0
Kosár

Jelenleg nincsenek termékek a kosarában

Kiegészítők

Vegán Omega 3 | Mik az előnyei?

Az Omega 3 előnyei

Tested egészségének fenntartásához elengedhetetlen fontosságú az omega-3 zsírsavak megfelelő mennyiségben történő bevitele. A szükséges esszenciális zsírsavbevitel fontosságát még a tudatosan táplálkozó, egészség-centrikus személyek köreiben is gyakran alábecsült.  Nem kiegyensúlyzott, vegán étrendet követők számára fokozott figyelmet kell fordítani erre. Hogyan tudjuk biztosítani a bevitelét?

Az omega-3 zsírsav három fő komponense az alfa-linolénsav (ALA), eikozapentaénsav (EPA), és dokozahexaénsav (DHA). A többszörösen telítetlen EPA és DHA leginkább halakban található meg. Így azok, akik étrendjüket kizárólag növényi alapanyagokra támasszák, fontos, hogy keressenek alternatív EPA és DHA forrást.

Szemben az általános felfogással, amely szerint a zsírok minden körülmények között kerülendők, a telített és telítetlen zsíroknak egyaránt meg van a helye egy egészséges és kiegyensúlyozott étrendben. Vannak olyan esszenciális zsírsavak, amelyek annyira fontosak az emberi szervezet számára, hogy egészséged megőrzése lehetetlen fogyasztásuk nélkül. Tested képtelen az esszenciális zsírsavak szintetizálásra, így külső forrásából kell biztosítanod, vagyis étrendeddel kell bevinned. Egy egészséges, kiegyensúlozott étrenddel a szervezeted valószínűleg megkapja, amire szüksége van, de bizonyos vegánoknál némi bizonytalanság állhat fenn, hogy beviszik-e a szükséges mennyiséget.

A megfelelő alfa-linolénsav (ALA) bevitel vegán étrendet követő személyek számára több tervezést igényel, mint az állati eredetű élelmiszert is fogyasztóknak. Bizonyos húsfélék és hal fajták magas alfa-linolénsav (ALA) tartalommal rendelkeznek, míg a növényi források általában kisebb koncentrációban tartalmaznak alfa-linolénsavat. Azonban vannak olyan növényi opciók, amelyekkel elláthatja teste ALA igényét. Ilyen forrás lehet a chia mag, a lenmagolaj, a kendermag vagy a dió. Továbbá, ételeid elkészítésekor használhatsz repceolajat, amely kiváló forrása az alfa-linolénsavnak.

Omega 3 zsírsavak vegánoknak

Milyen egészségügyi előnyei vannak a megfelelő omega-3 zsírsavbevitelnek?

Gyulladások

Az omega-3 zsírsavaknak fontos szerepe van a testben található gyulladások csökkentésében és szabályozásában. Egészséged és általános jó közérzeted számos fronton támadhatják az olyan gyulladásos megbetegedések, mint a pattanásos bőrelváltozások és az izületi gyulladások. Tudományos kísérletek korrelációt fedeztek fel az elégséges omega-3 bevitel illetve az asztma és Crohn-betegség okozta egészségügyi problémák javulása között.

Csökkenti a szívbetegségek kockázatát

Az esszenciális zsírsavakat tartalmazó étrend-kiegészítő készítmények széles körben népszerűek és ajánlottak a szív és érrendszeri megbetegedésekkel szembeni preventív tulajdonságaik miatt. Az omega-3 zsírsavak segítenek az LDL koleszterin szint csökkentésében és a HDL koleszterin szint növelésében. Tehát a megfelelő omega-3 zsírsav segíthet a vérkoleszterin szint pozitív irányba történő befolyásolásában. Továbbá, az ideális mennyiségben bevitt omega-3 zsírsavak segíthetnek a vérrög képződés csökkentésében és a vérnyomás csökkentésében. A szív és érrendszeri megbetegedések komoly egészségügyi kockázatot jelentenek és sok esetben a tudatosan meghozott táplálkozási döntések segíthetnek az elkerülésükben.

Az esszenciális zsírsavbevitel nem csupán az aktív életvitelt folytató sportolók számára fontos, de a kevésbé atletikus emberek egészségére is előnyös hatást gyakorolhat. Tudományos kísérletek során az omega-3 zsírsav fogyasztás hatására kimutatható módon csökkent a várandós édesanyák gyermekeinél kialakult fejlődési rendellenességek száma.

Bizonyított hatása van a megfelelő omega-3 zsírsavbevitelnek az időskori Alzheimer kór kialakulásának csökkentésében.

Omega 3 zsírsavak

Mennyi omeg-3 zsírsavra van szükséged?

Az Amerikai Kardiológiai Társaság (American Heart Foundation, AHA) ajánlása szerint egy felnőtt személynek napi 500 mg eikozapentaénsavat (EPA), és dokozahexaénsavat (DHA) kell fogyasztani egészsége megőrzéséhez. Tested EPA és DHA szintetizálásra képes omega-3 zsírsavakból.  Fontos azonban megjegyezni, hogy a nők hozzávetőlegesen 21%-os hatékonysággal képesek EPA szintetizálásra és 9%-os hatékonysággal képesek DHA szintetizálásra az omega-3 zsírsavakból. Míg a férfiak szervezete kevésbé hatékonyan képes az omega-3 zsírsavak konvertálására, hozzávetőlegesen 8%-os hatékonysággal képesek EPA szintetizálásra és 0-4%-os hatékonysággal képesek DHA szintetizálásra omega-3 zsírsavakból.

Vegánként hogy juthatsz megfelelő mennyiségű omega-3 zsírsavhoz?

A veganizmus követői számára a magas telített zsírtartalmú halak nem jelentik az omega-3 zsírsav forrását.  Vegánként támaszkodhatsz étkezési döntéseidre és fedezheted omega-3 szükségleted a korábban említett forrásokból, vagyis chia magból, lenmagolajból, kendermagból, dióból vagy repceolajból. Vegán Omega-3 kapszulánk kizárólag növényi alapú összetevők felhasználásával készül és adagonként 250 mg DHA és 125mg EPA tartalommal rendelkezik. Termékünk  kényelmes és hatékony módját jelenti az esszenciális zsírsavbevitelnek. Segítségével megbizonyosodhatsz az elégséges omega-3 zsírsavbevitelről és élvezheted az egészségügyi előnyeit.

 

Cikkeink kizárólag információs és tanulási célokra szabad felhasználni, és nem vehetőek orvosi tanácsnak. Ha kétségei vannak konzultáljon egészségügyi szakemberrel, mielőtt étrend-kiegészítőket használna, vagy jelentős változásokat vezetne be étkezési szokásaiban.



Rózsa Zoltán

Rózsa Zoltán

Cikk és tartalomíró

A sport gyermekkorom óta szerves részét képezi életemnek. Írásaim elsődleges célja a táplálkozástudomány és testmozgás fiziológiájának megosztása közérthetően és szórakoztatóan. Cikkeimben komoly hangsúlyt fektetek arra, hogy állításaim ne csak személyes tapasztalataimat, de a sporttudomány legfrissebb álláspontjai is igazolják.