Táplálkozás

Mi az a koleszterin? | Hogyan csökkenthető a koleszterinszint?

Fordította: Rózsa Zoltán

Az egészség és fitnesz centrikus blogok, vlogok, újságok és fórumok megunhatatlan témája a koleszterin. A hatalmas zajban nehéz megtalálni a megbízható információkat. Mi az a koleszterin? Hogyan csökkenthető a koleszterinszint? Cikkünkben részletes választ kaphatsz a fenti kérdésekre, megtudhatod, mi a különbség a “jó” és “rossz” koleszterin között.

lazac

A cikk tartalma:

Mi az a koleszterin?

A koleszterin az emberi sejtek mindegyikében előforduló vegyület. A koleszterin elengedhetetlenül fontos bizonyos agyi és neurológiai funkciókhoz. Két forrásból származhat a koleszterin: kisebb részt állati eredetű élelmiszerekből, nagyobb részt a máj szintetizálja. A vérvételi eredménylapon található érték, vagyis a teljes vérkoleszterinszint mindkettő forrást összegzi. A túlzott mennyiségű koleszterin szív és érrendszeri megbetegedésekhez vezethet.

Mivel testünk koleszterin termelő üzeme a máj, így fontos, hogy a szerv egészségét megőrizzük. Az alkohol- és feldolgozott élelmiszer fogyasztás csökkentése segíthet májunk hosszú távú egészségének megőrzésében.

Nem szabad megfeledkezni arról, hogy az étkezési szokásokon túl, genetikai adottságaink is befolyásolhatják a vér koleszterinszintet. Így a legegészségesebb étkezési szokások ellenére is magas lehet valaki vér koleszterinszintje, míg egy mozgáshiányos, egészségtelen táplálkozási normákat követő személy rendelkezhet egészséges értékekkel.

Mi az LDL és HDL koleszterin?

A koleszterinnek két típusát szokás megkülönböztetni: LDL (angolul: low density lipoprotein) vagyis alacsony sűrűségű lipoprotein és HDL (angolul: high density lipoprotein) más néven nagy sűrűségű lipoprotein. Míg az LDL gyakran a “rossz koleszterin” néven kerül említésre, addig a HDL sokszor a “jó koleszterin” nevet kapja.

Az LDL koleszterinszint megemelkedhet, ha magas telített zsírtartalmú ételeket fogyasztasz. Kevesen tudják, de a sok cukrot tartalmazó étrend is megemelheti a szervezet LDL szintjét.1 Az olyan esszenciális zsírsavakban dús ételek fogyasztása, mint avokádó, olívaolaj és olajos magvak, segíthetnek a HDL szint megemelésében. A kókuszzsír fogyasztás is megemelheti a HDL szintet.

A HDL képes a véráramban található lipidek megkötésére. Ezt követően a vérárammal visszaszállítja a májba a megkötött zsírokat.

 

Szeretnél többet megtudni a kókuszzsír egészségügyi előnyeiről? Ebben a cikkben a kókuszolaj pozitív élettani hatásait ismerheted meg!

Ételek, amelyek megemelhetik az LDL koleszterinszintet

  • Vaj
  • Disznózsír
  • Vörös hús
  • Pékáruk/sütemények
  • Rántott ételek
  • Feldolgozott húsok
  • Finomított gabona
  • Teljes zsírtartalmú tejtermékek
  • Cukros italok

Élelmiszerek, amelyek csökkenthetik az LDL koleszterinszintet

  • Olívaolaj
  • Kókuszolaj
  • Lazac
  • Avokádó
  • Dió
  • Magok
  • Teljes kiőrlésű gabonák
  • Gyümölcsök
  • Zöldségek

Így csökkenthető a rossz koleszterin

Ahogy fent is olvashattad, az egyéni genetikai adottságok jelentősen befolyásolják a vér koleszterinszintet. Nem elhanyagolható azonban az egészséges életvitel szerepe a koleszterinszint csökkentésére. Egy egészséges étrend követése, az állati eredetű telített zsírok lecserélése telítetlen növényi olajokra, a magas zöldség és gyümölcs bevitel, és a cukorfogyasztás csökkentése segíthet a vér koleszterinszint csökkentésében.

Míg a testmozgás növelheti, addig a dohányzás csökkentheti a “jó koleszterin” mennyiségét testedben.3,4 A magas rosttartalmú ételek fogyasztása hozzájárulhat az LDL koleszterinszint csökkentéséhez.1

Konklúzió

Habár a genetikai adottságaid nagymértékben meghatározzák vér koleszterinszinted, az olyan életviteli tényezők, mint a testmozgás és dohányzás elkerülése vagy az aktív testmozgás, segíthetik a HDL és LDL koleszterinszint közötti egészséges egyensúly megőrzését. Ha tartasz attól, hogy vér koleszterinszinted eltér a megfelelő értékektől, érdemes étkezési és sportolási szokásaidat újra gondolni.

Cikkeink kizárólag információs és tanulási célokra szabad felhasználni, és nem vehetőek orvosi tanácsnak. Ha kétségei vannak konzultáljon egészségügyi szakemberrel, mielőtt étrend-kiegészítőket használna, vagy jelentős változásokat vezetne be étkezési szokásaiban.


  1. Kuklina, E. V., Carroll, M. D., Shaw, K. M., & Hirsch, R. (2013). Trends in high LDL cholesterol, cholesterol-lowering medication use, and dietary saturated-fat intake: United States, 1976–2010. NCHS data brief, (117), 1.
  2. Khaw, K. T., Sharp, S. J., Finikarides, L., Afzal, I., Lentjes, M., Luben, R., & Forouhi, N. G. (2018). Randomised trial of coconut oil, olive oil or butter on blood lipids and other cardiovascular risk factors in healthy men and women. BMJ open, 8(3), e020167.
  3. Varady, K. A., & Jones, P. J. (2005). Combination diet and exercise interventions for the treatment of dyslipidemia: an effective preliminary strategy to lower cholesterol levels?. The Journal of nutrition, 135(8), 1829-1835.
  4. Garrison, R. J., Kannel, W. B., Feinleib, M., Castelli, W. P., McNamara, P. M., & Padgett, S. J. (1978). Cigarette smoking and HDL cholesterol the Framingham offspring study. Atherosclerosis, 30(1), 17-25.


Claire Muszalski

Claire Muszalski

Regisztrált dietetikus

Claire a Táplálkozási és Dietetikai Akadémián végzett regisztrált dietetikus, valamint igazolt egészségügyi és wellness edzőként is végzett a Nemzetközi Egészségügyi és Wellness Coaching Konzorciumon. A Pittsburghi Egyetemen a BSc diplomáját biológia szakon, MSc diplomáját pedig klinikai dietetikus szakon szerezte.

Ételekről és fitneszről való beszélgetés és írás Claire fő jellemvonása, mivel szeret tapasztalataival másoknak egészségügyi és wellness céljaik elérésében segíteni.

Claire továbbá tanúsítvánnyal rendelkező beltéri kerékpáros oktató, és szereti a szellemi és fizikai lendületet, amit a rendszeres futásokból és jógaórákból merít. Amikor épp nem a fitnesszel van elfoglalva, szülővárosi sportcsapatainak szurkol Pittsburgh-ben, vagy családjával a konyhában főz.

Claire tapasztalatáról itt tudhatsz meg többet.


Ne hagyja ki akcióinkat | Klikk Vásárlás