Kiegészítők

Mi a NAC hatása, előnye és mellékhatása

Az N-acetil-L-cisztein (NAC) a cisztein, egy félig esszenciális aminosav, étrend-kiegészítő formája. Cikkünkben elmagyarázzuk, mi is az a NAC aminosav, mi a NAC hatása, milyen előnyei vannak, és szedése járhat-e mellékhatással.

NAC hatása

Mi az a NAC kiegészítő?

A NAC a cisztein étrend-kiegészítő formája. A cisztein feltételesen esszenciális aminosav, ami azt jelenti, hogy a szervezet képes más aminosavakból előállítani. Amíg a metionin- és szerin bevitelünk (mindkettő esszenciális aminosav) kellően magas, addig a cisztein sem jelenthet problémát.

A cisztein számos magas fehérjetartalmú élelmiszerben megtalálható. A csirke, joghurt, sajt, tojás, napraforgómag és hüvelyesek mind remek cisztein források.

A NAC, a cisztein étrend-kiegészítő formája a glutation előanyagaként működik, amely antioxidáns, és segíthet megvédeni a szervezetet a szabadgyökök okozta károsodástól. A szabadgyökök olyan instabil atomokat jelentenek, amelyek lebonthatják és károsíthatják a sejteket. Az antioxidánsok (mint pl. a glutation) semlegesítik ezeket a szabad gyököket.

Milyen előnyei vannak a NAC étrend-kiegészítőnek?

A NAC növeli a szervezet cisztein szintjét, és segíti a glutation termelését. A glutation egy antioxidáns, melyet a cisztein, glutamin és glicin együtt állít elő.

A glutation a szervezet egyik legjelentősebb antioxidánsa, mely a szabadgyökök lebontásával hozzájárul a sejtkárosodás elleni küzdelemhez. Két másik aminosavval – glutaminnal és glicinnel – együtt a cisztein részt vesz szervezetünk glutation előállításában és pótlásában.

A NAC mellékhatásai

Általánosságban a NAC aminosav  biztonságosnak tekinthető megfelelő használat esetén. Néhányan azonban mellékhatásokat tapasztaltak, többek között:

  • hányinger
  • hányás
  • gyomorfájás
  • hasmenés

A kevésbé gyakori mellékhatások közé tartozhat az orrfolyás, álmosság és láz.1

Tanulság

A cisztein egy félig esszenciális aminosav, amely számos magas fehérjetartalmú élelmiszerben – pl. csirkében, pulykában, joghurtban, sajtban, tojásban, napraforgómagban és hüvelyesekben – található. A NAC étrend-kiegészítők fogyasztása jó megoldást jelenthet, hogy biztosítsuk a kellően magas cisztein bevitelt. Azonban fokozott óvatossággal kell eljárni, ha nagy dózisban szedjük. Megfelelő mennyiségben fogyasztott cisztein és NAC számos egészségügyi okból szükséges és fontos, ezek közül kiemelendő a glutation nevű antioxidáns termelése.

 

 

Cikkeink kizárólag információs és tanulási célokra szabad felhasználni, és nem vehetőek orvosi tanácsnak. Ha kétségei vannak konzultáljon egészségügyi szakemberrel, mielőtt étrend-kiegészítőket használna, vagy jelentős változásokat vezetne be étkezési szokásaiban.



Claire Muszalski

Claire Muszalski

Regisztrált dietetikus

Claire a Táplálkozási és Dietetikai Akadémián végzett regisztrált dietetikus, valamint igazolt egészségügyi és wellness edzőként is végzett a Nemzetközi Egészségügyi és Wellness Coaching Konzorciumon. A Pittsburghi Egyetemen a BSc diplomáját biológia szakon, MSc diplomáját pedig klinikai dietetikus szakon szerezte.

Ételekről és fitneszről való beszélgetés és írás Claire fő jellemvonása, mivel szeret tapasztalataival másoknak egészségügyi és wellness céljaik elérésében segíteni.

Claire továbbá tanúsítvánnyal rendelkező beltéri kerékpáros oktató, és szereti a szellemi és fizikai lendületet, amit a rendszeres futásokból és jógaórákból merít. Amikor épp nem a fitnesszel van elfoglalva, szülővárosi sportcsapatainak szurkol Pittsburgh-ben, vagy családjával a konyhában főz.

Claire tapasztalatáról itt tudhatsz meg többet.


Ne hagyja ki akcióinkat | Klikk Vásárlás