Kiegészítők

Fehérje turmix: vízzel vagy tejjel érdemes fogyasztani?

Fordította: Rózsa Zoltán

Jól ismert tény a sportolók körében, hogy a fehérje turmix és egyéb készítmények kényelmes, gyors és költséghatékony megoldást kínálnak az edzés előtti, közbeni és utáni fehérjebevitelre. A fehérje készítményeken és termékoldalakon gyakran az alábbi instrukció olvasható „adjon 1 nagy adagolókanállal (25g) vízhez vagy tejhez egy shakerbe”. Vajon van bármi különbség a vízzel és tejjel készített fehérjeturmixok között? Amennyiben van érdemi eltérés a két elkészítési mód között, inkább vízzel vagy tejjel érdemes fogyasztani a fehérje turmixot? Az alábbi cikkben választ kaphatsz ezekre a kérdésekre, hiszen részletesen bemutatjuk a tej- és vízalapú fehérje turmixok közötti különbségeket.

 

Ugrás ide:

 

Vízzel vagy tejjel érdemes fogyasztani a fehérje turmixot?

Az eldöntendő kérdéseknél a legkevésbé sem kedvelt válasszal tudunk szolgálni, vagyis azzal, hogy attól függ. Ahhoz, hogy a számodra megfelelő döntést meghozhasd, fontos mérlegelni, hogy személyes sportcéljaidat a tejjel vagy vízzel készített fehérje turmix szolgálja jobban

Ha elsődleges célod az izomépítés és kalóriabeviteled növelése, akkor a tejjel elkészített fehérje turmix szolgálhat előnyökkel. Azonban ha fogyni kívánsz, és energiabeviteled csökkentése fontos számodra, akkor érdemes elkerülnöd a tejalapú turmixokat.

A megfelelő választáshoz a sportcéljaidat leginkább támogató tápanyagtartalommal bíró turmixot javasolt kiválasztani.

 

Fehérje turmix tejjel? – Ezekre az előnyökre számíthatsz

1. A tej fehérjetartalma

Ha a maximális izomépítés a célod, a tejjel fogyasztott fehérje turmix szolgálhat néhány előnnyel. A kazein és tejsavó fehérje két magas minőségű, a tejben megtalálható fehérje. Míg a lassú felszívódású kazein körülbelül 80%-át teszi ki a tejfehérjének, addig a gyors felszívódású tejsavó fehérje hozzávetőleg 20%-át jelenti a tej protein tartalmának. Optimális választást jelent a gyors felszívódású tejsavófehérje a jelentős megterheléssel járó fizikai aktivitást követő regenerálódáshoz, míg a lassú felszívódású kazein segíthet az izmok hosszantartó vér aminosav ellátásában.1

Természetesen a vízzel elkészített fehérje turmixod is bőséges mennyiségű fehérjét tartalmaz, azonban, ha tejjel készíted el italod, további fehérjét biztosíthatsz izomzatod számára. Minden csésze tej (237 ml) további 8 gramm fehérjét ad turmixodhoz.2 Tehát, egy adag fehérje és tej együttesen több mint 30 gramm fehérjével járul hozzá izomzatod fejlesztéséhez.

A tej hozzájárulhat a megterhelő és fárasztó edzések utáni izomregenerációhoz. A tejben található szénhidrát és zsír többletkalória-forrást jelentenek, mely segíthet az eredményes tömegnövelésben. Nem csupán szubjektív esztétikai előnyökkel járhat a száraz izomtömeg gyarapítása, hanem számos egészségügyi előnnyel is. A száraz izomtömeg növelés hozzájárulhat a testzsír menedzsmenthez, a kalória egyensúlyhoz és csökkentheti bizonyos krónikus betegségek kockázatát.3

Jó választás lehet a fehérje turmix tejjel történő elfogyasztása azoknak, akik nehezen érik el a tömegnöveléshez szükséges kalória szufficit állapotát. Ha laktóz intolerancia vagy személyes étkezési preferenciáid miatt kerülnéd a tejfogyasztást, fehérje turmixod energiatartalma növelhető egyéb módon is, például instant zabbal vagy szőlőcukorral. A tejben jelenlévő zsír és szénhidrát extra energiát biztosít a regenerációhoz és edzésekhez.

Ha vegán személyként szeretnéd tejjel fogyasztani edzés utáni turmixod, tégy egy próbát a szójatejjel, amely adagonként 8 gramm fehérjével egészíti ki edzés utáni italod.

 

Nem tudod, hogyan kezdj a tömegnövelésbe? Ismerd meg a tömegnövelést leginkább segítő étrend-kiegészítőket ebben a cikkünkben!

 

2. Ízélmény

Eltekintve a tápértékektől, kalóriatartalomtól és egyéb pragmatikus szempontoktól, sokan azért választják a tejet a víz helyett fehérje italuk elkészítéséhez, mert a tejjel összekevert fehérjepor ízét jobban kedvelik.

 

A fehérje turmix tejjel történő fogyasztásának hátrányai

 1. Laktóz tartalom

Amennyiben laktóz intoleráns vagy, érdemes minimalizálnod tejcukor beviteled, így a fehérje turmix tejjel történő elkészítése helyett érdemes vízzel fogyasztanod fehérje italod.

 2. Extra kalóriák

A tejben található zsír- és szénhidráttartalom jelentős kalóriatöbbletet jelent az energiatartalommal nem rendelkező vízhez képest. Ha fogyni szeretnél, és energiabeviteled csökkentése a célod, akkor érdemes tartózkodni a magas kalóriatartalmú tej fogyasztásától.

fehérje shake

Ezekre az előnyökre számíthatsz, ha vízzel fogyasztod fehérje italod

 1. Csökkentett energiatartalom – eredményesebb diéta

A víz nem rendelkezik energiatartalommal, tehát kalóriamentes. Így a vízzel fogyasztott fehérje turmix alacsonyabb kalóriatartalmú. Tehát, ha célod az energiabeviteled redukálása, akkor célszerű inkább a vizet választani a tej helyett. Egy adagolókanál fehérje tejjel összekeverve 270 kcal (hozzávetőlegesen 2,8 almával egyenértékű energiatartalom), míg egy adagolókanál fehérje vízzel elkészítve csupán 110 kcal (körülbelül 1,15 almával megegyező kalóriatartalom).

Hasonlóan az energiatartalomhoz, a vízzel készített fehérje ital szénhidrát- és zsírtartalma is alacsonyabb, mint a tejjel készített turmixé. Fontos megjegyezni, hogy nem csupán az izomépítéshez, de az egészséged megőrzéséhez is szükséged van a megfelelő szénhidrátok és zsírok bevitelére. Azonban egy diéta során, amikor a kalóriadeficit elérése a cél, érdemes lehet a zsírok és szénhidrátok bevitelének csökkenése.

Diétás időszakban és a tömegnövelés fázisában egyaránt érdemes az olyan élelmiszerekre hagyatkoznod, amelyek értékes tápanyagokban gazdagok. A tejben található szénhidrát a tejcukorból származik, amely sokak számára nehezen emészthető. Habár a szervezetnek szüksége van az esszenciális zsírsavakra, a tejben található zsírprofilnál nem nehéz előnyösebbet találni. Egy pohár teljes tej (250 ml) 8,3 gramm zsírt – amelyből 4,8 gramm telített zsír – tartalmaz.

Aggodalmaid vannak az ízélmény miatt? Tartasz attól, hogy a vízzel összekevert fehérjepornak kellemetlen íze van? Prémium minőségű fehérjepor készítményeink vízzel és tejjel egyaránt ízletesek. Így biztos lehetsz abban, hogy a vízalapú fehérje italod is kiváló ízű lesz!

Clear Whey Isolate díjnyertes, üdítően gyümölcsös fehérjénk és Clear Vegan Protein világelső üdítőszerű, tiszta növényi fehérjekeverékünk tervezésekor ügyeltünk arra, hogy vízzel elkészítve is ínycsiklandóan finomak legyenek. Ezen termékeink tejjel történő keverését nem javasoljuk.

 

 2. Hatékonyabb emészthetőség

Szemben a tejjel elkészített fehérje turmixszal, amely általában jelentősen magasabb tejcukor tartalommal bír, a vízzel készített fehérje ital kisebb terhelést jelent a laktóz-szenzitív személyek számára. Így a vízzel készített fehérje itallal sokak számára elkerülhető a felfúvódás és a kellemetlen telítettség érzés.

 

Gyakori kérdések

Tejjel vagy vízzel fogyasszam a fehérje turmixot?

Ha célod a kalóriabevitel növelése és az izomépítés, válaszd a tejjel elkészített fehérje turmixot, azonban, ha fogyni szeretnél, vagy egyéb magasabb tápértékű forrásból biztosítanád az extra kalóriákat, akkor válaszd a vízzel elkészített fehérje turmixot!

 

Milyen előnyei vannak a fehérje turmix tejjel történő fogyasztásának?

Amennyiben tejjel készíted el fehérje italod, növelheted a turmix fehérjetartalmát, illetve további szénhidrátokkal és zsírral egészítheted ki fehérje italod tápanyag profilját.

 

Miért érdemes vízzel inni a fehérjeturmixot?

A víznek, szemben a tejjel, nincs energiatartalma, így, ha célod a fogyás, érdemes fehérje turmixod vízzel elkészítened. Továbbá, a vízzel fogyasztott fehérje turmix tejcukor-, zsír- és szénhidráttartalma is alacsonyabb. Vízzel elkészített fehérje italod szénhidráttartalmát egyszerűen megemelheted, a tej szénhidrát tartalmánál kedvezőbb tápértékű instant zabbal vagy szőlőcukorral.

Konklúzió

Tejjel vagy vízzel érdemes inni a fehérje turmixot? A személyes ízpreferenciától eltekintve vannak egyéb, mérlegelendő szempontok. Ha elsődleges célod a súlycsökkentés, akkor célszerű fehérje italod vízzel elkészíteni, hiszen így minimalizálhatod az extra kalória-, zsír- és szénhidrátbevitelt. Amennyiben tejcukor érzékenységed van, vagy csökkenteni kívánod állati eredetű élelmiszer beviteled, szintén érdemes vízzel, vagy növényi tejjel elkészíteni fehérje italod. Azonban, ha napi energiabeviteled kívánod növelni a tejben található túlnyomórészt telített zsírokkal és tejcukorból származó szénhidráttal, akkor fogyaszd fehérjeturmixod tejjel.

Olvasd el ezeket is:

A fehérjepor fogyasztás előnyei

Kiegészítők

A fehérjepor fogyasztás előnyei

Cikkünkben részletesen megismerheted, hogy milyen előnyökkel szolgálhat számodra a fehérje fogyasztás. Ideje az edzőtermi mítoszokat hátrahagyni, és megismerni a bizonyítékokat!

2020-06-30 21:21:52Claire Muszalski

Borsófehérje kisokos | Minden, amit tudni érdemes erről a vegán fehérjeforrásról

Kiegészítők

Borsófehérje kisokos | Minden, amit tudni érdemes erről a vegán fehérjeforrásról

A borsófehérje egy magas minőségű, könnyen emészthető növényi alapú fehérjeforrás. Tégy egy próbát több ízesítésben elérhető borsófehérje izolátum formulánkkal!

2020-06-22 16:59:39Louise Bula

 

Cikkeink kizárólag információs és tanulási célokra szabad felhasználni, és nem vehetőek orvosi tanácsnak. Ha kétségei vannak konzultáljon egészségügyi szakemberrel, mielőtt étrend-kiegészítőket használna, vagy jelentős változásokat vezetne be étkezési szokásaiban.


  1. Luhovyy, B. L., Akhavan, T., & Anderson, G. H. (2007). Whey proteins in the regulation of food intake and satiety. Journal of the American College of Nutrition26(6), 704S-712S. 
  2. Guzmán‐González, M., Morais, F., Ramos, M., & Amigo, L. (1999). Influence of skimmed milk concentrate replacement by dry dairy products in a low fat set‐type yoghurt model system. I: Use of whey protein concentrates, milk protein concentrates and skimmed milk powder. Journal of the Science of Food and Agriculture79(8), 1117-1122. 
  3. Frestedt, J. L., Zenk, J. L., Kuskowski, M. A., Ward, L. S., & Bastian, E. D. (2008). A whey-protein supplement increases fat loss and spares lean muscle in obese subjects: a randomized human clinical study. Nutrition & metabolism5(1), 1-7. 


Claire Muszalski

Claire Muszalski

Regisztrált dietetikus

Claire a Táplálkozási és Dietetikai Akadémián végzett regisztrált dietetikus, valamint igazolt egészségügyi és wellness edzőként is végzett a Nemzetközi Egészségügyi és Wellness Coaching Konzorciumon. A Pittsburghi Egyetemen a BSc diplomáját biológia szakon, MSc diplomáját pedig klinikai dietetikus szakon szerezte.

Ételekről és fitneszről való beszélgetés és írás Claire fő jellemvonása, mivel szeret tapasztalataival másoknak egészségügyi és wellness céljaik elérésében segíteni.

Claire továbbá tanúsítvánnyal rendelkező beltéri kerékpáros oktató, és szereti a szellemi és fizikai lendületet, amit a rendszeres futásokból és jógaórákból merít. Amikor épp nem a fitnesszel van elfoglalva, szülővárosi sportcsapatainak szurkol Pittsburgh-ben, vagy családjával a konyhában főz.

Claire tapasztalatáról itt tudhatsz meg többet.


Ne hagyja ki akcióinkat | Klikk Vásárlás