Kiegészítők

D-aszparaginsav: mi is ez? Mit mond róla a tudomány? | DAA

A D-aszparaginsav (angolul: D-aspartic acid, DAA) egy aminosav, amely az emberi szervezetben magas koncentrációban megtalálható az agyalapi-mirigyben, hipotalamuszban és a herékben. Számos kutatás megerősítette, hogy ez az aminosav kulcsfontosságú szerepet tölt be, a nemi hormonok termelődésében egyaránt nőknél és férfiaknál.1,16

Ezért úgy gondolják, hogy hatékony tesztoszteron fokozó lehet, ezzel hozzájárulva az tiszta izomtömeg és erőnövekedéshez.

Azonban a hatását illetően megoszlanak a vélemények. Ezért ebben a cikkben megvizsgáljuk mit is mondanak róla a nagyobb volumenű kutatások!

Miért is D előtaggal van ellátva?

Biztosan neked is feltűnt, hogy az eddigi összes aminosav, amely az oldalunkon kapható L-előtaggal van ellátva, miért is fontosak ezek az előtagok, illetve miért is van ez a táplálékkiegészítő más előtaggal ellátva?

A glicin kivételével minden aminosav királis szerkezetű, melyeket egyszerűen fogalmazva, úgy tudunk jellemezni, hogy a tükörképeik nem hozhatóak egymással fedésbe, pont, mint a jobb és bal kezünk. Ezért ezek a molekulák, két különböző konformációban vannak jelen a természetben.  Ezt a két konformációt aminosavaknál és monoszacharidoknál D-vel és L-lel jelöljük.2

Minden esszenciális aminosav és a természetben előforduló egyéb aminosavak túlnyomó többsége melyek a szervezetünkben valamilyen funkciót látnak el, L-szerkezettel rendelkeznek.

Mindkét konformáció más-más tulajdonságokkal bír, az aszparaginsav esetében az L-aszparaginsav a testünkben számos funkcióért felelős és a szervezet fehérjék építőköveiként használja fel, ezzel szemben a D-aszparaginsav a nemi hormonok felszabadulásért felelős.3,4,5 Ugyanaz a molekula, más konformációban teljesen más hatást fejt ki, érdekes nem? 😊

Aszpargin sav

Tesztoszteron hormonról általánosságban:

Szerintem mindenki, tisztában van vele, hogy a két hormon, ami a legnagyobb mértékben befolyásolja a csont és izomtömeg növekedést az a tesztoszteron és a növekedési hormon.

A tesztoszteront androgén receptorok érzékelik, melyek számos különféle sejten megtalálhatóak. Több különböző folyamat által a magasabb tesztoszteron szint megnövekedett izom hipertrófiához és hiperpláziához vezethet.6

Izom hipertrófia alatt pedig, azt a folyamatot értjük, amely által az izomsejtek mérete növekedni fog, hiperplázia alatt pedig a sejtek száma fog növekedni.

Azonban ezekben a kísérletekben, szteroidokat használtak, melyek óriási mértékben megnövelik a tesztoszteron szintet, és rengeteg mellékhatással rendelkeznek, legrosszabb esetben hallállal is járhat a használatuk.

A természetes tesztoszteron fokozó termékek nem növelik meg akkora mértékben a szervezetünk tesztoszteron szintjét, hogy az jelentős izomtömeg növekedéshez vezessen.

Azonban, tesztoszteron szintünk számos okból csökkenhet (idősödéssel, túledzés miatt, nagyon alacsony testzsírszázalék miatt), ilyenkor az izomtömeg növekedésünk nem lesz a maximális, mivel kutatások kimutatták, hogyha elnyomjuk a tesztoszteron termelést, az az egész testre kiterjedő fehérjeszintézis csökkenést fog előidézni.7

Tehát amennyiben a tesztoszteron szintünk nem megfelelő (ennek egyszerűen észrevehető jelei vannak) érdemes lehet tesztoszteron fokozó termékeket használni.

Az alacsony tesztoszteron szintre utaló jelek lehetnek:17

  • Alacsony libidó
  • Impotencia
  • Erő csökkenés
  • Hízás
  • Alvásaink megváltoznak, cirkadián ritmusunk felborul
  • Hangulatváltozások

A tesztoszteron hormonról, arról, hogy hogyan is tudjuk a táplálkozásunkkal befolyásolni és hogy milyen egyéb tesztoszteron szint növelő termékek vannak ide kattintva olvashatsz bővebben.

Na de mi a helyzet a D-aszparaginsavval, mit mondanak róla a kutatások?

Állatkísérletek megerősítették, hogy a DAA, képes a gonadotropinfelszabadító hormon, luteinizáló hormon és növekedési hormon felszabadítására. A legelsőként említett két hormon elősegíti a tesztoszteronfelszabadulását, a Leydig sejtekben.8

Ezek mellett pedig az agyalapi mirigyben a DAA9, a melatonin szintézis szabályzásában vesz részt.10 A melatonin hormon termelődése játszik szerepet az alvásban, ennek hatására érezzük magunkat álmosabbnak.

Hozzá kell tenni, hogy ezek állatkísérletek voltak, azonban ilyen vizsgálatokat emberen nehezebb elvégezni. A neurológia példájával szemléltetve: nagyon sok információt a memóriáról és egyéb folyamatról, patkányokkal végzett kísérletekből tudtunk meg.

Az emberek bevonásával végzett tanulmányokból még elég hiányos az irodalom, az eddig született kutatások pedig vegyes eredményeket hoztak.

Egy tanulmányban 23 (27-37 év közötti), nem-aktív férfiaknál, akik kezdetben alacsony tesztoszteron szinttel rendelkeztek, ~3 g DAA 12 nap alatt jelentősen megemelte a tesztoszteron szintet (átlagosan 42%-kal).1

Egy túlsúlyos férfiakon végzett tanulmányban, az alanyok 28 napig DAA, nátrium-nitrát és D3-vitamint szedtek, és átlagosan 5-10%-kal emelkedett a tesztoszteron szintjük. Azonban néhány embernél egyáltalán nem történt változás, viszont olyanoknál, akik kezdetben alacsony tesztoszteron szinttel rendelkeztek a növekedés akár 20%-os is lehetett. 11

DAA hatása

Ezzel szemben egy súlyzós edzést végző férfiakon (átlag életkor: 23 év) végzett tanulmány, arról számolt be, hogy napi 3 g DAA nem okozott jelentős növekedést a tesztoszteron szintben. 12

Érdekes módon egy tanulmány, melyben 24 embert vontak be és véletlenszerűen 3 csoportra osztották őket, egy placebo csoportba, a második csoport tagjai napi 3 g DAA-t szedtek, a harmadik csoport tagjai pedig napi 6 g-ot. A résztvevők minimum 2 év edzésmúlttal rendelkeztek és az átlagéletkoruk 24,5 év volt. Az eredmények nagyon meglepők voltak, miszerint a DAA-t szedők csoportjában jelentős csökkenés következett be a tesztoszteron szintben a placebo csoporthoz viszonyítva.13

Ez az eredmény nagyon meglepte a kutatókat így nem sokkal később elvégeztek még egy hasonló vizsgálatot, azonban ez esetben nem történt jelentős változás az alanyok tesztoszteron szintjében.14

Konklúzió:

Ahogy a kutatási eredményekből is látszik, DAA hatása nagyon egyénfüggő lehet (mint nagyon sok minden, ami az emberi szervezetre vonatkozik), azonban az észrevehető, hogy azoknál az embereknél, akik a kezelés előtt alacsony tesztoszteron szint volt mérhető, náluk jelentős növekedés volt tapasztalható a kezelés után.

Ezért olyanoknak javasoljuk elsősorban, akik valamilyen okból kifolyólag alacsony tesztoszteron szinttel rendelkeznek, náluk a szedése előnyös lehet. Ebben az esetben tapasztalhatunk izomerő növekedést, teljesítmény fokozódást és kitolt fáradási küszöböt.

Mennyi az ajánlott mennyiség?

Általánosságban napi 3g DAA szedése ajánlott15,16, eddig egyedül egy kísérletben használtak ennél többet (6 grammot),12 mivel nem sok tanulmány született erről a táplálékkiegészítőről, ezért a mellékhatásairól sem tudunk még sokat. Azonban általánosságban elmondható, hogy a napi 3 gramm fogyasztása biztonságosnak tekinthető, egyik tanulmánynál sem jelentettek mellékhatásokat.

Fontos még, hogy érdemes ciklusosan szedni, a kutatásokban is maximum 28 napon keresztül szedték a táplálékkiegészítőt. Ez azért lehet mert a DAA hatása csak rövid ideig érvényesül.15 Mi azt javasoljuk, hogy 1,5-3 grammot vigyél be eloszlatva a nap folyamán, 12 napon keresztül majd tarts 1 hét szünetet! Vagy 4-6 hét után tarts 3 hét szünetet!


1) Enza Topo et al.: The role and molecular mechanism of D-aspartic acid in the release and synthesis of LH and testosterone in humans and rats. Reprod Biol Endocrinol. 2009; 7: 120.

2) http://www.ochempal.org/index.php/alphabetical/c-d/dl-convention/

3) Durani S: Protein design with L- and D-alpha-amino acid structures as the alphabet. Acc Chem Res. 2008 Oct;41(10):1301-8.

4) D’Aniello A: Occurrence of D-aspartic acid and N-methyl-D-aspartic acid in rat neuroendocrine tissues and their role in the modulation of luteinizing hormone and growth hormone release. FASEB J. 2000 Apr;14(5):699-714.

5) D’Aniello A: D-Aspartic acid: an endogenous amino acid with an important neuroendocrine role. Brain Res Rev. 2007 Feb;53(2):215-34.

6) Kadi F: Cellular and molecular mechanisms responsible for the action of testosterone on human skeletal muscle. A basis for illegal performance enhancement. Br J Pharmacol. 2008 Jun;154(3):522-8.

7) Mauras N, Hayes V, Welch S, Rini A, Helgeson K, Dokler M et al. (1998). Testosterone deficiency in young men: marked alterations in whole body protein kinetics, strength, and adiposity. J Clin Endocrinol Metab 83: 1886–1892.

8) D’Aniello A et al.: Occurrence of D-Aspartic acid and N-methyl-D-aspartic acid in rat neuroendocrine tissues and their role in the modulation of luteinizing hormone and growth hormone release. FASEB J. 2000;14:699–714.

9) Imai K, Fukushima T, Hagiwara K, Santa T. Occurrence of D-aspartic acid in rat brain and pineal gland. Biomed Chromatogr. 1995;9:106–109.

10) Ishio S, Yamada H, Hayashi M, Yatsushiro S, Noumi T, Yamaguchi A, Moriyama Y. D-Aspartate modulates melatonin synthesis in rat pinealocytes. Neurosci Lett. 1998;249:143–146.

11) Richard JB et al.: Influence of a D-aspartic Acid/Sodium Nitrate/Vitamin D3 Dietary Supplement on Physiological Parameters in Middle-aged Men: A Pilot Study. The Open Nutraceuticals Journal, 2015, 8: 43-48

12) Willoughby DS, Leutholtz B.: D-aspartic acid supplementation combined with 28 days of heavy resistance training has no effect on body composition, muscle strength, and serum hormones associated with the hypothalamo-pituitary-gonadal axis in resistance-trained men. Nutr Res. 2013 Oct;33(10):803-10.

13) Melville GW et al.: Three and six grams supplementation of d-aspartic acid in resistance trained men. J Int Soc Sports Nutr. 2015 Apr 1;12:15.

14) Melville GW et al.: The effects of d-aspartic acid supplementation in resistance-trained men over a three-month training period: A randomised controlled trial. PLoS One. 2017 Aug 25;12(8):e0182630.

15) https://examine.com/supplements/d-aspartic-acid/

16) https://www.myprotein.hu/sports-nutrition/d-aszparginsav-daa/10530634.html

17) https://www.medicinenet.com/low_testosterone_low_t/article.htm



Kelemen József

Kelemen József

Szerkesztő, cikkíró

Kelemen Józsefnek hívnak, jelenleg Molekuláris Bionikát tanulok a Szegedi Tudományegyetemen. Több mint 6 éve, hogy a sportolás a mindennapi életem részét képzi. Számomra a kezdet nagyon nehéz volt, mivel gyerekkoromban magas vérnyomást és gerincferdülést diagnosztizáltak nálam, azonban kitartással és hittel sikerült mindkét betegséget leküzdenem. A tanulmányaimból kifolyólag szeretem a sportolást is tudományos szemszögből megközelíteni, úgy gondolom, hogy ha a tudományt a saját tapasztalatainkkal ötvözzük akkor nagyon szép eredményeket lehet elérni. Súlyzós edzések mellett szeretem magam megmérettetni futóversenyeken is.