Edzés

Hogyan tudjuk sikeresen elérni a napi 10000 lépést?

Ha te már használtál valamilyen futó, egészségmegőrző vagy lépés számláló alkalmazást biztos rájöttél, hogy a kezdeti céloknak mindig a 10.000 lépést teszik be. Ennyi az Országos Egészségügyi Szolgálat által ajánlott napi lépés szám, egy egészségesebb életmódhoz. De hogyan érhetjük el ezt, milyen előnyei lehetnek a mindennapi sétálásoknak?

A 10.000 lépés egészségi előnyei:

Rengeteg egészségre előnyös hatása lehet a mindennapi mozgásnak/sétának, ha megteszünk 10.000 lépést minden nap akkor legalább közepesen aktív emberek csoportjába fogunk tartozni. Egy átlagember a félénél is kevesebbet tesz meg naponta.

A gyakorlatban azok az emberek vannak kitéve a legkevesebb mozgás veszélyeinek, akik szellemi munkát végeznek és mellette mindenhova kocsival mennek.

A 10.000 lépéses cél elérésért legalább minden órában érdemes mozogni, ami pedig a szív és érrendszerre is jótékony hatású, hiszen serkenti a keringést, légzést, és az izmokat is igénybe veszi. Ha te eléred ezt a célt minden nap, akkor állíthatom neked, hogy lecsökken az esélye egy-egy betegség kialakulásának is!

A sétálás nagyon jó a mentális egészségnek is, mivel serkenti az agy vérellátását, egy-egy intenzívebb mozgás folyamán dopamin szabadul fel, ami pedig jobb érzetet fog kölcsönözni.

Idős korban pedig nagyon fontos lenne a sétálásokat betartani, mert sokkal több neurológiai és keringési betegségnek van kitéve az ember ahogy korosodik. Számos neurológiai betegségben javulás hozható a rendszeres mozgással, törekedjünk, ha már más mozgásformát nem is tudunk végezni, hogy minél többet sétáljunk és egyre többet, így szépen lassan elérhetjük az elején nehéznek tűnő 10.000 lépést!

Segítheti a súlycsökkenést!

Ha jelenleg nem vagy túl aktív, és a súlyod pedig stagnál, ha az étkezéseden nem is változtatsz fogyni fogsz, mivel 10.000 lépés megtételével átlagosan 450 kcal-t égetünk el.

Ha te ezek mellett aktív életet élsz (rendszeresen sportolsz) nem biztos, hogy túl sok változást fogsz észre venni a súlyodat illetően. Azonban ez ne tántorítson el! Az előbb felsorolt egészséges hatások rád is vonatkoznak! Hatványozottan fontos lehet, hogyha csak súlyzós edzéseket végzünk és nincs mellette egyáltalán kardió, a hirtelen megnövekedett izomtömeg nagy nyomást fejthet ki az ízületekre, inakra. Azonban, ha minden nap elmegyünk sétálni a térdünk is jobban hozzászokik a terheléshez. Így nem kell annyira félnünk egy-egy sérüléstől, hogyha egyszer-kétszer elmegyünk focizni, kosarazni stb.

Többet is sétálhatok mint 10 000 lépés?

Persze! Minél többet sétálsz annál erősebb a pozitív hatása az életedben a rendszeres mozgásnak! Nincs tanulmány róla, hogy lenne a napi lépéseknek felső határa, ami felett már nem egészséges.

Nővérek, testnevelés tanárok, fizikai munkások, nagyon könnyen teljesíthetik, illetve túl is léphetik ezt a határt. Nem beszélve pedig arról, hogy ha rendszeresen futsz, te akár ennek a dupláját is megteszed egy nap! Amennyiben képes vagy lépj túl nyugodtan ezen a határon!

Mennyire lesz megerőltető?

Amennyiben nincs valami komoly egészségi problémád, ami kihat a fizikai erőnlétedre is akkor nem lesz probléma ennek a teljesítése. Ha először nem is tudod megcsinálni, próbáld meg minden nap 150-nel emelni a lépéseid számát.

Lépésszámlálók

Ha szeretnéd nyomonkövetni a napi lépéseid számát, akkor nagy segítség lehet egy mérő eszköz beszerzése. Manapság már nem szükséges külön lépésszámlálók beszerezése, mivel rengeteg mobiltelefonon már elérhetőek olyan applikációk és beállítások, melyek mérik napi aktivitásodat. Ezen felül a legegyszerűbb fitness karkötők és órák is mérik a lépésszámot, a drágább darabok pedig akár a pulzust is. Sok applikációban a barátaidat is felveheted ismerősnek, így versenyezhettek ki éri el a kitűzött célt. Ha nem egyedül tűzöl ki célokat, az sokat segít!

Tippek, hogy hogyan tudnám elérni a 10000 lépést:

  • Amennyiben iskolások vagyunk, szellemi munkát végzünk, minden szünetben próbáljunk meg felmenni egy pár emeletet majd visszajönni, vagy más szóval lépcsőzzünk a szünetekben.
  • Ha nem olyan épületben tanulunk vagy dolgozunk ami több emeletes, akkor pedig sétáljunk egy gyorsat minden szünetben.
  • Ha olyan munkahelyen dolgozunk, ahol limitált a rendelkezésre álló szünet, mindenképp munka előtt és/vagy után menjünk el jó hosszú sétákra.
  • Ha pedig nem messzire közlekedünk, mindenképp gyalog menjünk tömegközlekedés vagy autó helyett.
  • A legfontosabb tipp pedig amit adhatok, hogy figyeljünk az apró dolgokra, amennyiben tudunk mindig mozogjunk, ha eszünkbe jut tegyünk meg gyorsan 100-200 lépést. Azt gondolná az ember, hogy ezek a kis dolgok nem sokat befolyásolnak, azonban minden kis apróság összeadódik.

Hajrá mindenkinek! Remélem miközben ezt olvastad, megtettél két bekezdés között pár lépést! 😊

 

Nincs bejegyzés címke



Kelemen József

Kelemen József

Szerkesztő, cikkíró

Kelemen Józsefnek hívnak, jelenleg Molekuláris Bionikát tanulok a Szegedi Tudományegyetemen. Több mint 6 éve, hogy a sportolás a mindennapi életem részét képzi. Számomra a kezdet nagyon nehéz volt, mivel gyerekkoromban magas vérnyomást és gerincferdülést diagnosztizáltak nálam, azonban kitartással és hittel sikerült mindkét betegséget leküzdenem. A tanulmányaimból kifolyólag szeretem a sportolást is tudományos szemszögből megközelíteni, úgy gondolom, hogy ha a tudományt a saját tapasztalatainkkal ötvözzük akkor nagyon szép eredményeket lehet elérni. Súlyzós edzések mellett szeretem magam megmérettetni futóversenyeken is.