0
Kosár

Jelenleg nincsenek termékek a kosarában

Táplálkozás

Kókuszolaj | Előnyök, adagolás és használat

A kókuszolaj kiemelked? helyre tett szert az egészségtudatos táplálkozás világában és elengedhetetlen része lett minden tudatosan táplálkozó sportoló konyhájának.

Könnyen állhatsz értetlenül a tény el?tt, hogy a kókuszolaj 90%-ban telített zsírsavakat tartalmaz és csupán elenyész? részben találhatók benne egyszeresen, illetve többszörösen telített zsírsavak, mégis eszméletlen pozitív hatást gyakorol egészségi állapotodra.

Azonban a kókuszolajban felfedezhet? telített zsírsavak korántsem ugyanazok, amelyeket a csokoládéban, sajtban vagy egyéb rágcsálnivalókban találhatsz. Szemben azzal a negatív képpel, amely megjelenik a fejedben a telített zsírsavak hallatán, a kókuszolaj épp ellenkez? hatással van testedre. El?segíti a súlyvesztést, a zsírégetést és számos egyéb egészségjavító hatással is rendelkezik.

A legtöbb olajjal ellentétben, a kókuszolaj f?képp közepes lánchosszúságú zsírsavakból, más néven MCT-b?l áll. Különleges tulajdonságainak hála, emésztés során számos olyan folyamatot indít el a testben, amely pozitívan hat az egészségünkre.

Kókuszzsír, kókuszolaj, kókuszvaj – Mi a különbség?

Kókuszolaj, KókuszzsírA kókuszolajat gyakran hívják kókuszzsírnak is, az eltér? megnevezés ellenére nincs különbség köztük.  Két különböz? nevét annak köszönheti, hogy h?mérséklet hatására halmazállapotot vált. 24 Celsius fok alatt fehér, szilárd állagú, míg szoba h?mérsékleten vagy magasabb h?fokon átlátszó és folyékony. Fontos továbbá megemlíteni a kókuszvajat. A kókuszzsírhoz hasonló, azonban más eljárással készül, és ebb?l kifolyólag más tápanyag értékkel és élettani hatással bír. Legf?bb különbség a két étel között, hogy a kókuszolaj a kókusz húsából kinyert olaj, míg a kókuszvaj a kókusz húsa krémes, vajas állagúra pépesítve.

Kókuszolaj fogyasztás el?nyei

A kókuszolaj kiemelked? laurinsav tartalommal rendelkezik, 50%-ban tartalmazza ezt a hihetetlenül fontos zsírsavat. Szervezetünk az elfogyasztott a laurinsavat monolaurinná alakítja az emésztés során, amely számos különböz? módon segíti szervezetünk optimális m?ködését.

Köztudott, hogy komoly segítséget nyújthat a kártékony baktériumok és gombás fert?zések ellen vívott harcban. Laurinsavval foglalkozó kutatásokban meglep?en pozitív eredményeket értek el olyan betegségek kezelésében és megel?zésében, mint a rák, a HIV és az Alzheimer-kór.

Monolaurint képesek a csecsem?k is el?állítani az anyatejb?l, az így el?állított monolaurin megel?zheti a vírusos és bakteriális fert?zéseket. A laurinsav és a kókuszolaj pontos hatásmechanizmusa egyel?re tisztázatlan, viszont hatásosságukat tömérdek tanulmány alátámasztja.

A kókuszzsír egészségügyi el?nyei

Az elmúlt évtizedekben tengernyi el?nyét fedezték fel a kókuszzsír fogyasztásnak. Különleges összetételének hála a következ? el?nyökkel járhat fogyasztása:

1) Kókuszzsír és a zsírvesztés – Zsírvesztés zsírral

Sokan nem látják az összefüggést a telített zsírsavak fogyasztása és a zsírvesztés között, végül is, hogy veszíthetnél zsírt, miközben éppen azt fogyasztod? Ha így gondolod, el kell hogy keserítselek, tévedsz. A kókuszzsír magas MCT tartalmának hála, jó társ lehet a zsírpárnák ellen küzdött csatában.

Nincs rossz hatással az inzulin érzékenységre a legtöbb zsírral szemben. Ezen tulajdonságának köszönhet?en nem nehezíti meg a tápanyagok izomzatba való beépülését. Jótékony hatást gyakorol a pajzsmirigyre, ezzel fokozza az anyagcsere sebességét. Segíti a zsírbontó enzimek m?ködését. Jelent?s mértékben megnöveli a szervezeted energia felhasználását. Bizonyos tanulmányok szerint akár 5%-al is képes megnövelni, így könnyebben kerülhetsz egy kalória deficites állapotba.

Az MCT olaj sokkal inkább “viselkedik szénhidrátként” a testben, mint zsírként. Inkább gyors energia forrásként használja fel szervezetünk.

Egy 1998-as egyetemi tanulmányban azt vizsgálták, milyen hatással van a patkányokra, ha túletetik ?ket magas zsírtartalmú étrenddel, amely kókuszzsírban gazdag, illetve milyen hatást gyakorol a kókuszzsír a kalória deficites étrend mellett.

A két csoportra bontott patkányok 7 héten keresztül fogyasztottak magas zsírtartalmú ételeket, az egyik csoport étrendje tartalmazott kókuszolajat, míg a másik csoporté nem. Azok a patkányok, akik kalória deficites étrendjük mellett kókuszzsírban gazdag ételeket is fogyasztottak, sokkal nagyobb mértékben vesztettek zsírszöveteikb?l a kókuszsírt teljes mértékben mell?z? társaiknál. A kutatók azt a következtetést vonták le az eredményekb?l, hogy a kókuszolajban gazdag étrend hatásos lehet a fehér zsírszövetek csökkentésére.

2) Szívproblémák és koleszterinszint

Magyarországon az összes halálozás 54 százalékát teszik ki a szív- és érrendszeri betegségek, világszerte az els?dleges elhalálozási okot a kardiovaszkuláris betegségek jelentik. A koleszterinszint kóros elváltozása a legf?bb ok a kardiovaszkuláris betegségek kialakulásához.

Tömérdek tudományos kutatás bizonyította, hogy a kókuszolaj csökkentheti a megemelkedett koleszterinszintet és a segíthet az optimális szint fenntartásában. Tehát a kókuszolaj segíthet a szív és érrendszeri betegségek kezelésében és megel?zésében is.

2004-ben egy kutatásban a sz?z kókuszolaj fogyasztás vérzsír szintre gyakorolt hatását vizsgálták. 45 napon keresztül etettek patkányokat sz?z kókuszolajjal.

45 nap elteltével megállapították a kutatók, hogy a kókuszolaj csökkenti a vérzsír-, összkoleszterin-, triglicerid-, LDL-, VLDL szintet is. Továbbá csökkenti a foszfolipidek mennyiségét és emellett emeli a jó HDL koleszterinszintet. A tanulmány eredményei jól szemléltetik a sz?z kókuszolajban rejl? vérzsírszint csökkent? hatást, amely megóvhat olyan krónikus betegségek kialakulásától, mint a szívproblémák.

3) Kókuszzsír és rákos megbetegedések

Némely kutatás kapcsolatot vélt felfedezni a rákos betegségek megel?zése és a kókuszzsír fogyasztás között. Azonban, ez a hatás tudományosan még nem bizonyított.

A kókuszolajban található telített zsírsavak fokozzák a pajzsmirigym?ködést, amely jótékony hatással van az immunrendszer ellenálló képességére, ez megel?zheti a daganatos betegségek kialakulását és el?segítheti azok kezelését is. Megemelik a test keton termelését, amelyek legtöbb sejtünk számára energiaforrást jelentenek, viszont a rákos sejtekre pusztító hatással vannak.

4) Immunrendszer, gyógyulás és fert?zések

A kókuszzsír immuner?sít?, a gyógyulást el?segít? és fert?zéseket megel?z? tulajdonságait már több ezer éves szanszkrit írásokban is taglalták. Megannyi modern tanulmány alátámasztja ezeket a tulajdonságokat, köztünk az egyik legkorábbi kókuszolajjal foglalkozó kutatás, amelyet 1978-ban végzett egy Kabarai egyetem.

A kutatás során arra jutottak, hogy a kókuszzsírban található MCT olaj elpusztíthat számos mikroorganizmust, beleértve baktériumokat, vírusokat, éleszt?- és más gombákat.

Immuner?sít? hatását két dolognak köszönheti: a pajzsmirigy serkent? tulajdonságának és a magas laurinsav tartalmának. Ahogy fentebb említettem, a laurinsav a szervezetben monolaurinná alakul. Szervezetünk a monolaurint képes felhasználni az influenza, herpesz és tömérdek vírusos, bakteriális betegség ellen.

1998-ban egy tanulmány során különböz? növényi eredet? olajok (napraforgó-, olíva- és kókuszolaj) immunsejtekre gyakorolt hatását vizsgálták. Három csoportra bontották a kísérleti egereket, mindhárom csoport étrendje 15%-ban tartalmazta a növényi olajokat.

A kutatás eredményei egyértelm?vé tették azt, hogy a telítetlen zsírsavak hatékonyan alkalmazhatóak gyulladásos betegségek ellen immuner?sít? hatásuk miatt. Az eredmények rámutattak arra, hogy a kókuszzsírban található zsírsavak egyfajta irányító szerepet töltenek be az immunsejtek m?ködésében.

5) Emésztés

Antibakteriális tulajdonságokkal rendelkezik, így óriási segítséget nyújthat bakteriális vagy parazita okozta emésztési problémák ellen, illetve azok szöv?dményeinek leküzdésében. IBS-ben szenved? betegek is eredményesen vethetik be betegségük ellen a kókuszzsírt.

Arról sem szabad megfeledkeznünk, hogy segíti a vitaminok, az ásványi anyagok és az aminosavak felszívódását. Jobb felszívódás, jobb sportteljesítményhez és nagyobb izomtömeghez vezethet.

6) Haj és b?rápolás

Talán a sportolóknak nem els?dleges szempont, azonban mindenképpen érdemes megemlíteni, hogy a megfelel? min?ség? kókuszolaj javíthatja a haj és a b?r állapotát. Méregdrága hajkondicionálók és kozmetikumok visszatér? eleme a kókuszolaj. Fejb?rbe való alapos bedörzsölése után segíthet eltüntetni a korpát. Fontos tápanyagokat biztosítva egészségesebbé, fényesebbé és szebbé teheti a hajat.

Magas zsírtartalma segíthet a b?r hidratálásában is. Amennyiben b?rünk hidratáltsága optimális, sokkal kisebb eséllyel fognak az oly sok sportolót zavaró striák kialakulni. Drága kozmetikumokban gyakorta el?forduló alapanyag, mert remek védelmet nyújt a káros UV sugarak ellen. A kókuszolaj egyaránt megtalálható a naptejekben és a szájfényekben is.

Kókuszolaj használata

Sokszín?ségének jóvoltából nagyon sok eltér? módon felhasználható a kókuszolaj, de leginkább sütéshez használják. Ellentétben a legtöbb növényi olajjal, a magas, telített zsírtartalmának köszönhet?en szobah?mérsékleten szilárd.

A kókuszzsír nagyon magas h?fokon sem károsodik, egyedüli tulajdonságának köszönhet?en az egyik legjobb opció sütéshez. Sok társával ellentétben, akár 180 Celsius fok felett sem károsodik a szerkezete, ezáltal nem képz?dnek karcinogén, vagyis rákelt? anyagok.

Rendkívül stabil szerkezete miatt többszörösen felhasználható, az ételmaradékok eltávolítása után. Újrafelhasználhatósága miatt, a kókuszolaj nem csupán takarékos, de környezet barát is.

Húsok elkészítését?l kezdve, az édes süteményeken keresztül számos receptben felhasználható. Beépíthet? egy “normál” testépít?-, vegetáriánus- vagy akár ketogén étrendbe is.

Sütésen kívül használhatjuk MCT bevitelre is. Fogyaszthatjuk edzésünk el?tti étkezésünk alkalmával energizáló hatása miatt, vagy diétánk során étrendünkbe építve az eredményesebb fogyás érdekében.

Mennyi kókuszzsírt fogyasszak?

Pontosan még nem tisztázott mekkora mennyiségben érdemes laurinsavat és kókuszzsírt fogyasztani, hogy az összes el?nyben részesüljünk. A csecsem? anyatejb?l fogyasztott laurinsav mennyisége általában testsúly-kilogrammonként 0.3-1 g, ez a mennyiség minden esetben hatásosnak bizonyul. Ebb?l következtetve a feln?tteknek napi 10-20 gramm laurinsavat érdemes fogyasztani.

Milyen kókuszzsírt válasszak?

Ahhoz, hogy a fent olvasott el?nyöket élvezhessük és pénzünket ne feleslegesen költsük, a megfelel? eljárással készült kókuszzsírt kell választanunk. Több módon is nyerhetünk kókuszolajat a kókuszpálma terméséb?l, az el?állítás módja nagymértékben befolyásolja a “végeredmény” min?ségét és tápérték tartalmát.

A legtöbb forgalomban kapható kókuszolaj átesett finomító eljárásokon. Ezeket a kókuszolajokat különböz? kémiai és fizikai kezeléseknek vetik alá, ezért elvesztik értékes összetev?ik nagy részét, így képtelenek pozitív hatásaikat kifejteni. A “sz?z” megnevezés arra utal, hogy az eljárás során nem esett alá semmilyen vegyi vagy fizikai kezelésnek, így meg?rizte értékes tápanyagait a természetes formájában.

A hidegen sajtolt kifejezés pedig azt jelenti, hogy nem vetették alá h?kezelésnek, így megóvva az esetleges károsodásoktól.

CoconPure - Bio, organikus KókuszolajKétségkívül a lehet? legjobb min?ség? kókuszolaj a hidegen sajtolt sz?z kókuszolaj. Hatásosságára mi sem jobb példa, minthogy terápiás céllal is ezt a változatát alkalmazzák. Érintetlen állapotban tartalmazza az összes fontos tápanyagot, így ez alkalmas leginkább az összes fenn tárgyalt egészségügyi el?ny kifejtésére. Termékünk, a Bio, organikus CoconPure, kizárólag a legmagasabb min?ség?, hidegen sajtolt extra sz?z kókuszolajat tartalmazza. Mentes minden fajta egészségtelen kemikáliától és organikus, bio termék!  Enyhe, kellemes kókusz illata van ellentétben az olcsó, vegyszerrel kezelt kókuszolajokkal.

Útravaló

Remélem, hogy sikerült az összes kókuszzsírral kapcsolatban felmerül? kérdésre választ adnom. Amennyiben mégsem, nyugodtan tedd fel a kérdésed kommentben és válaszolok.

Fontos, hogy étrended megfelel? mennyiségbe tartalmazzon esszenciális és nem esszenciális zsírsavakat. Zsírbeviteled ne csupán a kókuszzsírra alapozd!

Étrendedben legyen meg az egyensúly! Fogyassz egészséges és finom ételeket!

Cikkeink kizárólag információs és tanulási célokra szabad felhasználni, és nem vehetőek orvosi tanácsnak. Ha kétségei vannak konzultáljon egészségügyi szakemberrel, mielőtt étrend-kiegészítőket használna, vagy jelentős változásokat vezetne be étkezési szokásaiban.



Rózsa Zoltán

Rózsa Zoltán

Cikk és tartalomíró

A sport gyermekkorom óta szerves részét képezi életemnek. Írásaim elsődleges célja a táplálkozástudomány és testmozgás fiziológiájának megosztása közérthetően és szórakoztatóan. Cikkeimben komoly hangsúlyt fektetek arra, hogy állításaim ne csak személyes tapasztalataimat, de a sporttudomány legfrissebb álláspontjai is igazolják.


Ne maradjon le legújabb akcióinkról! Vásárlás