai

Hogyan lehet mégis egészséges a levesdiéta?

Amennyiben szereted a levest és úgy érzed, a levesdiéta rövid távon elég motivációt adna, hogy tovább küzdj az álom alakodért, akkor vannak olyan megoldások melyekkel egészségesebbé varázsolhatod ezeket.

Csupán rövid ideig tartsd be!

Olyan alacsony kalóriás diétát követni hosszú távon, ami számos tápanyag hiányában szenved, rengeteg egészségügyi bajhoz vezet. Annak érdekében, hogy tápanyaghiány ne léphessen fel, ne kövesd 7 napnál tovább!

Tegyél valamilyen fehérjeforrást a levesbe!

Ahhoz, hogy megőrizzük a tiszta izomtömegünk, ami fontos az erőnlét és anyagcsere szempontjából, iktass be olyan leveseket, amelyek magasabb fehérjetartalommal rendelkeznek, mint például a csirkehúsleves. A napi ajánlott fehérjebevitel 0.8 g/kg, egy átlagos csirkemell 40 g fehérjét tartalmaz.

Vegánok vagy vegetáriánusok számára, léteznek olyan levesek, amelyek tofuból készülnek.

Útravaló

A leves diéta nem egy hosszú távon fenntartható megoldás a fogyás eléréséhez. Az ilyen diéták során lement kilók nagyrésze víz, ami pedig vissza fog jönni, ha újra a megszokottan étkezünk. A hosszú távú fogyás elérése érdekében, a legjobb, ha egy betarható étrendet követünk, és fokozatosan adunk le a súlyunkból.

Azonban rövidtávon segíthet löketet adni a fogyásnak, és ezzel motivációt adhat, hogy hosszú távon is képesek legyünk tartani egy egészségesebb életmódot.

Szívesen olvasnál még táplálkozással kapcsolatos cikkeket? Ezeket ajánljuk:

Így lehetséges az anyagcsere-gyorsítás | 15 anyagcsere gyorsító tipp

Táplálkozás

Így lehetséges az anyagcsere-gyorsítás | 15 anyagcsere gyorsító tipp

Ételek, italok, edzés és az életmódbeli szokások mind befolyásolhatják az anyagcseréd mértékét. Mi pedig részletezzük e tényezőket és az anyagcserédre kifejtett hatásaikat.

2020-11-30 16:50:43Claire Muszalski

Zsírégetés kalóriaszámlálás nélkül? | Bemutatjuk, hogy lehetséges

Táplálkozás

Zsírégetés kalóriaszámlálás nélkül? | Bemutatjuk, hogy lehetséges

Cikkünkben felvázolunk néhány lehetséges stratégiát, amelyek alternatívát kínálnak a tápanyagbevitelünk mérésére, ha számodra túl nagy erőfeszítés lenne a kalóriák számlálása.

2020-08-31 17:09:40Jamie Wright

Mi az a carb cycling étrend? | Minden, amit tudni érdemes a szénhidrát hintáztatásról

Táplálkozás

Mi az a carb cycling étrend? | Minden, amit tudni érdemes a szénhidrát hintáztatásról

A szénhidrát hintáztatás alapú diéta a kezdetekben szükséges étrendtervezés és tápanyagigény meghatározás ellenére, egy könnyen követhető és nagy szabadságot nyújtó étrend. Ismerd meg cikkünkből!

2020-08-27 17:36:46Claire Muszalski

Cikkeink kizárólag információs és tanulási célokra szabad felhasználni, és nem vehetőek orvosi tanácsnak. Ha kétségei vannak konzultáljon egészségügyi szakemberrel, mielőtt étrend-kiegészítőket használna, vagy jelentős változásokat vezetne be étkezési szokásaiban.


Nackers, L., Ross, K. and Perri, M. (2010). The Association Between Rate of Initial Weight Loss and Long-Term Success in Obesity Treatment: Does Slow and Steady Win the Race?. International Journal of Behavioral Medicine, 17(3), pp.161-167. 



Liam Agnew

Liam Agnew

Sportdietetikus és személyi edző

Liam igazolt sportdietetikus a Nemzetközi Táplálkozási Társaságnál, és bejegyzésre került a Brit Dietetikus Szövetség sport és edzés táplálkozással foglalkozó nyilvántartásába. Sport és a testmozgás tudományában szerzett BSC diplomát, majd, ISSN diplomát alkalmazott sport és edzés dietetika szakon.

Liam tapasztalt személyi edző, segít az embereknek gyakorlatias, bizonyítékkal alátámasztott edzés és táplálkozási tanácsaival, hogy elérjék egészségügyi és fitnesz céljaikat.

Szabadidejében Liam számos erőemelő versenyen vett már részt, szereti a hegyi sétákat, a focit és a konyhai receptgyűjteményének bővítését. Liam tapasztalatáról itt tudhatsz meg többet.


Ne hagyja ki akcióinkat Vásárlás