Edzés

Mennyire jellemző a higiénia az edzőtermedre?

Fordította: Rózsa Zoltán

A súlyzós edzés és fitnesz szerelmesei sok időt töltenek edzőtermekben. A nagy forgalmú közösségi sportlétesítményekben akár többszáz ember is megfordulhat egy nap. Edzéseiden elkerülhetetlenül érintkezni fogsz olyan tárcsával, kézi súlyzókkal, és egyéb edzőtermi felszerelésekkel, amelyeken sporttársaid izzadsága és akár nyála is lehet. Cikkünkben az edzőtermek általános higiénés sztenderdjeiről és a fertőzésveszély csökkentéséhez kapcsolódó hasznos tippekről olvashatsz.

Letörlöd a sporteszközöket használat után?

Egy 2019-ben publikált kutatásban 4000 edzőterem látogató személyt kérdeztek meg higiénés szokásaikról. A válaszadók közel fele nem törli le használat után az edzőtermi berendezéseket. További egészségügyi aggályokat vet fel, hogy az edzőgépeket letörlő személyek nem feltétlen antibakteriális hatású fertőtlenítő szert és törlőkendőt használnak. Az izzadsággal átitatott törülköző alkalmatlan a gépek fertőtlenítésére. Amennyiben edzőtermedben nem elérhető papírtörlőkendő és antibakteriális hatású fertőtlenítőszer, érdemes sajátot vásárolnod és edzőtáskádban magadnál tartanod. Így sporttársaid és saját magad számára is biztosíthatod az edzőtermi gépek és sportfelszerelések biztonságos használatát.

edzőtermi eszköz

Mekkora a kockázat?

Számos patogén számára az edzőtermekhez hasonló magas páratartalmú, nyirkos és meleg környezet kedvező. Egy 2019-ben megjelent kutatás1 eredménye alapján, több staphylococcus nemzetségbe tartozó baktérium található az edzőtermi kardiógépek fogantyúján és a medicinlabdákon, mint egy WC-tartály lehúzófogantyúján. A kutatás során különösen nagy számban találtak MRSA (methicillin-rezisztens staphylococcusaureus) baktériumokat a vizsgált edzőtermi berendezéseken. Ezen baktérium nem reagál, azaz rezisztens több bakteriális fertőzés ellen használt antibiotikumra.

Akárcsak a vírusfertőzések, a bakteriális fertőzések is elkaphatók, amennyiben érintkezel egy fertőzött felülettel, majd a fertőzést szervezetedbe juttatod arcod megérintésével vagy cseppfertőzés útján.

Nem szükséges teljesen lemondanod az edzőteremről

Egy, a Canadianjournal of microbiology szaklapban megjelent kutatás2 az influenza vírus előfordulását vizsgálta edzőtermi eszközökön. Habár a kutatók a vizsgált eszközök kétharmadán azonosították a vírus jelenlétét, az 50%-os páratartalmú közegben perceken belül fertőzésképtelenné váltak a vírusok. Így a kutatás azt sugallja, alacsony az influenza vírus fertőzési esélye az edzőtermi felületekkel való érintkezés következtében.

Szervezetünk védekező mechanizmusának, vagyis immunrendszerünknek hála mikroorganizmusok sokaságával érintkezhetünk egy nap során, anélkül, hogy megfertőződnénk. Habár a testünk hatékony az esetleges fertőzés elleni védekezésben, az edzőtermi gépek használat előtti és utáni fertőtlenítésével, kezünk gyakori megmosásával és egy törülköző használatával jelentősen csökkenthetjük a fertőzésveszélyt.

Konklúzió

A felelősségteljes döntés meghozásához csupán mérlegelned kell saját egészségügyi állapotod. Amennyiben náthás vagy, a legjobb döntés az, ha pár napig a regenerálódásra fókuszálsz, és kerülöd a közösségi sportlétesítményeket. Habár a fertőzésveszély nullára csökkentése nem lehetséges, az edzés közbeni gyakori kézmosással és az edzőberendezések rendszeres fertőtlenítésével minimalizálható mások és saját magad megfertőzése.

Tetszett a cikk? Olvasd el ezeket is:

5 étrend-kiegészítő az immunrendszer erősítése érdekében

Kiegészítők

5 étrend-kiegészítő az immunrendszer erősítése érdekében

Ismerd meg 5 immunrendszer erősítő táplálékkiegészítő termékünk!

2020-03-20 10:02:37Lauren Dawes

Érdemes edzeni, ha megfáztál? | Sportolás náthásan

Edzés

Érdemes edzeni, ha megfáztál? | Sportolás náthásan

Cikkünkben tanácsokkal szolgálunk, hogy helyesen tudj dönteni, érdemes-e náthásan sportolni.

2020-04-03 09:05:27Evangeline Howarth


1. Dalman, M., Bhatta, S., Nagajothi, N., Thapaliya, D., Olson, H., Naimi, H. M., & Smith, T. C. (2019). Characterizing the molecular epidemiology of Staphylococcus aureus across and within fitness facility typesBMC infectious diseases19(1), 1-10.

2. Sattar, S. A., Karim, Y. G., Springthorpe, V. S., & Johnson-Lussenburg, C. M. (1987). Survival of human rhinovirus type 14 dried onto nonporous inanimate surfaces: effect of relative humidity and suspending mediumCanadian journal of microbiology33(9), 802-806.



Evangeline Howarth

Evangeline Howarth

Író és szakértő

Evangeline fiatal kora óta versenyszerűen sportolt. RYA minősített vitorlás oktatóként tisztában van vele, hogy mennyire fontos a megfelelő táplálkozás az extrém és állóképességi sportokban, mivel a Team GBR csapatában és az egyetemi első számú csapat edzőjeként és kapitányaként szerzett tapasztalatot.

Szabadidejében Evangeline szeret futni, különösen maratonokat. Hétvégén vízi sportokat űzve vagy a hegyekben túrázva találod. Kedvenc estéit HIIT edzésekkel vagy guggolásokkal tölti az edzőteremben, mielőtt összedobna egy jó fűszeres ételt, egy tonna zöldséggel - yum!

Evie tapasztalatairól itt tudhatsz meg többet.


Ne maradjon le legújabb akcióinkról! Klikk Vásárlás